pátek 31. ledna 2014

Růženky nivoví šneci


Kdo je Růženka? Teta mé sestřenice - myslím, když tak mě Peťa opraví :D Šnek je šnek a niva je niva :D To jsem vám asi moc nepomohla, což? No a co se třeba místo povídání pustit do práce! :)




Rubrika Kuchtlaniny byla na původním blogu novinkou, ale pečení a vaření ke mně tak nějak už patří, tudíž a proto se s ní budeme potkávat i zde :)

V první řadě prosím omluvte zhoršenou kvalitu fotografií, neberu si do kuchyně foťák - je poměrně větší a překáží. Fotím převážně mobilem a na obrázcích je to znát. V druhé řadě jsem kuchař a pekař amatér, žádný profík. Čemuž odpovídají mé postupy, ingredience i doprovodné slovo. A v řadě třetí jsem někdy improvizátor a jindy vyžaduji polopatický postup pro debily. Kdyby někdo viděl můj recept na obyčejný bramborový guláš, vařenou rýži nebo dršťkovou polívku, tak by smíchy zaplul pod stůl :D

Ale zpět k receptu - nemám nivu ráda! Nabízí se otázka, proč peču něco, v čem je. To máte tak - Peťa se vdávala a součástí občerstvení byla mísa se slanými dobrůtkami, a protože se do nich rodinka zamilovala a zhltli jsme je společnými silami během mžiku, tak jsem dostala za úkol vyprosit recept a vyzkoušet! :)

Základní ingredience na těsto:


300 gramů polohrubé mouky
1/8 másla - poznámka pro ty, kteří (jako já) si nepamatují, že máslo se dříve odvažovalo v obchodě z kilové kostky - 1 kg děleno osmi se rovná kolik? 125 gramů másla 
1/2 skleničky mléka 
půl lžičky moučkového cukru 
půl lžičky prášku do pečiva
jedna lžička soli 

Základní ingredience na náplň: 
125 gramů másla
200 gramů nivy
trocha mleté červené papriky


Začneme náplní - máslo by mělo být měkčí, aby se vám s ním lépe pracovalo - můžete ho vyšlehat, ale nemusíte. Nivu nastrouhat najemno, promíchat s máslem a přidat dle chuti mletou červenou sladkou papriku - jak by to chutnalo s pálivou nevím, nemám ozkoušeno. Nejprve jsem tam té papriky dala necelou čajovou lžičku, přišlo mi to ovšem málo "červené", tak se toho chopila mamka a lupla mi tam snad dvě velký lžíce - odhadem :D



Ze všech ingrediencí na těsto upatláme vláčné těsto, nemělo by se extrémně lepit, jinak vám nepůjde vyválet. Prý se má potom vytvořit placka 30x20 cm. Náš plát byl maličko větší - co se pak stane? Výsledná kolečka nebudou drobná, takže si velikost plátu přizpůsobte příležitosti. Pokud chcete drobné plátky, rozdělte si těsto na dvě poloviny a vyválejte - tloušťka byla cca 3-5 mm (cca půl centimetru). Před válením si nezapomeňte pomoučit vál či desku stolu, nemáte-li silikonovou.


Na vyválenou plochu rovnoměrně rozetřete připravenou směsku - rukama, nožem, silikonovou stěrkou - jak vám to půjde nejlépe...


Smotejte a pokuste se to v průběhu smotávání pevně utahovat. Ptáte-li se jak? Pak odpovídám Nevím! Já to jednoduše opatrně zavinovala a mačkala k sobě. Vytvořený váleček přeřízněte v půlce, zabalte do folie a dejte na půl hodinky do mrazáku. Proč? Půjdou vám z toho pak lépe krájet tenké plátky :)


Skládáme na plech vyložený pečícím papírem a pečeme v troubě rozehřáté na dvě stě stupňů (máme horkovzdušnou) a dozlatova. Nebijte mě - odhadla bych to na minimálně deset minut, jenže jsem si k vytištěnému receptu nedopsala poznámku. Záleží také na tom, jak silné (tlusté, tenké, střední) kolečka jste nakrájeli - my měli hodně tenké. Pečte, dokud to nevypadá takhle:


Náplň vám při pečení lehce vystoupá, nelekat se, zase si sedne. Těsto je krásně zlaté a křupavé. A jak nemusím nivu, tak mi to chutnalo. Snad bude i vám. U dalšího receptu se s vámi těším na viděnou :-* 

Vařečkám zdar, nazdar!

12 komentářů:

  1. Ohohó - tak já teda jako Nivu miluju....na rozdíl od tebe, takže s ní experimentuju docela často ... z toho plyne jediné - až se mi vylepší stav rukou, určitě vyzkouším. Lákavé je především to těsto... normálně by mne to svádělo k použití listové "hotovky", ale toto by mohlo být chuťově zajímavější. A nejspíš v nějaké variantě nahradím papriku drcenými vlašáky ... nebo pistáciemi?
    V každém případě vřelé díky za inspiraci... možná vziknou Veverčini nivoví šneci. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hurááá - trefila jsem se Zajíčkovi do chuti! Jupík! :) no já myslela, že se to dělalo s listovýho, ale pak mi Peťa poslala receptík a já koukala jak puk :) ale dobrý to bylo - jako jo! :) vlašáky a niva dohromady? a to je dobrý? :D my máme v partě i veverku? :D

      Vymazat
    2. Že váháš - to je Zajdova tajná identita.... :-D
      Niva s oříškama je mňamózí věcička... když si udělám pomazánku, natřu na kolečka z rohlíku a dám navrch kousek ořechu - bezva jednohubka. Velmi chutná i s kuličkou hroznového vína.. ale tuhle varinatu v pečené formě... no, nevím, to by bylo jak s hrozinkami... rozhodně mám dost času o tom uvažovat.

      Vymazat
    3. Maskovanej Zajda! no téééda! :) no ty mi ale děláš chutě! styď se! :-*

      Vymazat
  2. Hmm, ty vypadají fakt dobře, díky za receptík:-)
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  3. Čo mi to robíš??? Pavlovove reflexy v plnom prúde... Nivu milujem (pozdravujem Claire :D)
    Takže sa ide kopírovať a piecť. Keď dokúpim suroviny :D
    Vďaka :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak já už recepty psát nebudu noooo! :D:D když jinak nedáte :D

      Vymazat
  4. Slint. Ale protože jsem právě snědla čtyři chlebíčky ze včerejší oslavy, tak mi to není tak líto, že ještě neexistuje možnost sáhnout do monitoru a kousek si uloupnout :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tý jo, ale to by bylo drsný, kdyby to šlo! Bože, já bych si dala chlebíček! To se dělá? :D

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)