úterý 22. prosince 2020

knihovna - H. Morschitzky + T. Hartl: Strach z nemocí

Tentokrát vážně a s podtitulem: Jak mu rozumět a jak ho překonat...

Vánoce za rohem, humny či dveřmi a ne pro každého jsou obdobím veselým. Jemně mi došel dech na čtení normálních knih – mám dva týdny trvající zásek a ne a ne se hnout. Ovšem přistály mi tu další novinky od nakladatelství Portál a jedna z nich mě zaujala okamžitě. Možná bych tu měla psát o atraktivnějších tématech či titulech (nebojte, jeden neknižní odlehčený článek je v přípravě), jenže nucení se by bylo na recenzi znát. Proto si dnes dáme něco málo o strachu…

Žijeme v době wellness-, fitness- a biotrendů, kdy je zdraví snad nejdůležitější hodnotou. Navzdory všem pokrokům v medicíně se lidé obávají rakoviny, infarktu, AIDS či škodlivých vlivů znečištěného prostředí. U některých se z toho může vyvinout takzvaná hypochondrická porucha – přesvědčení, že mají somatickou nemoc, která ohrožuje jejich život. Okolí se jim často směje, protože stále dokola vyžadují lékařskou péči, ale přitom je skutečně nemocná jejich duše. Jiní zase trpí takzvanou nozofobií – fobií z nemocí. Tu v extrémním případě potlačí natolik, že se vyhýbají smysluplnému vyšetření.…  

V životě by mě nenapadlo, že se mě nějaká z nemocí, které souvisejí se strachem, bude osobně týkat. Pokud nepočítám klasiku v podobě arachnofobie. O hypochondrii jsme určitě všichni slyšeli nejeden vtípek či bonmot, nicméně jde o věc vážnou, stejně tak v případě nosofobie. Neřekla bych, že zapadám do uvedených termínů, jsem trošku na hraně, nicméně je pro mě důležité si uvědomit existenci problému. Po maminčině onemocnění (články najdete v kategorii Ze života) a babiččině demenci (také jsem psala pár článků), se u mě projevují panické stavy a ataky v případě, že mám jít k lékaři nebo mi delší dobu není úplně fajn. Osobně si myslím, že to spíš souvisí s uvědoměním si důležitosti zdraví, křehkosti života a obav ze smrti, nejsem však odborník.

Dnes si tu máme povídat o knize a ne mé psychice, proto směle kupředu k tématu: Neoznačila bych titul za rádce, nicméně jako úvod do tématu a jakýsi průvodce základem? Naprosto perfektní. Ať už se s podobnými problémy potýkáte vy nebo někdo z rodiny, dostává se vám možnosti porozumět tématu. O co se jedná? Čím to může být způsobeno? Jak se chovat? Jak pomoci sobě nebo druhým být oporou a s potížemi se vypořádat? Samozřejmě jsme laici, takže je potřeba k tomu tak přistupovat a nepodceňovat důležitost odborné pomoci.

Text je psán srozumitelně a na praktických příkladech je dokládáno a více rozebíráno, co je nám předkládáno. Palec hore tedy patří skutečnosti, že se v nás autoři/odborníci nepokouší vzbudit pocit méněcennosti, ale vše je pojato… lidsky. Nejsou tu nesmyslně složité poučky a výrazy, k jejichž rozluštění potřebujete naučný slovník či pomoc internetu. Přestože to může znít nesmyslně nadneseně, pomohla mi kniha najít jakýsi vnitřní klid. Uvědomit si, že jsem normální a ne blázen.

Se strachem se dá pracovat, dá se mu postavit, poznat ho, vyzrát na něj. Nejde o čtení, které zhltnete na posezení za jeden večer. Jde naopak o případ, kdy po knize saháte opakovaně, zakládáte a označujete si trefné myšlenky. Měkká (paperbacková) vazba trošku trpí, ale knihy nemají ležet na policích nevyužité a zaprášené. Mají nám pomáhat a dělat radost… a nesejde na tom, zda se bavíme o beletrii či naučném žánru.

Skutečně oceňuji (a znovu opakuji), že nám nejsou předkládána strohá a věcná fakta, ale mimo jiného si uděláme i krátký výlet do historie. Zajímá vás, jak například identifikovali v 17. století hypochondrii a co na ni předepisovali mužům? Schválně si můžete tipnout v komentářích! Podobné tituly jsou často vnímány coby uspávači nebo nutné zlo. Jsem proto ráda, že se mi do ruky dostal kus, který tuto zkušenost nepotvrzuje. Z toho důvodu bych ho doporučila nejen, pokud se domníváte, že se vás strach z nemoci týká. Čtete-li si rádi o psychologii a zaujalo vás dnešní téma, směle do toho! Pět z pěti.

Autor: Hans Morschitzky a Thomas Hartl

Nakladatelství:  Portál (web)

Žánr: psychologie (náhled do kategorie)

Rok vydání: 2020

Počet stran: 200

Překlad: Kateřina Prešlová

Děkuji mé jmenovkyni (Kačence) za zaslání recenzního výtisku! Knihu můžete aktuálně koupit se slevou 20% za 280,- Kč.

Hans Morschitzky je psycholog a psychoterapeut. Pracuje na oddělení psychosomatiky Zemské nervové kliniky v Linci a má také vlastní praxi. V češtině vyšly jeho knihy Deset tváří úzkosti (Portál, 2014) a Když duše mluví řečí těla (Portál, 2015), na nichž spolupracoval se Sigrid Sator.
Thomas Hartl je vědecký novinář. S Hansem Morschitzkym napsal několik knih.




2 komentáře:

  1. Tentokrát ti za knižní tip opravdu poděkuji, babiččina demence a strach z dědičné rakoviny, na to se jednou takováhle kniha bude určitě hodit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslela jsem na tebe ♥ a je děsivé, jak jsou naše zkušenosti sice jiné a přitom v mnnohém dost podobné :-*

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)