středa 30. listopadu 2016

recept - skořicovo jablkový koláč


Jsou v tom dvě mé nejoblíbenější zimní ingredience a vůně - jablko v kombinaci se skořicí prostě k tomuto období patří. A ať už mám letos s Vánocemi jakýkoli problém, tohle je balzám na duši i odměna pro chuťové buňky. Zajímá vás recept? Jdeme na něj!


Připravíme si:

3 menší vejce
100 gramů cukru (dávala jsem krupici)
150 gramů polohrubé mouky
8 lžic oleje (vyzkoušeno se slunečnicovým)
3 lžíce mléka (možná více, závisí na konzistenci těsta)
1 vrchovatá lžička skořice (dávala jsem tak dvě lžíce :D)
350 gramů jablek (2 a půl, jsou-li větší)
půl pytlíčku prášku do pečiva



Začneme tím, že oddělíme bílky a žloutky. Z bílků ušleháme tuhý sníh a žloutky chvíli šleháme s cukrem a olejem. Pokud se vám zdá, že jsem si vzala na šlehání blbou mísu (tu žlutou/oranžovou myslím), pak se vám to nezdá - byla blbá, ale i takto šlo. Blbá nízká lítalo to z ní ven, když jsem si nedávala pozor. 

Jablka vykrájejte, nakrájejte na menší kostky a odložte na chvíli stranou. K vyšlehaným žloutkům přidejte smíchané zbývající sypké přísady - mouka, prášek do pečiva, skořice. Kdesi jsem narazila na krásnou zkratku Prdopeč! Jestliže bude těsto příliš tuhé, přilijte mléko. Mně to vyšlo na odhadem šest lžic. 

Poté pomalu vmíchejte sníh. V angličtině pro to mají krásné slovo - Gently jemně, zlehka :)



Trouba se nám hřeje na 160 stupňů a my do těsta vmícháme poslední věc, která nám zůstala v misce, a to jsou jablka. Vylijeme na plech vyložený pečícím papírem a šup s tím do trouby. Špatně jsem to odhadla a vzala nejen nevyhovující mísu, nýbrž i plech, proto mám koláč nízký. Paradoxně to však ničemu nevadí. Pečeme cca 30-40 minut podle zmiňované výšky. Zkoušíme špejlí a papápáme a krájíme až po vychladnutí! Netrpělivcům se bude drolit! ;-) Dobrou chuť!

PS: doma byla nadnesena myšlenka, zda by nebylo možno příště doplnit o oříšky. Přidám edit, jakmile vylepšení vyzkouším :)





8 komentářů:

  1. Podobný dělám taky, kombinaci skořice a jablíček prostě miluju :). A prdopeč používám taky, je to rychlý a snadno zapamatovatelný :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já prdopeč slyšela prvně a fakt se mi do líbí :D a receptík taky - doma měl úspěch a je výborný a všechno kolem pak krásně voní :)

      Vymazat
  2. Taktéž dělám podobnou "buchtu" - z více jablíček, zato ušetřím krok se sněhem a následně tak něco nádobí na umytí. :-D
    Ale tenhle tvůj moučníček se mi opticky zamlouvá těmi většími kousky jablíček....takže vyzkouším...a díky nečekanému štědrému daru spřátelených veverek to už vezmu i s těmi oříšky (nasekanými)... ovšem to bude chtít větší dávku Prdopeče... Mimochodem, super zkratka...setkávám se s ní prvně, i když mi nejrůznějších receptů prošlo rukama, že bych se nedopočítala, ale zatím nikde jsem na ni nenarazila.
    Jo,jo, všechno je jednou poprvé... :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jedna miska :D metly jsou stejně umazané od vyšlehávání toho základu :D
      jééj - veverky - no vidíš! To jsem zvědavá, zda to vylepšení bude dobré - tedy ne že by snad oříšky mohly být špatné. A prdopeč? Jsem ráda, že jsem mohla obohatit tvou slovní zásobu! :D

      Vymazat
  3. Ty mi porad delas samy chute... Budes muset zacit rozesilat postou :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem to ale potvora! :D Počkej, to by ti dorazila jablečná přesnídávka :D

      Vymazat
  4. Tak já bych si, prosím, dovolila doplněnou verzi.. Původně jsem chtěla použít nasekané vlašáky, ale pak jsem měla pocit, že jejich kombinace se skořicí by nebyla to pravé ořechové a použila jsem mandlové lupínky, asi dvě hrsti. Dodržela jsem celou recepturu, až na jednu položku, a to ten prdopeč.
    Pokusila jsem se poučit z tvých špatných odhadů, s mísou a velkým plechem jsem to trefila...jen s tím nešťastným prdopečem se mi ruka utrhla... na ten velký plech jsem přidala jeden celý a málem jsem honila těsto po troubě, jak pěkně během pečení nakynulo a vyběhlo... takže pro příště jen ten jeden a na půlku zapomenout ...a klidně by se dalo těch mandliček ještě trochu přihodit, těsto by vyběhlo i tak. :-D Ale záleží na chuti, někdo rád víc, někdo méně, ale rozhodně můžu doporučit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrá, znamenám si, že mandlemi netřeba šetřit :) za to prdopeč nechat a nezvyšovat :) nebo vzít větší plech :D :D Děkuji za vyzkoušení i zpětnou vazbu! :) :-P

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)