úterý 12. července 2022

Recenze - K. Kačaljaková: Kde trčíš?

Originální kousek!

Jakmile narazím na něco kreativního, jsem v sedmém nebi a netýká se to jen pracovních listů! Dnes tu totiž není pracovní sešit v tom pravém slova smyslu, nýbrž interaktivní komiks, který ukrývá spoustu překvapení a je skutečně úchvatný! Nepředbíhám? Trošku!

Jsi poslední naděje, zachránce a tajný agent! Čas na světě se zastavil. Nic se nehýbe, vše stojí. Co teď? Záchranná akce je jen na tobě! Pomoz opravit kouzelné hodiny a vrať do světa řád! Vydej se spolu s hrdiny tohoto komiksu na výpravu za ztraceným časem a pouč se při tom, jak pracovat se svým hněvem. Při čtení a luštění komiksu se dítě stává jedním z hlavních hrdinů a plní různé úkoly. Některé se snaží rozvíjet v dítěti tvořivost, pohotovost, nebo potrápit jeho mozkové závity. Jiné zase směřují k navození klidu, koncentrace na sebe sama, práci se svým dechem a soustředění pozornosti k přítomnému okamžiku. Komiks je vytvořený tak, aby do něj mohlo dítě svobodně kreslit, čmárat a psát.

V první řadě si řekněme, že ideální a doporučená věková skupina je 6 – 9 let. Upřímně, tady si menší čtenáři moc neužijí, protože je skutečně potřeba, aby už uměli číst a zážitek tak pro ně byl opravdu plnohodnotný. Zároveň je jakousi „podmínkou“, aby je při čtení a tvorbě doprovázel dospělý. Ať už rodič, prarodič či jiný člen rodiny, případně terapeut, učitel, vychovatel a tak dále. S tím se dá pracovat, co myslíte?

O co jde? Vztek je silná emoce a jak víme, děti (a někdy i my, dospělí) mají s emocemi potíže. Pro nás i pro ně je důležité nejen pochopit, že emoce jsou součástí života, že jsou užitečné – i když jsou negativní – ale taky je podstatné naučit se s nimi pracovat.  Kde trčíš? představuje jednu z možných cest. Vyjma dozvědění se něčeho o vzteku se přidá i kreativita a společně strávený čas.

Dějem vás provede uspěchaný papoušek, klidný brouček a rozvážná stará želva. Kristína Kačaljaková vymyslela a nakreslila opravdu zajímavý kousek, který si mě získal. Je trochu potřeštěný, rozhodně velmi kreativní, dokáže vzbudit zájem, upoutat a přitom není extrémně přeplácaný (použité barvy jsou ty, které vidíte na obálce - černá, bílá a žlutooranžová). Stále zůstává prostor, aby si čtenář alias čtvrtá postava v ději přišel na své a vyřádil se při řešení úkolů, záhad, bludišť, kreslení, dešifrování a to jsem vám prozradila tak půlku toho, co na vás v Kde trčíš? čeká!

V úvodu dostane instrukce ohledně toho, jak s komiksem pracovat, dítko i dospělák. Potom už nic nebrání vydat se na cestu za dobrodružstvím, které je skutečně pestré. Na závěr nechybí ani krátký tahák se shrnutím toho nejdůležitějšího ohledně vzteku, co je hodno zapamatování a může se v budoucnu hodit. Chválím tedy jak nápad, tak provedení. Přidejte k tomu navrch nenásilnou formu, jak poznat, uchopit a usměrnit hněv a nemám absolutně co dodat.

Rok vydání: 2022

Počet stran: 64

Překlad: Hana Zobačová

V případě zájmu vás tento kousek vyjde na krásných 169,- Kč (stále je v platnosti 25% sleva) a nevím, jaký názor na to máte vy, ale já rozhodně podporuji nakupování přímo u vydavatelů – tudy do eshopu!

Autorka a ilustrátorka Kristína Kačaljaková vystudovala psychologii na FF UK v Praze. Komiksový sešit původně vytvořila pro své dva syny. V roce 2019 komiks vydala na Slovensku, kde byl zařazen do katalogu Nejkrásnější dětské knihy roku 2020.