úterý 2. července 2024

Recenze - M. Čakrt: Typologie osobnosti pro manažery

Nejen beletrií živ je čtenář…

V mém případě to tedy platí rozhodně. Občas potřebuji od příběhu odbočit. Ať už jde o témata, která mě nějakým způsobem fascinují, zajímají či lákají. Mezi takové patří především psychologie, management a marketing. Ráda se dozvídám nové věci i prohlubuji znalosti, které už v hlavě mám. Nikdy neškodí je trochu oprášit. Přece jen už dojíždím čtvrtý gumy (ano, to letní kulaté číslo mě fakt lehce straší – kdo by nepochopil, bude mi čtyřicet).

Úspěšná a léty prověřená kniha významného domácího autora, poradce a trenéra vychází z typologie osobnosti, která je založená na teorii C. G. Junga a je velmi oblíbená zejména ve firemním prostředí. Publikace nabízí nástroje, jak na základě poznání typů porozumět sobě samým a uvědomit si vlastní manažerský a pracovní styl, abychom mohli dobře komunikovat, řešit problémové situace, zacházet se změnami a jednat proaktivně. Schopnost vyváženě používat vlastní psychické preference a být si vědom svých odvrácených, méně vyvinutých stránek je prvním krokem k spokojenosti a úspěchu. Potom budeme moci lépe chápat a přijímat i druhé, např. kolegy, nadřízené či členy svého týmu, a uvidíme, že to, co je jiné, není nezbytně horší, ale naopak nás může vhodně doplňovat. Poznání osobnostní typologie tedy vede k lepšímu vyladění na vzájemné schopnosti a potřeby.

Práce s lidmi je pěkná fuška a ani nepotřebujete být manažer. Bohatě stačí kancelář o více než dvou lidech. Pokud máte kolektiv navíc vést, je to občas horší než v mateřské školce. Posuji z pozice pozorovatele, manažerské ambice skutečně nemám. To mi ale nebrání, abych přelouskala Typologii osobnosti pro manažery. Martin Čakrt zaprvé vycházel z práce a myšlenek C. G. Junga a zadruhé informacemi skutečně nešetřil.

Jde o kousek odborný. Nečekejte obrázky, žádné nenajdete. Dokonce ani žádné diagramy. Tady je opravdu 336 stran nadupaných textem od prvního písmenka po poslední tečku. Zároveň není publikace vhodná pro úplně začátečníky. Už to chce mít nějaký ten základ postavený.

Nedostanete sice návod, jak vymýtit konflikty na pracovišti, ale máte možnost lépe porozumět dynamice týmové práce, motivaci, komunikaci a konfliktům (ty jsou hlavně v sedmé kapitole, a ta mě bavila nejvíce). Řídíte se při rozhodování cítěním či myšlením? Přikláníte se k vnímání problémů skrze smysly či spíše intuici? Jak se k práci staví extravert a jak introvert? Koho nechat spolupracovat s kým, aby to přineslo nejsladší ovoce? To je jen hrubý nástřel. V knize najdete podstatně podrobnější rozvinutí těchto témat. A zároveň se Martin Čakrt zaměřuje i na osobu manažera jako takového, neboť už z podstaty věci každý povedeme tým jinak právě s ohledem na typ naší osobnosti.

Typologii osobnosti pro manažery neslupnete na posezení. Je to čtení k dávkování a je třeba mu věnovat plnou pozornost, protože text je odborný, složitý a obsáhlý. Je vhodná pro studenty, manažery i obyčejné smrtelníky se zájmem o management, který vychází z naší psychologické podstaty. Komplexní, vyčerpávající a obohacující výklad daného tématu!

Vydalo nakladatelství Portál v první polovině roku 2024

PhDr. Michal Čakrt je konzultant a lektor. Je absolventem oboru sociologie a ekonomie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Manažerské a psychologické vzdělání získal na Harvard Business School v Bostonu a na University of California, Irvine. Působil v poradenské agentuře CAPA, CMC Graduate School of Business, Swiss Business School a v mnoha dalších institucích u nás i v zahraničí. Je autorem řady knih zejména na téma typologie osobnosti.