úterý 26. července 2022

Recenze - TomB: Komiks ze života

Ve kterém se možná poznáte!

Možná? Mám dojem, že nám podtitul lže! Protože v tomhle se musí poznat prostě každý, neexistuje jinak! A než se tady uvykřičníkuji do bezvědomí, pojďme se na to raději podívat hezky popořadě.

Anotace nás láká na: První tištěné vydání satirického web komiksu, který si utahuje z občas absurdního života v kancelářích a jazyka jejich „obyvatel“. A víte co? Zase trochu lže a tentokrát si i ten vykřičník odpustím.

V čem? Autorem zachycené fórky, momentky a situace totiž sedí nejen do kanceláře, ale často i na jakýkoli pracovní kolektiv. Zejména ty skeče, které se týkají komunikace se šéfem, ranního příchodu do práce, případně návratu z dovolené nebo rozhovorů mezi spolupracovníky.

Komiks jako takový není žánr, kterému bych přespříliš holdovala. Tady bylo velkým lákadlem právě téma a upřímně, hledáte-li vhodný dárek pro jakoukoli kancelářskou krysu – nenajdete lepší! Ať už komiksy čte, či nikoli. Prakticky vzato, pokud bych vám měla doporučit jednu jedinou knihu, která spatřila světlo světla skrz nakladatelství Pointa za minimálně dva roky zpátky, je to právě V kanclu!

Nic tak vtipného, úderného, realistického a nepřeplácaného jsem v ruce ještě nedržela (a že toho za rok sjedu slušnou dardu). Humor je jednoduchý a až mrazivě trefný. I ilustrace si nehrají na nic vrcholně graficky přehnaného a naprosto tím podtrhují prostý fakt, že takhle to jednoduše v životě chodí. Nemusíte rvát tunu makeupu na něco, co si vystačí samo o sobě se svou přirozeností. Naprosto vám stačí ovál, kruh a pár čáranic k tomu, abyste dokonale podkreslili to, co vytvořil život a co je v některých kolektivech tak zajeté, že se s tím setkáváte prakticky dnes a denně.

A že na vlastní kůži to není tak vtipné jako v knize, je věc druhá. Ruku nahoru, kdo má v práci kolegu, který otevírá okno, aniž by se zeptal, jestli ostatním nebude zima? Kdo vypne radiátor, přestože je venku kosa jako ďas? Kdo si nalije poslední kafe z konvice a nové neuvaří? A co zbytečné porady, které trvají hodinu, zatímco by klidně stačilo pět minut nebo mail? Už jste někdy předstírali, že pracujete, když šel šéf kolem, a po jeho odchodu zase zapnuli youtube nebo facebook? A co přílohy? Tvrdili jste někdy do telefonu, že jste je stoprocentně k mailu přiložili, abyste vzápětí zjistili, že ne? A to je, moji milí, jen velmi hrubý nástin toho, co V kanclu najdete.

Ano, slupnete ho během chvilky, protože má jenom 112 stránek, nicméně se k němu budete opakovaně vracet. Dost možná budete mít na některých stranách lepíky, abyste si označili ty opravdu top fórky. Aby toho nebylo málo, ještě vás budou svrbět prsty si minimálně jednu… dobře, tak alespoň tři… strany okopírovat a zarámovat! Důrazněji už nedokážu dát najevo své nadšení a ohromení z něčeho tak nablble jednoduchého, co nešlo vystihnout a zachytit lépe. TomB uhodil hřebíček na hlavičku a doufám, že ještě něco přidá, neboť toto je LAHŮDKA! Recenze byla primárně psána pro web Knižní díra

PS: Právě probíhá výběr finančních prostředků na druhý díl, tak nezbývá než doufat, že se zadaří a kniha vyjde ;)