čtvrtek 4. ledna 2018

filmová recenze 1/2018

recenze - Hora mezi námi

V minulé knižní recenzi jsem vám slíbila ohodnocení filmu, který byl natočen podle stejnojmenné knihy. Jestli vám můžu dát jednu radu do života... nikdy... s důrazem na slovo nikdy! nekoukejte na film ihned po dočtení knihy. Nikdy! Nechte to uzrát, uležet, protože jinak... Jinak co? No, jak to říct slušně...

zdroj obrázku klik

The Mountain Between Us

Režie: Hany Abu-Assad (neznámé jméno a z filmů, které režíroval, neznám ani jeden. Nicméně práci odvedl dobrou)

Scénář: Chris Weitz (tady už o dobré práci mluvit moc nejde - jestli autor měl co mluvit do filmové podoby, tak tedy... předbíhám, což?)

Žánr: drama, dobrodružný, romantický, thriller (tady už jsem se žánry spokojenější než u knihy)

Délka109 minut
Rok výroby2017
Země původu: USA

V hlavních rolích: Idris Elba, Kate Winslet a další

Trailer anglicky + české titulky:

Anotace z československé filmové databáze:

Alex (Kate Winslet) je fotoreportérka, která spěchá na vlastní svatbu. Má ji už za dva dny. Na letišti ji však zaskočí nečekané potíže, pravidelné lety jsou kvůli blížící se bouři zastaveny. Na letišti se setká s Benem (Idris Elba), lékařem spěchajícím na důležitou operaci. A tak tito dva náhodní spolucestující považují za velké štěstí, když najdou pilota malého letadla, který je ochoten s nimi odletět. Ale jejich radost vyprchá v okamžiku, kdy pilot za letu dostane mrtvici a letadlo se zřítí na zem. Tím se tito dva spolucestující, kteří se poprvé setkali až na letišti, ocitnou uprostřed zasněžených hor bez naděje na záchranu. Vysílačka je napadrť, pilot po smrti a kolem nich jen sníh, hory, skály a neobydlená divočina. Let nebyl ohlášený, nikdo tedy ztracené letadlo nehledá. Odvážnější Alex si uvědomí, že k nim žádná pomoc nepřijde, přesvědčí váhajícího Bena a vydávají se na nebezpečnou cestu. V extrémních podmínkách nemají jinou šanci na přežití, než že si i přes svou rozdílnost vytvoří silné pouto a naleznou společnou sílu, o níž do této chvíle neměli ani tušení. Začnou k sobě hledat cestu, přehodnocují vlastní minulost a v extrémních podmínkách bojují o holý život. Podlehnou zraněním těla a duše, nebo ve zdánlivě beznadějné situaci znovu uvěří v důvěru a lásku? A pokud přežijí, dokáží se vrátit do svých životů?

zdroj obrázku klik

Vendi, recenzent amatér:

Tak se připoutejte, protože právě startujeme!

Poznámka na úvod – recenzi jsem psala v průběhu sledování tak, jak mě dojmy a postřehy napadaly – zajímavý způsob – osvědčil se mi u knih a i u filmů se jeví zajímavě, co říkáte?

Už podle upoutávek… velké odlišnosti oproti knize – jsem na to zvědavá.

Dobře, tak já se nenechám naštvat hned na začátku a budu ignorovat, že už i ten je pojatý tak, že to skoro mění charaktery postav, o ději ani nemluvě – jo? Vím, že jsem knihu nehodnotila zrovna vysoko, ale stejně mě oslovila a tak nějak mě chytla za srdce a ač nebyla úplně dobře uchopená, tak ten konec mě rozsekal, takže mám vysoká očekávání zejména co do hloubky příběhu. Bacha na to!

Budeme to počítat, jo? A nesmím spoilerovat – takže… začátek je jinak… pilot… jedna velká scéna na konci očividně taky nebude, protože se to asi scénáristům nehodilo a hned na začátku tento průběh znemožnili. No… nezačínáme hezky.

Dobře, nejsem blbá – je mi jasné, že film a kniha se zpravidla liší, ale tady jsou i některé časové posloupnosti úplně jinak. Hergot… Oproti předloze o dost uspěchanější – což je logické – na co má autor 200 stran, na to má scénárista deset minut, takže s mírným vrzáním zubů beru.

Vážně se snažím, oprostit se od knihy, protože je to horší a horší!  Ne co do kvality, ale co do… jak se tomu říká… shody? Ano, ano, každý film je zpravidla jiný než jeho knižní předloha. Nikdo se jí nedrží striktně, ale sakra, nejsem ani v půlce a věci, které se shodují, bych spočítala na prstech jedné ruky! Nádech, výdech. Panoramata!

Kristova noho! Tohle nepůjde, tak jinak! Dva různé pohledy:

a)      Knihomol, který právě slupl knihu a byl zvědavý na film – nepouštějte si ho – fakt ne, alespoň ne, dokud máte knihu v živé paměti. Věřte mi – budete řvát vzteky, nadávat a klít jako starý dlaždič! Na hlavu, všechno na hlavu – podstatné a důležité části a linie úplně překopané. Dechberoucí srdcervoucí závěr podělaný už od samého začátku. Všechno špatně, všechno špatně! Proč?! 30% a jestli si to někdy pustím, tak až zapomenu na vše, co jsem si přečetla a i tak budu nejspíš frfňat!

b)      Filmový fanoušek knihou naprosto nedotčený – příjemný napínavý dobrodružně romantický film, který neurazí… ale ani nijak významně nenadchne. Dá se na to koukat a času stráveného u sledování nelituji, leč ač jsem držkovala u knihy (ano, toto podstatné jméno tu zaznělo nechutně často), tak jsem za ni ráda! Byla o poznání lepší, takže pokud jsem jí dala 3 a kousek kachničky, tak film nemůže dostat víc než 55%. Je mi líto. Takový potenciál na silný příběh a tak… neuchopený. Hergot!