sobota 1. října 2022

Recenze - B. C. Cherry: Tiché vody

Do třetice všeho dobrého!

Brittainy C. Cherry si právě vysloužila vlastní štítek v kategorii oblíbených autorů. Vše odstartoval Vzduch, který dýchá – něžný a melancholický příběh, kdy se hlavní postavy vyrovnávají s tragickými ztrátami. Následoval Oheň mezi námi, který byl jemným zklamáním, protože toxické vztahy a k nim přidané zvraty už byly z mého pohledu příliš. A než v listopadu vyjde čtvrtý díl ze série Elements, podíváme se, jak si vedla trojka. A kdo dával při čtení první věty pozor, začíná tušit!

Okamžiky. Naše životy jsou sbírkou okamžiků. Některé jsou bolestné a plné prožitého utrpení. Jiné jsou naplněny novou nadějí a příslibem lepších zítřků. Zažila jsem ve svém životě mnoho okamžiků, které pro mě byly výzvou a navždy mě změnily, okamžiky, které mě vyděsily a převálcovaly. Nicméně u těch největších – nejsrdceryvnějších a nejúchvatnějších – byl vždycky on. Bylo mi deset, když jsem přišla o hlas. Byla jsem o něj oloupena a jediný, kdo dokázal naslouchat mému mlčení, byl Brooks Grtiffin. Byl světlem mých temných dnů a příslibem zítřka, dokud si i jeho nenašla hrozná tragédie. Tragédie, jež ho nakonec málem utopila v moři vzpomínek. Toto je příběh chlapce a dívky, kteří se milovali navzájem, ale neměli rádi sami sebe. Příběh o životě a smrti. O lásce a nesplněných slibech. O okamžicích.

Když zapátrám ve svých oblíbených anglických slovíčkách, máme tu dnes příběh, který by se dal označit „from friends to lovers“ čili z přátel milenci. Ten sice nepatří k mým úplně nejoblíbenějším, ovšem Brittainy C. Cherry se s tím nemaže. Je schopná rozbrečet a rozebrat vás na prvních deseti, maximálně dvaceti stránkách. Již třikrát jsem měla možnost si ověřit, že se v žádném případě nebojí těžkých témat a umí je podat s grácií. Ano, stále jde o romanci s jemnou špetkou erotiky, avšak nemyslete si, že to bude plytké a nezáživné.

Někdy se naše mysl chovala pokrytecky a bylo jen na nás, abychom si uvědomili svou vlastní hodnotu a poslali svůj prolhaný mozek rovnou do prdele.

Zatím každá její kniha zapříčinila to, že jsem nechtěla uklízet, jíst, odpočívat, spát, nýbrž číst. Tak dlouho, dokud nebyl příběh za mnou. Potřebovala jsem vědět, jaké překážky postaví hrdinům do cesty, jak se s nimi vypořádají i jestli mě dokáže emocionálně zdrchat nebo budu držkovat, že už překročila únosnou mez a začíná se z toho stávat něco absurdního.

Tiché vody jsou však vybalancované přímo neuvěřitelně a je jistým způsobem znát, že autorka částečně vycházela z vlastní zkušenosti. Postavy se znají od svých šesti let a cesty, kterými si projdou, jsou hodně hrbolaté. Emoce jsou klíčovým slovem pro knihy Brittainy C. Cherry mnohem víc, než erotika. Ta je tu velmi jemně a velmi okrajově. Prim hrají traumata, vztahy v rodině i mezi přáteli, vyrovnání se s tím, co postihne jednoho. Protože když nás potká nějaká tragédie, nejsme to jen my, kdo je jí poznamenán, ale i naši nejbližší.

Člověk nikdy nečte výjimečnou knihu dvakrát s tím samým výsledkem. Vynikající kniha vás vždy znovu překvapí a probudí ve vás nové myšlenky, přinese vám nové pohledy na svět, bez ohledu na to, kolikrát jste ji už četli.

To, jakým způsobem dokázala Brittainy C. Cherry popsat, podat a zachytit jednotlivé osudy a události, je síla. Nebála bych se dokonce použít slovo: struhující. Přeháním? Vůbec. Zbožňuji Tiché vody od obálky až po poslední písmenko na závěrečné stránce! Tajila jsem dech, šokovaně otvírala pusu, brečela, smála se, zuřila… miluji, když se mnou přesně tohle kniha dokáže a když vím a cítím, že se k ní za čas s chutí vrátím. To už se mi docela dlouho nestalo. Příběh Maggie a Griffina mě odzbrojil a myslím si, že to udělá s každým milovníkem romancí, kde se nezveličují kvality mužského přirození co do velikosti i výkonu a kde prim hrají emoce, tragédie a naděje.

PS: Pokud se ptáte, zda spolu díly v sérii souvisí, pak ne. Zatím se podle všeho zdá, že je můžete číst v libovolném pořadí.

Rok vydání: 2022 (rok vydání originálu 2016)

Série: Elements, díl třetí  – následuje díl číslo čtyři Přitažlivost mezi námi (vyjde v listopadu 2022)