sobota 11. března 2023

Recenze - M. Záleský: Táborová ordinace

Až se léto zeptá...

Vždy hlásíme, že Vánoce jsou za xy měsíců a je potřeba se připravit. Teď by se však hodilo zaměřit se i na přípravu něčeho, co přijde ještě dřív, než Vánoce, a sice na léto. Pořádáte tábor? Chystáte se na nějaký? Vedete dětskou skupinu nebo jste jen parta, která pravidelně vyráží do přírody a za výlety? Nejen pro vás mám tip na užitečnou publikaci!

Kniha přehledným způsobem mapuje běžnou táborovou agendu, která bývá na zdravotnických kurzech upozaděna. Jak porozumět specifikům dětského věku, jak vyzrát na alergie a chronická onemocnění, jak si poradit s aplikací léků, hygienou, právními aspekty nebo administrativou? Praktický pomocník každého táborového zdravotníka nebo vedoucího na dětských akcích se skvěle hodí i do rodinné knihovničky. Za Táborovou ordinací stojí odborníci – lékaři i právníci – v čele s pediatrem MUDr. Matoušem Záleským, kteří mají desítky let praxe z reality zotavovacích akcí.

Ač se může zdát, že je cílová skupina čtenářů dána poměrně striktně, opak je pravdou. Táborová ordinace vznikla sice ve spolupráci s Junákem – českým skautem, ale je tak výborně sestavená, že najde skutečně uplatnění i v domácí knihovničce u naprostého laika!

Začneme přehledným rozdělením do osmi základních okruhů a posléze do kratších kapitol, z nichž každá obsahuje i krátké  a zvýrazněné upozornění na to riskantní, zásadní a nejdůležitější. Nechybí úvod do tématu, zahrnující i vysvětlení problematiky dětského věku, neboť v dětských skupinách či na táborech se sejdou často děti v rozmezí 6 až 15 let, což je poměrně slušný rozptyl, a každý věk má svá specifika.

Věděli jste, že ke změření pulsu na zápěstí není vhodný palec? Největší část knihy je věnována jednotlivým nemocem a komplikacím, se kterými se můžete na táboře či při pobytu s dětmi v přírodě setkat (rozdíl mezi úžehem a úpalem, dehydratace, zranění, kašel, rýma, bolest v krku, průjem, zánět spojivek…). Nejde o přehnaně obšírné vypisování, ale naopak o věcné, stručné a přesto v dostatečném rozsahu. Myslí se i na děti s chronickými onemocněními jako jsou např. alergie, cukrovka, celiakie, stejně jako bylo pamatováno i na děti týrané.

Podstatná je i zmínka o prevenci infekce nebo dodržování pitného režimu. Nebyly opomenuty ani právní aspekty, protože jde v podstatě o to, že zdravotník na táborech či jiných dětských akcích ošetřuje de facto cizí dítě a s tím souvisejí i některá specifika a případné zádrhele. To zahrnuje i důležitost zdravotnické dokumentace.

Stejně jako byla samostatná kapitola věnována jednotlivým nemocem, je tu i oddíl věnovaný základním lékům. Na co jsou vhodné, jak je dávkovat, na co si dát pozor. Napadlo by vás, že dávkování uvedené na krabičkách léků (např. u těch na snížení teploty při horečce) je často třeba i poloviční, než je správná dávka? I jako laik jsem při čtení opakovaně žasla.

Je opravdu znát, že se na Táborové ordinaci podíleli lidé z praxe a nejde tak jen o pouhou teorii, která – co si budeme nalhávat – v praxi prostě zpravidla nestačí, neb narazíte na celou řadu překážek, zádrhelů, stresových faktorů a dalších okolností, které teoretika snad ani napadnout nemohou. A to teoreticky (vtípek) platí pro jakýkoli obor/sektor. Nemám jedinou výtku a díky za možnost objevovat publikace, které nezachraňují jen mé psychické zdraví, ale mají význam i pro to fyzické!

Rok vydání: 2022

Počet stran: 172

Ilustrace: Sasha Chagina, Anastasiia Chagina

V případě zájmu vás tento kousek vyjde na krásných 297,- Kč (stále je v platnosti 25% sleva) a nevím, jaký názor na to máte vy, ale já rozhodně podporuji nakupování přímo u vydavatelů – tudy do eshopu! Momentálně je kniha rozebrána, ale ještě jde koupit třeba přímo u Skautů!

MUDr. Matouš Záleský vystudoval Lékařskou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, v roce 2017 atestoval v oboru dětské lékařství. Pracuje jako lékař Dětského oddělení Nemocnice Nové Město na Moravě. Od dětství skautoval ve Střelicích na Brněnsku, kde se věnoval vedení vlčat a skautů. Nyní s manželkou vede katolický oddíl Ochránci pramene ve Žďáru nad Sázavou.