neděle 28. prosince 2014

knihovna - Äsa Larssonová: Sluneční bouře

knihovna - Äsa Larssonová: Sluneční bouře


Dnes mimořádně místo povídky recenze. V "autorské" tvorbě budeme pokračovat příští rok






Originální název: Solstorm

Rok vydání v ČR: 2010
Rok vydání originálu: 2006
Počet stran: 312
Žánr: severská krimi
Vydal: HOST
Překlad: Jana Holá
Děkuji obchodu palmknihy.cz za výbornou spolupráci a zařazení do jejich bloggerského programu. Koupit můžete právě na palmknihách za 129,- ve formátu pdf či epub. Pokud dáváte přednost knihám ve fyzické formě, Heureka vám ráda napoví, cena se pohybuje v rozmezí 200-224,- Kč bez poštovného.

Anotace z databazeknih.cz:

Na podlaze kostela v severním Švédsku leží mrtvé a rituálně zmrzačené mužské tělo. A na noční obloze mezi vločkami padajícího sněhu tančí polární záře.

Rebecka Martinssonová se po letech vrací do svého rodného městečka Kiruny. Kdysi musela toto místo za dramatických okolností opustit a odejít do Stockholmu, kde pracuje jako daňová poradkyně. Nyní se vrací zpět, aby pomohla své dávné přítelkyni Sanně, jejíž bratr byl hrůzným způsobem zavražděn v kostele náboženského společenství, které kdysi založil. Krásná a zranitelná Sanna potřebuje Rebečinu pomoc, aby se očistila od podezření, jež na ni padlo po bratrově smrti.

Rebecka se ocitne před nelehkým úkolem. Při hledání vraha se bude muset vypořádat nejen s policejními postupy, ale bude nucena čelit i dohadům kolujícím uvnitř uzavřené a vyděšené komunity. Bude muset zapátrat hluboko ve své paměti a ve svém svědomí, aby se postavila čelem k temnému tajemství, které za sebou v Kiruně zanechala a které je ukryto pod rouškou všeobecného mlčení. A bude se muset postavit vrahovi, jehož úmysly je těžké odhadnout...


Vendi recenzent amatér:

Zuřivě přehrabuji hromadu papírů a hledám žlutý lepící šmudlík, na který jsem poctivě zapisovala dobu čtení… Bez deseti minut pět hodin. Ano, stydím se, jsem čtenář šnek. Kniha mi dělala společnost pět večerů, a kdybych nemusela chodit spát, protože ráno je potřeba vstát a vyvíjet nějakou pracovní činnost, na kterou se musím soustředit, tak bych byla schopná dát ji na jeden zátah. Kdeže loňské sněhy jsou… Ale dost vytáček a zpět k recenzi!
Když jsem knihu vybírala, zněl námět velmi lákavě. Severská krimi teď táhne hodně čtenářů a já mám obvykle nutkání se podobným věcem vyhýbat, protože nejsem ovce a radši jdu proti davu než s davem. Ať už ve své fanfiction tvorbě nebo ve filmech a knihách. Přesto mi to znělo zajímavě a nedokázala jsem odolat.
Zaprvé jsem měla obavu, zda po dočtení knihy nezůstane konec otevřen, abych musela okamžitě sáhnout po pokračování, což by mě vážně namíchlo – nenaplněno.
Děsila jsem se (po zkušenosti s knihou předchozí) dlouhých uspávacích, popisných a zbytečných pasáží – nenaplněno.
Přála jsem si především napínavou detektivku s uvěřitelnou hlavní hrdinkou bez touhy opakovaně jí zakroutit krkem – splněno.
Mám-li tedy učinit nějaký závěr: Kniha se četla výborně, posledních 100 stran jsem jen hltala a zapomínala na vše okolo. Děj mě naprosto vtáhl a nechtěl pustit. Autorka skvěle líčí prostředí, které je nám, Čechům, relativně neznámé. Dává nám možnost nahlédnout pod roušku církve a fanatismu. Od začátku tušíme, že Rebecka má nějaké tajemství, které je nám postupně ve vzpomínkách osvětlováno. Abych nemluvila pouze v superlativech, musím přiznat, že jedna věc, respektive postava, mi pila krev nepředstavitelným způsobem. A sice Sanna. De facto druhá hlavní postava, příčina prakticky všeho, navíc hlavní podezřelá. Zdálo se mi, že spousta věcí kolem ní zůstala v závěru nedotažená a nedokončená. Už se mi dlouho nestalo, aby mě někdo takovým způsobem štval. Druhý adept na pár facek byl vrchní prokurátor Carl von Post, arogantní panák už od první řádky. Ale tak to je, každá kniha musí mít svého prudila. Dosti však líčení povahových rysů jednotlivých postav, protože to bych tu byla ještě zítra. Kniha má, na to, že se to má tvářit pouze jako detektivka, poměrně široký žánrový záběr. Protože vyjma klasické krimi zápletky je tu i náznak ironie, špetka hororu, malá lekce z právničiny a především všudy přítomné thrillerové napětí. Rozhodně tedy nemám důvod litovat času stráveného s touto knihou a dokonce mám chuť pořídit si další díl, takže dávám čtyři kachničky z pěti, jakožto krásný pomyslný lepší průměr.


PS: v recenzích na palmknihách jsou knize vyčítány gramatické chyby, chybějící mezery mezi odstavci, překlepy apod. Za sebe musím říct, že ve formátu epub jsem se s žádnými podobnými nedostatky nesetkala. 


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)