středa 22. července 2020

knihovna - H. Dambeck: Vedle nul je jednička velké číslo

Matematika je vždy výzva!

Opakuji se, já vím, jenže matematika pro mě představuje hrozbu i jistou míru fascinace. Máte to s něčím podobně? A zřejmě v rámci snahy o porozumění nepříteli se mi do rukou ze zvědavosti dostal další kousek, ze kterého sice chytám migrénu, nicméně mi jeho louskání přináší i velkou dávku uspokojení.

Dá se kus dortu rozdělit na přesné třetiny? Jak namalovat vejce a ovál? A existují tkaničky, které se opravdu nerozvážou? Ať chceme, nebo ne, s matematikou se v každodenním životě setkáváme neustále. Avšak to, co jsme se naučili ve škole, nám často nepomáhá nebo jsme to už dávno zapomněli. U absurdně nepraktických věcí, jako je teorie množin, je to dobře. Ovšem v jiných případech se může matematika skvěle hodit… celá anotace zde.

A budu se nejspíš opakovat i dál – těžko být originální, když se témata knih, které čtu, opakují. Ale dobrá, že jste to vy, budu se snažit. Matematika je pro mě velká neznámá, přestože jsem ji měla od základní školy, přes střední, vyšší odbornou až po vysokou. Pro úspěch na vysoké dokonce dva roky, abych si ji užila (musela jsem ji opakovat). V tomto bodě jsem po své mamince bohužel matematicko-fyzikální gen nepodědila a jsem jelito jak z učebnice.

Paradoxně o to víc mě matematika fascinuje jako věda. Napadlo vás, kde všude se dá matematika použít? Nejen spočítat si výplatu, výdaje, rodinný rozpočet, spotřebu vozu, poměry ingrediencí při pečení nebo kolikrát zazní slovo matematika v dnešním článku a podobně. Viděli jste např. někdy seriál Vražedná čísla? To by, panečku, jeden valil oči, na co všechno je zdánlivě nudná nauka o číslech dobrá!

I dnešní kniha nám ukazuje praktické využití matematiky, logiky a geometrie v praxi. Ať už krájíme dort, pizzu, děláme uzel na provazu či na kravatě nebo zkoušíte karetní triky s kartami. Ano, nedokážu přečíst 50 stránek na posezení, protože by mi z toho explodovala hlava, což nic nemění na skutečnosti, že luštit hádanky, jakkoli se zdají zapeklité, je procvičování šedé kůry mozkové. A přesně to najdeme tady – nejen strohý text, ale i úkoly a hádanky. Nebojte, řešení jsou na konci knihy!

Jak to máte vy? Snažíte se svému „nepříteli“ přijít na kloub? Je nějaký předmět ve škole, který vás pronásleduje i po letech a vy se v boji s ním nevzdáváte nebo jste se naopak vzdali a máte to na salámu?

Vedle nul je jednička velké číslo: Matematické triky pro každý den – už i název zní hravě. Kniha dává přesně to, co avizuje. Zapeklité a především praktické příklady a ne jen strohé a nudné vzorce, rovnice a kdesi cosi. Ne, ukazuje, jak komplexní, zajímavá a variabilní matematika je a že se s ní často setkáváme v okamžicích, kdy o tom nemáme ani nejmenší tušení.

Psát recenzi na naučnou knihu je pekelně nevděčená věc. Jo a taky se naučíte celou řádku způsobů, jak navléct tkaničky do bot! Chápete, jak tím ohromíte? Kříž, motýlek, hvězda, anděl, ďábel… Já na to koukala jak puk! Tak, kniha si dnes odnáší krásnou čtyři a půlku. Těším se na další titul, který mi rozšíří obzory a zároveň zmírní můj strach a jistý pocit méněcennosti… jak je to slovo… komplex! Ano, mám matematický komplex, ale hravou cestou pracuji sama na sobě a to přece hlásal už Jan Amos Komenský – Škola hrou! A kdo si hraje, nezlobí. Proto nebojme se vlka… totiž matematiky nic a vzhůru dolů… ale do knih! Konec srandiček, konec recenze.



Autor: Holger Dambeck

Nakladatelství:  Portál (web)

Žánr: populárně naučná/hry a tréninky (náhled do kategorie)

Rok vydání: 2020

Počet stran: 216

Překlad: Anna Chejnovská

Děkuji mé jmenovkyni (Kačence) za zaslání recenzního výtisku – co kousek, to originál! Knihu můžete aktuálně koupit se slevou za krásných 254,- Kč.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)