sobota 16. března 2024

Recenze - P. Kopl: Morgavsa a Morgana: Božské hamižnice

Další komiks do sbírky!

Za dnešní kousek v naší domácí knihovničce může primárně časopis Čtyřlístek. Cácorka dostala pod stromeček roční předplatné a právě v rámci čtení komiksového měsíčníku jsme narazily na dvojici Morgavsa a Morgana. Protože mi komiks přijde jako skvělá alternativa k beletrii, které děti nemusí úplně propadnout, neváhala jsem ani minutu!

Již šestý díl veleúspěšného komiksu, jehož díl nazvaný Princezna čarodějka získal v roce 2020 Cenu Muriel za nejlepší český komiks pro děti. Obě čarodějky jsou na cestě do Egypta za záchranou jejich kočky Mikeš. Cesta je ale plná překážek, a tak neustále klopýtají o problémy, které musí řešit, a nebezpečí, kterým musí čelit. Dlouhá je egyptská sága, a bytostí, kterým musí pomoci, je mnoho.

Ano, jde v pořadí již o šestý díl, ovšem žádný strach – vůbec to nevadí a čtenářský zážitek vám to nijak nepokazí. Tato část dobrodružství má hlavu a patu a může úplně klidně stát samostatně. V podstatě mohou nastat dvě situace. Božské hamižnice vás nadchnou a postupně budete objevovat díly předchozí plus vyhlížet další. Nebo pokrčíte rameny, že fajn, ale žádné velké wow, a půjdete o dům dál.

Osobně bych spíš sázela na první variantu. Petr Kopl totiž není mezi komiksovými tvůrci žádným nováčkem. A pokud se na jeho práci podíváte detailněji, zjistíte, jak široké portfolio vydaných titulů má a kolik cen už za své knihy získal. Namátkou bych vypíchla Fabula Rasa v kategorii nejlepší český scénárista a nejlepší český kreslíř za rok 2012, 2013, 2014 a 2016. Nebo cenu Muriel právě za Morgavsu a Morganu v kategorii Nejlepší dětský komiks.

S cácorkou jsme se tedy ponořily do světa kouzel a magie. Mnohokrát jsme se smály obě, jindy třeba jen já, protože některé souvislosti si mladší děti úplně neuvědomí. Hlášky a hlody jsou tedy vtipné napříč generacemi. Líbí se mi propracované detaily, zvolené barvy i vyladěná předsádka, na které nám Petr Kopl představil hlavní postavy. Nemám prakticky jedinou výtku.

Cílovou skupinou jsou děti od sedmi let. Ano, je skutečně potřeba, aby už samostatně četly. Předčítat 80stránkový komiks sice jde. Dá se to uchopit i hravou formou. Ovšem už je lepší, když si to může plnohodnotně malý knihomol vychutnat samostatně či s menší dopomocí, pokud nad některou slabikou zaváhá. Pro tento účel je naprosto vyhovující i zvolené písmo (velká písmena), které se i začínajícím čtenářům čte mnohem lépe, což už jsme si mnohokrát potvrdili zejména u knih psaných genetickou metodou.

Morgavsa a Morgana: Božské hamižnice jsou úžasné, napínavé, vtipné i kouzelné čtení. Skvěle baví a rozesmávají. Petr Kopl vytvořil krásné universum nejen pro děti. Odpočinout si u veselého dobrodružství, které se nijak nepřetvařuje, je balzám i pro dospělého knihomola. Věřte mi, chtěla jsem jen nakouknout a nakonec jsme se o knihu přetahovaly!

V edici KomiX vydalo nakladatelství Bambook 17.1.2024