sobota 20. listopadu 2021

knihovna - Ch. Lauren: Na Vánoce o den více


Ťuky ťuk!

A než se zeptáte, kdo je tam, rovnou vejde vánoční atmosféra. Ne, nehrabe mi! Za týden je první advent a mě to prostě chytá… ještě nemám výzdobu, ani napečeno. Nechystám se na radikální úklid. Ale užívám si písničky, světýlka, svíčky a ano, letos poprvé i tematické knihy. Můžete se tedy těšit na několik tipů a recenzí napříč žánry. Prvním zástupcem je jednorázovka od známého autorského dua. Pojďme na ni:

Znáte film Na Hromnice o den více, v němž se Bill Murray probouzí opakovaně v ten samý den? Kdo z nás by si někdy nepovzdychl: „Ach, kéž bych mohl vrátit čas, udělal bych všechno jinak!“
A přesně tuhle šanci dostane hlavní hrdinka knihy Christiny Lauren Na Vánoce o den více. Maelyn se zasekne v časové smyčce, a tak se neustále vrací do 21. prosince, kdy se svými rodiči a bratrem přijíždí na milovanou chatu, kde spolu s rodinnými přáteli slaví každým rokem Vánoce. Tentokrát to ovšem mají být Vánoce poslední. Chata bude na prodej… 

Mám se tu opět rozohňovat nad anotací? Bože, kdy lidem dojde, že v ní nemusí vyslepičit úplně všechno a už vůbec ne zásadní zápletky či nosné zvraty?! Stačí naťuknout, navnadit, nalákat a ne spoilerovat jako o život. Sakra! Sakra! Sakra potřetí! (Jinak jsem vám sem vrzla tak třetinovou verzi a co? Že by to stačilo?)

Na úvod jsem si potřebovala ulevit a teď to rozjedeme na jinou notu. 344 stran, 26 kapitol, ich-forma a příběh z pohledu jedné postavy – Maelyn. Žádné střídání. A – díky bohu – epilog! Ze začátku lehký zmatek v tom, kdo je kdo, neboť postav bylo povícero, ale nakonec se dalo zorientovat. Vadou na kráse jsou asi tři překlepy, ale na žádný vyslovený extrém jsem jinak nenarazila. Tentokrát chválím i obal, který se mi líbí – není přeplácaný, trapný nebo kýčovitý. Vystihuje téma a vybočuje. A navíc – vážně to řeknu – je podstatně hezčí než originál!

„…Je pravda, že všechno se mění k lepšímu, ale já svým rozhodnutím nikdy moc nedůvěřovala a často se stává, že jakmile dosáhnete všeho, po čem jste toužili, najednou nevíte, co si s tím počít…“

U autorského dua, které píše pod pseudonymem Christina Lauren, jsme si zvykli na jistou laťku a styl. Čertíme se u každé jednorázovky (ano, zatím skutečně žádná nebyla nic moc extra), že nedosahuje kvality sérií Božský či Vášnivý. Nastal konečně zlom?

Nastal. Je ale potřeba změnit i náš přístup. Já chápu, že očekáváme erotické jiskření, sexuální napětí a spád o rychlosti závodní formule jedna. Autoři se, stejně jako čtenář, vyvíjí. Na Vánoce o den více je především romantika. Něžná, čtivá, chvílemi celkem vtipná a především – KONEČNĚ – s perfektním a neotřelým nápadem! Děkuji!

„…Jenže ve skutečnosti je tahle hra ve sněhu tak trochu jako procházka se zapálenou sirkou kolem nádrže s benzínem, protože každou chvíli může skončit nelítostným soubojem…“

Takže ne, není tady erotika v každé kapitole, nepraská tu mezi postavami vzrušivá elektřina, která by zapálila budovu. Přesto dostanete kouzelný příběh, který vás i částečně přiměje k zamyšlení. Musím říct, že oproštění se od zmiňovaných dvou sérii přineslo zajímavý náhled na věc. Otevřená mysl pomohla, abych si kapitoly víc užívala a vnímala detaily. Příčinou kladného hodnocení není jen změna pohledu.

Předchozí knihy, při vší snaze o přimhouření oka či dvou, měly nedostatky, za kterými si stojím. Chyby jsou i tady. Nejedná se vysloveně o hluchá místa, ale třeba Maelyn sem tam tak zabředla do sebelítosti a kňourání, že bych s ní s chutí zatřásla, kdyby to šlo. Ale to už hrdinové v knihách dělají. Škádlí nás, baví, štvou, rozčilují… právě ty emoce hledám, potřebuji a chci.

„…Za prvé: Umřela jsem a tohle je očistec. Nebo je tu další možnost: Možná jsme všichni jako postavy ze seriálu Ztraceni, který si pamatuju, protože táta na něj s Bennym před pár lety po pár pivech dobře dvě hodiny nadával. Jestli tohle letadlo nepřistane, budu vědět, proč. A jestli dosedneme na ostrově, taky se nebudu divit…“

Rovněž ale toužím po lehkosti, zamyšlení, nějaké pointě… tady mi možná maličké vysvětlení chybělo, stejně jako nepatrně rozvinutější a propracovanější závěr. Ale jsem ráda, že Christina Lauren nešla na sílu a netlačila vehementně na pilu. Díky tomu vyšlo dílo, které dokonale sedí do předvánoční a vánoční atmosféry. Neutluče vás svou sladkostí a naivností, ale příjemně pohladí po duši a možná si díky němu pár věcí uvědomíte. Nebo si prostě a obyčejně čtení užijete a nebudete chtít nadávat, že jste čekali něco jiného.

Lehká romance s vánoční atmosférou a nápadem, který je zpracovaný nad očekávání. Tak bych to celé shrnula a spokojeně přidala Na Vánoce o den více do sbírky.

Počet stran:  344

Překlad: Jan Sládek

Knihu můžete zakoupit na webu nakladatelství Jota za 278,- Kč.


4 komentáře:

  1. Mám na seznamu, ale neslyšela jsem na tuhle knihu úplně dobré recenze, tak jsem se do ní nehrnula. V prosinci je ale asi ideální čas ji přečíst, navíc mě zaujal nápad s časovou smyčkou. Souhlasím, že obal se povedl, ta divná zelená na originálu mě spíš odrazuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S odstupem bych to možná stáhla na 4 - první polovina byla rozhodně lepší než ta druhá, nicméně stále čtivé a velmi milé překvapení v porovnání s ostatními jednorázovkami. NO a obal? Nebe a dudy! Teď jsem málem vyslepičila spoiler, protože mě trklo, že jedna věc mi docela vadila, ale počkám, až to budeš mít za sebou :D

      Vymazat
    2. Tak mám hotovo. Nebylo to špatné, ale ta časová smyčka mohla být zpracovaná líp. Určitĕ souhlasím, že první polovina se povedla víc.

      Vymazat
    3. Jop - rozhodně nám třeba mohly odtajnit, jak se to vlastně stalo, že k té časové smyčce došlo nebo tak něco :) Díky za zpětnou vazbu!

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)