úterý 2. ledna 2024

Recenze - D. Beňáková: Dopisy od Sisi

Něco trošku jiného…

Alžbětu Bavorskou řečenou Sisi nám zromantizovaly nejen filmy a seriály, ale i knihy. Byla však skutečnost tak růžová? Pravda je, že naprosto vůbec. Máte období v historii, které vás fascinuje? Osobu, která vás láká a zajímá? Za mě je to Jindřich VIII., Roxolana (Haseki Hürrem Sultan) a právě Sisi. Pojďme si tedy říct, jaká je tato útlá novinka!

O rakouské císařovně Sisi bylo napsáno mnoho knih. Jen málo z nich ale vychází z autentických primárních pramenů. A ještě méně se jich opírá o její vlastnoručně psané dopisy. Dopisy od Sisi nabízejí jedinečnou možnost začíst se do 24 Alžbětiných dosud nepublikovaných osobních psaní, která pocházejí z Tajného domácího archivu rodu Wittelsbachů. Jedná se o nesmírně vzácné dokumenty, umožňující čtenářům poznat císařovnu osobně. Co svěřovala jejich adresátům? Jaký k nim měla vztah? Co o ní vypovídá její osobitý rukopis? Jak se její korespondence měnila v čase? Kniha představí Alžbětu v různých životních etapách, se všemi jejími radostmi i starostmi.

O císařovně jsme si s Dagmar Beňákovou „povídali“ už v jejích předchozích titulech (Za sluncem po stopách císařovny Sisi, Toulky po stopách císařovny Sisi ) a musím říct, že poutavě a nenuceně. Čtenář se dozvěděl spoustu informací tak říkajíc ze zákulisí, a nejen romantickou linku, která ve skutečnosti až tak sladká zdaleka nebyla, nebo nudná strohá data jako ve většině hodin dějepisu.

Stejně tak je tomu i u Dopisů od Sisi. Jde o neuvěřitelně zajímavý doplněk k tomu, co už o Sisi víme. Máme možnost nakouknout jí pod ruku, ponořit se hlouběji a poodhalit roušku některých situací a životních událostí, které ji potkaly. Dopisy máme k dispozici nejen přeložené do češtiny, ale je nám ukázán i scan vzácných originálů. Vidět tak rukopis a v podstatě hmatatelný důkaz existence historické osobnosti představuje nový rozměr a myslím, že třeba u žáků a studentů ve školách by to byl vítaný a oživující prvek.

Dopisy od Sisi nejsou beletrie, přesto však oplývají značnou čtivostí. Mají nenáročných 120 stran, což je za mě naprosto dostačující rozsah. Je udržena zvědavost, originalita i poutavost, aniž by se čtenář cítil přesycen či přehlcen. Ač by se vám tedy mohlo zdát, že půjde o čtení nudné, opak je pravdou. Právě ta zajímavost a čtivý styl psaní Dagmar Beňákové je neuvěřitelný a zaslouží si vyzdvihnout, stejně jako její vášeň pro Alžbětu Bavorskou a veškerá pátrání, která s tím souvisí.

Vydalo nakladatelství Grada 23. 8. 2023