středa 19. února 2020

knihovna - A. Bliss: Na velikosti záleží

Okřídlená a všem dobře známá fráze...

...Povězme si narovinu, že mám ráda erotické romány. Dokonce hodně ráda. Jenže občas přijde chuť, i v životě cynika, pochutnat si na něčem čistě romantickém a něžném. Neokecávám, jen se snažím zdůvodnit, proč mi zrovna dnešní kniha padla do oka. Trefila jsem se nebo mám úplně příšernou mušku?

zdroj obrázku klik


Lea Martinová bojuje celý život s nadváhou a chutí na sladké. Už má plné zuby dietních sušenek, počítání kalorií a matčiných kritických poznámek. Nedávno si otevřela pekárnu, se kterou sklízí jeden úspěch za druhým, ale její sebevědomí – zvlášť ohledně mužů – je pořád nízké. A na takového fešáka, jako je Sam Cooper, by si nikdy netroufla, kdyby jí ho drzá kamarádka nepřihrála v baru rovnou do náruče. Jak ale přesně došlo k tomu, že ho před rodinou vydává za svého snoubence?… celá anotace např. tady.

Po přečtení prvních kapitol mé srdce cynika zaplesalo. Hodnocení jsem odhadovala na minimálně čtyři hvězdy, nicméně nemá se chválit den před večerem, jak praví staré a moudré pořekadlo. Jak stránky ubíhaly jedna za druhou, počet hvězd začínal prudce klesat, až se zastavil na krásné… dvojce! 

Knize rozhodně neupírám čtivost a autorce skvěle zvládnuté dialogy a chemii mezi hlavními postavami. Potud to dobré. Zbytek je hrůza a děs. Nosná myšlenka příběhu je skvělá a nezvykle netradiční. Rozhodně mezi ostatními jemně vybočuje. Minimálně vykreslením hlavní hrdinky. Co se autorce nepovedlo? Kde jen začít?

„…Tvář se mu zkroutila do křivého úsměvu. „Myslím, že bych tě dokázal přesvědčit.“
A já bych si s tvýma koulema ráda zahrála kuželky. „Je mi líto, to je vyloučeno.“…“

Postavy mě bavily a zároveň mi šíleně lezly na nervy. Jak ona, tak on. Neustále se oba plácali na místě a babrali dokolečka v těch samých myšlenkách. Navíc se kniha tváří jako čistokrevná něžná romantika, nicméně některé erotické romány by se od ní mohly učit, i když se v detailnějším popisování nepitvala, stejně si v tomto směru vedla nadstandardně.

„…Stála v nich upjatě vyhlížející matka, na sobě tmavě modrý kalhotový kostým, na uších až příliš extravagantní náušnice, postavu vylepšenou takovou dávkou silikonu, že by se s tím dala vyspárovat celá koupelna…“

Jen kdyby ta omáčka okolo měla šmak a nechutnala jako octový nálev na okurky. Mně nevadí ambiciózní hlavní postava nebo klidně ať má mindrák, jenže omílat pořád dokola jedno a to samé… čtenáři se tím sebere chuť a nadšení. I když jsou prima dialogy a sem tam fórek nebo dobrá scéna, neustále se opakují chvíle, kdy chci s knihou praštit do kouta, hypoteticky, neboť jde o ebook, ale rozumíme si.

„…Skoro všechno. „Víš, co se říká:Nezáleží na velikosti člunu, ale na tom, jak umí brázdit oceán.“…“

Kdy vás naposledy nějaká postava rotovala podobným způsobem? Měla jsem chuť na něžnou a milou romantiku. Dostala jsem zbídačený canc na téma: Proč tlustá holka nemůže být šťastná s malým twistem. Nechápejte mě špatně – nemám problém s nosným tématem. Naopak – hlavní zápletce tleskám, ta mě bavila a dávala prostor pro netušené. Ovšem autorka se spolu s postavami prokňourala ke zdárnému konci a ve snaze všemu nasadit korunu nedodala epilog. To se dělá?! Kde je nějaký smysluplný závěr? Jsem, sakra, tak náročná? Nejsem! Jsem naopak průhledná jak papír a je celkem sranda mě uspokojit. Jen ze mě nedělejte blbce, potom vidím rudě!

Chvílemi mám při psaní pocit, že i ty dvě kachny jsou moc, ovšem nebudu svině, protože jsem se místy fakticky bavila. Dám autorce znovu šanci? Ne, leda bych se praštila do hlavy. Nebo by mě nalákal obal, kterému fandím – žádná přeplácaná a načapaná romantika, žádný svalovec nebo miliskující se pár v mlze. Zůstaneme u těch dvou a třeba v budoucnu přimhouřím oči a mé ne nebude tak striktní. Když jsem dala znovu šanci E. L. James… v pekle už mají kotlík s mým jménem!

„…„Nemumlala jsem si nic, já se…modlila.“
Sam se zazubil. „Tak modlila, jo? Copak nějaká modlitba začíná slovy Do prdele, prosím, jen ať tu všichni nechcípneme?“…“

Autor:  Alison Bliss
Nakladatelství:  Ikar (web – klik)
Žánr: romantika
Rok vydání: 2017 (rok vydání originálu 2016)
Počet stran: 296, ebook ve formátu epub 236
Série: A Perfect Fit, díl první
Překlad:  Dorota Smělá


Za zaslání recenzní eknihy mnohokrát děkuji Zuzance a eshopu Palmknihy.cz


4 komentáře:

  1. Já teď taky dostala chuť na romantiku a nečtu erotické romány :D Ale četla jsem teď Někdy je hezké, že mě miluješ a byla jsem unesena :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobně na erotických dost ujíždím, ale občas chci odbočit a tady se to krutě vymstilo - díky za tip - znamenám si! ;-)

      Vymazat
  2. Tak jako ta modlitba na konci článku je ale docela povedená! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však hej, občas se tam objevil vážně vtipný hlod - o to víc mě štvalo, jak to autorka domrvila! :D

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)