úterý 29. listopadu 2022

Recenze - M. McFarlane: Včerejší noci


Neznámá autorka a nečekané překvapení

Obálka křičí do světa relax, oddech, možná lehký nádech dobrodružství. Anotace lehce zavání romancí. A výsledek? Budete se nejspíš divit, stejně jako jsem se divila já, když jsem se do čtení pustila!

Eve už roky tajně miluje Eda, jednoho ze svých nejlepších přátel. Zní to sice jako scénář hloupého romantického filmu, ale je to pravda. I když je Ed zadaný, ona věří, že jsou si souzeni a mají být spolu. Tedy – věřila. Pak jedna jediná událost otřese přes noc celou partou jejich přátel a odhalí pečlivě střežená tajemství, která je ukazují v úplně novém světle.

Na rovinu – úvod je neuvěřitelně zvláštní a svou podivností může celou řadu čtenářů docela odradit. Těm bych poradila, aby se nevzdávali, protože jeho zvláštnosti a vážnosti navzdory budou Včerejší noci o moc lepší. Rozpačitý rozjezd je tedy vyrovnán hloubkou. V žádném případě totiž nedostaneme povrchní příběh či nedej bože dokonce romanci. Ne, tady bude od všeho trošku, ale většinu času budeme vážní.

Tragédie totiž - podobně jako neštěstí - nechodí po horách ale po lidech a tak se jednoho dne stane, že se události uberou směrem, kterým nikdo nečekal a Eve pozná, že ani toho nejbližší člověka nikdy neznáme tak dobře, jak si nejspíš myslíme. Rovněž že soudit lidi na základě názoru ostatních, předsudků nebo rychlého prvního dojmu, je poměrně úzkoprsé, zbrklé a nemusí se to vždy vyplatit.

Na jednu stranu jsem s prací Mhairi McFarlene měla trochu problém, neboť má nálada směřovala k nějaké prvoplánové romanci. Místo toho mě Včerejší noci uzemnily pozoruhodnou, místy i lehce humornou, ale převážně vážnou náladou. Zároveň došlo k zajímavému paradoxu. Když už jsem se smířila, že toto čtení nebude přímočaré a předvídatelné, očekávala jsem emoce a vzhledem k okolnostem velmi silné.

Styl Mhairi McFarlene je však nějakým záhadným způsobem prapodivně nezúčastněný. Udržuje čtenáře nad věcí. Nesnaží se ho rozebrat na prvočinitele a dohnat k slzám. Bez tlačení na pilu dokázala vystavět příběh (vyprávěný v ich formě) čtveřice přátel a provedla nás zákoutími jejich vzájemných vztahů, tajemstvími, následky, rozdílnými povahami, životními přístupy a dobrá, já vám to přiznám – malá špetička romantiky se taky objeví.

Od posledních řádků jsem odcházela spokojená a překvapená. I když bych jindy remcala, že jsem se nedočkala epilogu, tady by vyzněl přízemně a kvalitu knihy by neuvěřitelně srazil. Uzavření jsme se dočkali a příběh Eve rozhodně stojí za pozornost, hledáte-li čtení právě o přátelství, tragické ztrátě, procitnutí a zároveň nechcete, aby vás někdo zahltil klišoidními plačtivými depresemi nebo přeslazeným balastem.

Počet stran: 376

Překlad: Petra Královcová

Knihu vydalo nakladatelství Cosmopolis 29. 8. 2022 a zakoupit ji můžete přímo u vydavatele na webu grada.cz a věděli jste, že ke každému nákupu u Grady si můžete z dárkové nabídky vybrat knihy (pokud kupujete ebooky, tak potom ebooky) ve stejné hodnotě, jakou jste naházeli do košíku? Mně to většinou vychází tak, že objednám pět knih a pět jich vybírám jako dárky – aktuální nabídku (pravidelně ji obměňují) najdete vždy tady! Navíc se vyplatí sledovat jejich Instagram nebo facebook, protože velice často mají slevy (25, ale i 30%) na celý sortiment či jeho část! Konec reklamního okénka :-P


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)