úterý 20. srpna 2024

Recenze - V. Hegerová: Kampak jedou Pepa s Edou?

Publikace vhodná nejen na dovolenou!

Není už na leporelo velká? Ano, cácorce sice bylo nedávno osm, ale jsou knihy, na které rozhodně velká není. A víte co, dnes mám pro vás tip na kousek, který si s přehledem užijete s dětmi i vy, protože autorka Vendula Hegerová (web) – je neuvěřitelně šikovná, kreativní a nebojí se vlka nic!

Eda a Pepa už jsou zase tady! A oba se moc těší na prázdniny. Je konec školního roku a naši kamarádi se chystají na cesty. V dalším leporelu je čeká nespočet dobrodružství, ať už na letišti, v hotelu, na pláži, v kempu, na lodi nebo ve městě. Ale i když je cestování moc fajn, vždycky je nakonec prima vrátit se hezky domů. Děti mohou hledat jednotlivá zvířátka, kterých na cestách zase trochu přibylo, a sledovat jejich příběhy a patálie. Hlavně si ale malí i velcí čtenáři užijí spoustu vtipu a legrace. Kniha vede děti nenásilnou formou k bezpečnému chování na cestách, k ohleduplnosti k ostatním a k životnímu prostředí.

Leporelo by měla být harmonikově se rozkládající knížka z tvrdého papíru s převahou obrázků a minimem textu, přičemž zde souhlasí akorát ten materiál. Ovšem nenechte se mýlit – Kampak jedou Pepa s Edou? je již třetí díl (první je Edo! Ty neposedo! A druhý Pepo! Ty popleto!) a harmonikový sice není, z tvrdého papíru ovšem ano. Textu potom obsahuje celou řádku. Není to tedy text v klasickém formátu myšleno řádky a odstavce, nýbrž ve formě komiksových bublin.

Ty jsou psány velkými písmeny, což je velmi uživatelsky přívětivé zejména pro začínající čtenáře. Kampak jedou Pepa s Edou? je tak čtení vhodné pro nejmenší děti přibližně od tří let, ale i pro prvňáčky či druháčky. Zachycené situace jsou totiž opět názornou ukázkou naprosto běžného chování. Byť jsou zprostředkovány pomocí zvířecích hrdinů na místo těch lidských.

Při každém čtení narazíte na něco nového, na co jste se před tím nepodívali, co vás nezaujalo nebo jste to v tom roztomilém a přeplácaném chaosu prostě a jednoduše přehlédli. Záběr témat je nepředstavitelně široký a točí se tentokrát kolem cestování a dovolené. Postaviček je divoký přehršel, ale nějakým zvláštním způsobem to všechno dohromady funguje, ladí a vytváří neomezený zdroj pro diskuse doma, ve škole či ve školce. Je to cesta, jak ukázat běžné situace, konfrontace či dialogy. Namátkou: reakce na vysvědčení dětí ve škole, chování na pikniku, na letišti, v hotelu na snídani, u bazénu, na pláži, v kempu, v letadle a tak dále.

Jako malý bonus se sem tam objeví i krátká větička v angličtině (překlad je hned pod ní). Opět smekám nad tím, co dokázala Vendula Hegerová vytvořit a jak do toho zvládla zakomponovat i fórky a hlášky, které dokonale odzbrojí i nás, dospělé. Neuvěřitelně se těším na další leporelové dobrodružství, i když mi právě bylo 40!

Vydalo nakladatelství Portál v první polovině roku 2024

Vendula Hegerová je úspěšná a oblíbená ilustrátorka a autorka dětských knih, úzce spolupracuje např. s časopisem Puntík. S jejími ilustracemi v Portále vyšlo mnoho knih určených pro předškolní děti a pro začínající čtenáře. Autorsky Vendula Hegerová vytvořila leporela Edo! Ty neposedo!Pepo! Ty popleto! nebo vánoční sešit plný aktivit Jé, Ježíšek!

PS: Na instagramu najdete recenze zpravidla dříve než na webu ;-)