sobota 19. listopadu 2022

Recenze - L. Waldon: Poslední let

Oblíbené prostředí... bude to ale stačit?

Máte téma, které vás k sobě láká, jako světlo láká komáry? Potíž je v tom, že to občas pro onu magickou záři napálíte přímo do zdi. Pokud čtení stálo za to, dobrá. Jakmile ovšem nastane druhá situace, je to plýtvání papírem, vaším časem i tou hypotetickou září. Dosti metafor a okecávání, připoutejte se, vzlétáme!

Po devíti letech práce letušky je Ava Greenová připravena pověsit kariéru na hřebík a konečně zapustit kořeny. Zbývá jí poslední let, než se rozloučí se starým životem, a proto plánuje užít si každou jeho vteřinu. Jaké je ale její překvapení, když zjistí, že bývalý pilot Jack Stone – ten zatraceně pohledný, ale směšně domýšlivý muž, kterému léta nemůže přijít na jméno – na tomhle letu rovněž slouží jako stevard. A ještě má odvahu s ní flirtovat, jako by si nepamatoval, jakou roli sehrál v nejpotupnější noci jejího života. Dobře, že ho po návratu už nemusí nikdy vidět… Nečekané tropické mezipřistání ve společnosti nenáviděného muže obrátí Avin život vzhůru nohama. Vtipný, svižný debutový román o životě a lásce deset tisíc metrů nad zemí.

Na první pohled je znát, že jestli má Lacie Waldon něco v malíku, je to popis práce letušky. Bohužel to je to tak jediné pozitivum celé knihy. Přeháním? Posuďte sami… Postavit příběh na detailech není špatný záměr. A ano, z řádků čiší nadšení pro práci v oblacích, nicméně žádné další emoce se nekonají. Vše ostatní je podivně ploché, nudné a nezáživné. Takže jistě, pokud chcete krok za krokem číst, co dělá letuška během letu, co je brnkačka, co naopak ne, na co musí dávat pozor a podobně, bomba. Mám knihu přesně pro vás.

Háček je v tom, že jsem čekala romanci! Sladkou, možná jemně peprnou, nicméně alespoň romantickou. A co jsem četla? Nemám šajna. Vážně ne. V hlavě mi nezůstalo vůbec nic kromě pocitu naprostého otrávení. A to mám na papíře kupu poznámek. Všechny však směřují k tomu, že možná mělo jít o celkem slibnou hate to love (od nenávisti k lásce) záležitost, avšak výsledek byl divný, nedotažený a přízemní. Při každém pokusu pohnout se v ději dál jsem začala po pár řádcích usínat.

Zní to příšerně, já vím. Moje šaty mají ostře borůvkovou barvu a jsou vyrobeny z materiálu tak umělého, až si myslím, že skutečný důvod zákazu kouření v letadle je obava, aby posádka nevzplála, kdyby se přiblížila k čemukoli, co hoří. No, ale fakta jsou fakta. Stevardi spadají do kategorie zaměstnání, kterou jsou ve filmech vykreslována jako sexy.

Poslední let měl být podle anotace vtipný a svižný. Jestli tam byl nějaký humor, tak rozhodně ne pro mě. Ano, jsem cynik a frčím na zvrácenější a hodně černé humorné notě, nicméně už mám načteno poměrně dost, takže vám upřímně říkám, že jestli jsem se zasmála jednou, bylo to hodně. Svižné? Jako jo, vyhlásíme-li soutěž o to, která kniha mě nejrychleji otráví a uspí, Poslední let s přehledem zaujme přední příčky!

Nulový drive, nulová vášeň, nulové nadšení. Jde o názornou ukázku naprosto promrhaného potenciálu v tématu, které není až tak časté, jak bych si myslela. Velká škoda! Marně hledám něco pozitivního, aby to Lacie Waldon dotáhla alespoň na slabý průměr. Nenacházím. Číst se to dá. Důkazem budiž fakt, že jsem knihu dočetla. Avšak po dlouhé době mám pocit, že to za to ani omylem nestálo.

Počet stran: 288, ebook ve formátu epub 215

Překlad: Tereza Ledecká

Na eshopu Palmknihy.cz můžete aktuálně pořídit ebook za 329,- Kč –  Knihu vydalo nakladatelství Fortuna Libri v roce 2022.