úterý 26. května 2020

recenze - zkušenosti - horkovzdušná fritéza

Na úvod se hodí varování!



Toto není reklama. Vlastně počkat. V podstatě jde o reklamu, nicméně nejedná se o spolupráci! Teď je totiž IN kritizovat lidi za to, že řádně neoznačují, co dostali, aby na to sepsali recenzi. Na jednu stranu chápu. Na druhou je mi to šumák. Zajímá mě názor a upřímně, z toho poznáte, jestli to dotyčný píše s vědomostmi, přehledem a zkušenostmi nebo to tak zvaně cucá z prstu a jde mu jen o další produkty.


Takže ne, nejedná se o spolupráci. Na to jsem fakticky malá ryba, abych dostala fritézu za dva tisíce na recenzi. Nohama na zem a hned! 


Horkovzdušnou fritézu jsem kupovala z jednoho prostého důvodu. Na konci února se konečně zadařilo stěhování a mně bylo jasné, že kuchyně bude jedna z posledních a nejdéle trvajících věcí. Máme tu skoro konec května a kuchyně je stále jen na papíře. Stejně jako koupelny, ale ty budeme dělat svépomocí. Kuchyň dělají odborníci. No, tak uvidíme, jak moc odborní budou. Dnes sice volali, že snad patnáctého, ale jeden nikdy neví, jak to celé dopadne a zda bude vše naprosto ok.

Jinak fritéza kupována u protivného zeleného mužíka, protože byl v té době nejlevnější - 2 999,- Kč
Protože v domku nebyla žádná adekvátní náhrada - v překladu: ani v přízemí a ani v patře neexistovala kuchyň v takovém stavu, aby šla plnohodnotně používat - bylo potřeba vymyslet náhradní řešení. Tím se stal právě dnešní pomocník. Nicméně sám o sobě dostačující nebyl. A z toho důvodu k němu přibyl kámoš z Lidlu - těší mě, rád vás poznávám, rýžovar! Pokud by vás zajímala recenze i na něj - šup koment a bude!
 

Dosti bylo okecávání, v pátém odstavci konečně k věci. Fritéza vás nespasí, ani ta horkovzdušná, ovšem prdel vám zachrání a žaludky taky. Ono cpát se pořád fastfoodem nebo hotovkami z mikrovlnky taky nejde. Sem tam se nám poštěstí dovézt něco z klasické restaurace, zejména díky výdejním okýnkům, leč domácí jídlo je domácí jídlo.

Takže - technická data si necháme nakonec. Nejsem technik. Jsem ženská, blondýna/zrzka a vařím instinktivně, neboť na internetech zase tolik receptů v tomto spotřebiči nenaleznete. Čili, co jsem zvládla všechno upéct/ufritovat a dalo se to jíst:

Hranolky - klasika - k tomu to má speciálně určený koš, který rotuje a hranolky tak nemusíte promíchávat. Vyndávat to z něj na talíře chce trochu gryf a dávku opatrnosti.

Polotovary aka rybí prsty, řízky, cibulové kroužky, fish and chips, minipizzy etc... chce to hlídat a příprava je úplně bez problémů. Teplotu jsem vždy používala tu, která je zadávána pro horkovzdušnou troubu, max jsem o deset stupňů ubrala, pokud se mi zdálo, že jídlo chytá barvu moc rychle.

Moučníky - ano, i to fritéza dovede. Otestovanými byly: šupbába - superrychlá a jednoduchá buchta - recept, šneci z listového těsta s máslem, cukrem a skořicí (rovněž slané tyčky z listového těsta).

Masově směsi alá špízy - jen bez té špejle - u nás asi nejčastější příprava za poslední týdny - maso vepřové nebo kuřecí, trocha oleje, koření, cibule a dát péct, promíchávat. Postupně přidávat, co dům dal - zeleninu, uzeniny - dle chuti a libosti. Podáváme s chlebem, bramborem nebo rýží.

