neděle 30. srpna 2020

knihovna - L. P. Salas: Lístek


Novinka pro děti!

A hned v několika variantách – Lístek, Kámen, Voda – nás nejvíce zaujal právě zelený lístek. Byla jsem docela skeptická, protože co mi může kniha říct o něčem tak obyčejném? Navíc pro děti, takže to nebude nic světoborného. Inu, pro jednou mě má skepse zase pěkně vyškolila!

List je lístek – stromu zlomek. Nyní zkus zjistit další funkce listí! Objev s námi v tomto poetickém pozorovaní listů, kolik dalších rolí může lístek mít… celou anotaci najdete zde.


Rovnováha světa i vesmíru totiž zásadně stojí a padá na maličkostech. No ne? Jako domino – padne jedna kostička a vzniklá řetězová reakce je fascinujícně nepopsatelná. Cílovou skupinou mají být dítka ve věku 5 až 8 let. Za mě ideální, neb jde o období, kdy nás nejčastěji zasypávají otázkami typu Proč? Jak? Kde? A podobně. Zdánlivě obyčejný list si o pozornost a debatu přímo koleduje. Takže máme dnes v rukou i takový speciální tahák pro rodiče!

Začneme menší výtkou, která mě trkla, jakmile jsem vzala knihu do ruky. Prosím vás, přebal na dětské knize? Lidi, to je ta největší hovadina, na jakou jsem narazila! Ne! Není k vidění často a má to své opodstatnění. Pokud máte kliku, potomek přebal pouze ztratí. V tom horším případě ho zdevastuje a můžete být opatrní, jak chcete, stejně tomu nezabráníte. Je to za mě tedy naprostá zbytečnost a holý nesmysl!


Hned vzápětí jsem chtěla špačkovat nad minimem textu. Včas jsem se uklidnila. Na první pohled se může zdát, že pár veršíků na dvojstránce, i když nádherně ilustrované, je na pendrek. Ovšem musíte listovat dál a dostanete odpovědi na své otázky. Ze začátku jde spíše o poetické pojetí „příběhu“ a názornou ukázku toho, co všechno takový maličký lístek může znamenat. Zůstává prostor pro fantazii, diskusi, vlastní nápady, dětskou zvídavost… jednoduše volné pole působnosti.

Pokud jste spíše prakticky založení a potřebujete víc než pár slovíček na stránce, aby z vás vypadl smysluplný argument či vysvětlení a dětské otázky vám zpravidla zavaří mozek na nejvyšší obrátky, nezoufejte – na konci knihy najdete podrobnější zasvěcení a na úplný závěr i krátký slovníček pojmů. Poté, co jsem viděla, jak krásně a netradičně je zpracovaný lístek, zajímá mě ještě víc, jak byl pojat Kámen i Voda. Cena 199,- Kč za jeden kousek je na dnešní dobu celkem normální a nijak přemrštěná.


Ilustrace… neumím vám vysvětlit proč, ale přijdou mi něžně nostalgické… ne, to není to správné slovo – melancholické! Celkem ráda bych viděla originál, protože některé verše mi přijdou neuvěřitelně krkolomné a upřímně - anotace? Zní otřesně. Ta se paradoxně i přes náznak snahy nerýmuje ani omylem a dala se pojmout jednodušeji a víc… lákavě.

Sečteno podtrženo je závěrečné hodnocení čtyři a půl! Opět narážíme na skutečnost, že ilustrace knihu nedělají, nýbrž doplňují a dotvářejí. Stavět se má na příběhu a textu. Tady je příběh i přínos v pořádku, nicméně kvalita textu je dost… To zní urážlivě. Jinak: Rýmy nevyznívají tak melodicky, jak by si zasloužily, což je velká škoda. Přesto hodnotím vysoko, neboť zbytek toto klopýtnutí vyvažuje a celkem dost zachraňuje. Tečka! 

Autor:  Laura Purdie Salas

Nakladatelství: Ocelot (web – zatím jsem nenašla, až najdu, doplním) 

Žánr: pro děti (trochu mě zaráží zařazení na webu Megaknihy mezi Knihy/ Romány, povídky, novely, když je to nezpochybnitelně kniha pro děti – podkategorie podle všeho Naučné)

Rok vydání: 2020 (originál vydán v roce 2012)

Počet stran: 32

Ilustrace: Violeta Dabija

Překlad: Barbora Veselá

Pokud vás kniha zaujala, pořídit ji můžete např. na stránkách Megaknihy.cz  za krásných 199,- Kč a já děkuji Haničce s Lucinkou za další recenzní kousek!


2 komentáře:

  1. Pokud jsou ilustrace v knize podobné těm na přebalu, líbily by se mi moc, připomínají mi totiž takové snové obrázky z deskovky Mysterium :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou ve stejném stylu a fakticky uvažuji, že by si zasloužili rámeček! Deskovku neznám, mrknu!

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)