sobota 19. října 2024

Recenze - M. Castle: Nový měsíc na vodě

Mistrovsky tematický a znepokojivý pelmel!

Když jsem v roce 2021 louskala první knihu Morta Castlea v češtině – Cizinci – úplně odvařená jsem z jeho stylu psaní nebyla. Přesto se mi nějakým záhadným způsobem dostal pod kůži a já se rozhodla, že se vrhnu i na jeho povídkovou nadílku.

Ať už budete po zavíračce v zakouřeném jazzovém baru, kde téměř nikdo neumírá, na sousedním ranči, který vlastní zrůda, nebo ve výtahu, kde na dalšího cestujícího čeká zuřivá hrůza, rozpoznáte v těchto brilantních příbězích svět, o kterém jste si mysleli, že ho znáte – a ještě temnější svět, na který nikdy nezapomenete. Sbírka Nový měsíc na vodě je sbírkou Morta Castlea, kde představuje své nejlepší povídky. Začtěte se do krátkých příběhů muže, který je označován za “nestora hororu”, “hororového Charlese Dickense hororu” a “mistra současného hororu”.

Nelituji času stráveného s povídkovou sbírkou Nový měsíc na vodě. Je to neuvěřitelná všehochuť témat. Jedno je však naprosto jasné – tyto krátké záležitosti mi sedly podstatně více než v úvodu zmiňovaný horor Cizinci. Mort Castle se s ním nepáral. Na 372 stranách na nás čeká úctyhodných 30 kousků. Jejich délka je různá – 1 a půl stránky, 4, 6 či 10. Všechny nejsou čistě hororové. Mort Castle zabrousil např. i do westernu, thrilleru či říznul povídku špetkou fantasy. Jednotlivé příběhy dokázal mimo jiné okořenit aktuálními tématy, stejně jako jim dodat komický a místy i tragikomický nádech.

Překvapil i pointami. Někde byly a já vrněla blahem. A jinde závěr vyplynul do ztracena a já kupodivu vrněla rovněž, protože to kupodivu zrovna sedělo jako ona pověstná prdel na hrnec. Mort Castle mě překvapil. Dostal se mi pod kůži, bavil, šokoval, děsil, aniž by k tomu potřeboval hektolitry krve. Nebál se hrát si, experimentovat. Nenechal se omezovat škatulkami a vznikl z toho úchvatný pelmel. Nový měsíc na vodě rozhodně nelze dát na jeden zátah. Chce to si knihu vychutnávat a dávkovat. Je libo potkat v rámci jedné publikace Marylin Monroe, upíry, holocaust, kovboje, feťáka a třeba Hemingwaye? Vydat se do Egypta, Chicaga nebo Osvětimi? Nic není nemožné.

Ta rozmanitost je jednoduše úchvatná. Bez ohledu na to, kam se Mort Castle rozhodne zabrousit, vždy zanechá dojem. Někdy vsadí na základní lidské vlastnosti (především ty špatné), jindy dostane zlo podobu méně hmatatelnou a identifikovatelnou. Znovu a znovu jsem se po dočtení jednotlivých povídek sama sebe ptala: Jak ho to napadlo? A proč to čtu? Po přečtení některých přichází šok, jindy solidní nádech na depresi. Vzhledem k tomu, že má tento velmi šikovný pán na kontě více než 500 povídek, nezbývá než doufat ve vydání další sbírky. Budu stát mezi prvními ve frontě na výtisk!

Vydalo nakladatelství Golden Dog, recenze byla primárně sepsána pro web Knižní díra