Čevabčiči - hokus pokus něco mezi sekanou, čevabčiči (někdo píše čebabčiči) a karbenátkem - mleté maso, ideální mix hovězího s vepřovým - cibule, koření, špetka strouhanky, jedno až dvě vajíčka - uplácat válečky, obalit v mouce, jemně podlít vodou a děj se vůle boží. Plus, pokud z receptu vynecháte česnek a z masa uděláte malé kuličky, ke konci je zalijete rajčatovou omáčkou, vznikne vám skvělá bašta k těstovinám!

Vaječná omeleta - v malém plechu - maličko jsem ho vymazala máslem, čistě pro jistotu - smíchala vejce - 4 kousky, šunku, hrášek, sůl - rozšlehala, nalila na plech a pekla na 160 cca 20 minut - chce to hlídat a upřímně, tak nadýchanou omeletu jsme nikdy z pánve neměli!

Langoše - ano... já... zarytý odpůrce Ládi Hrušky... jsa hnána chutí na tuto dobrotu a nemoha se smířit s tím, že nemaje plotnu, na které bych olej rozpálila.... jsem byla donucena sáhnout po receptu na langoše z trouby a asi takhle vám to povím. Udělám je někdy znovu? Rozhodně ano. Vyrovnají se smaženým? Rozhodně ne. Jsou jedlé, jsou dobré, bohužel si těsto nesedlo se sladkou variantou, ovšem s tou česnekovou? Super! Recept máte tady a dejte vědět, jakou variantu langošů máte nejradši?

Sečteno podtrženo horkovzdušná fritéza se v naší domácnosti velice osvědčila a používána je v průměru 2x týdně. Dobré je, že absolutně není potřeba tolik oleje jako ve fritéze klasické, ba co víc, není zpravidla potřeba žádný. Je nutná jistá dávka opatrnosti a experimentování s teplotami, neb maso má tendence se vysušovat. Což není nic, co nevychytáte metodou pokus omyl stejně jako já plus případné dotazy vám moc ráda zodpovím. Fotografie dokazují, že jsem si jmenovaná jídla nevycucala z prstu a skutečně jsme je připravovali a myslím, že i v budoucnu bude fritéza náš zachránce, i když co si budeme povídat - království za klasickou horkovzdušnou troubu!

A teď trochu těch technických dat:

- objem nádoby je 9 litrů
- minimální teplota 50 stupňů a maximální 230
- maximální čas, na který jde fritéza nastavit, je 1 hodina, ale můžete průběžně přidávat – vařila jsem
v ní nejvýš dvě hodinky a zvládla v pohodě.
- kráska váží čtyři kila a míry jsou 48x34x32 cm – hloubka x šířka x výška
- v balení byla vnitřní vyjímatelná nádoba, koš na hranolky, mřížka (grilovací rošt), nízký plech, vidlice na pečení kuřete a kleště, kterými se vyndavá koš na hranolky, případně mřížka nebo plech. Myslím, že se dá i něco dokoupit plus je více info na stránkách výrobce.

4 komentáře:

  1. Milá Kačenko, díky ti za cenné informace, protože horkovzdušná fritéza je něco, po čem už pár měsíců pokukuju. Sice nevím, jestli to klapne, protože mi můj drahý koupil nový obří sporák a aby nebyl za troškaře, přihodil k tomu ještě myčku :D, ale jsem ráda, že jsem dostala rady od běžného uživatele :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, však není vůbec zač - článek jsem slíbila - je fakt, že jsem si dala docela načas, jenže já chtěla vyzkoušet co nejvíc variant :) a třeba hranolky tak dobré z trouby nejsou, takže si tohle ufo určitě necháme i s kuchyní :) A před drahým smekám - to se to bude vařit a péct jedna radost! ;-)

      Vymazat
  2. Horkovzdušná fritéza je skvělá věc. Taky jsem si ji koupila a rozhodně to nebyly vyhozené peníze. Používám ji každý týden a mám takový lepší pocit, že je jídlo zdravější :-) . S výběrem mi hodně pomohl tento článek , protože když jsem zjistila, kolik existuje typů fritéz, tak jsem vůbec nevěděla, kterou si mám vybrat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím říct, že teď je fritéz neuvěřitelný výběr - když jsem pořizovala já, teprve na trh přicházely, takže mám tohohle obřího ufouna, ale slouží stále, drží a je to radost přesně s pocitem, že je to jídlo alespoň trochu zdravější :)

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)