úterý 6. srpna 2019

knihovna - S. Messenger: Strážce ztracených měst

Ocelot potřetí - je mi ctí!

V první řadě, aby bylo jasno – nejsem cílová skupina. Jsem si toho plně vědoma. To mi ovšem nebrání se do knihy bez zaváhání pustit, protože kdo se bojí, nesmí do lesa! A já se nebojím, bo mám v ruce sekeru a rychlý nohy. Doufám. Přinejhorším to jistí můj velký zadek. Jak? To bych taky ráda věděla, ale budeme doufat, že se… o čem to tu melu? Jdeme na knihu!

zdroj obrázku klik



Očekávání:

Jemná skepse. Jsem cílová skupina? Už z úvodu víme, že tak možná cílová skupina krát dva! Skoro tři – bleh! Vyrostla jsem se světem Harryho Pottera a nesnáším, když se někdo snaží upoutat ve stylu „nový Harry Potter“ nebo „lepší než Harry Potter“. Harry Potter je jenom jeden. Nesnažte se ho vykrádat, napodobit nebo zneužívat. Jeďte si vlastní cestou!


Skutečnost:

Sophie je dvanáctiletá dívka, která vyniká chytrostí. Ve škole ale nemá moc kamarádů, spolužáci ji považují za šprtku a podivínku. Vše se však brzy změní, když potká Fitze, záhadného kluka, který jediný rozumí jejím problémům… celou anotaci najdete zde.

A autorka jela. Nejdřív zařadila jedničku… a chvíli ji tam nechala. Jako správná blondýna (ne, nemám zdání, jakou barvu vlasů má autorka a pátrat po tom nebudu)… rozjezd byl trochu krkolomný. Já se bála. Ona se bála. Ona se bála, že já se bojím a já se bála, že ona se bude bát, že já se budu bát… prostě jsme si na sebe musely s hlavní hrdinou zvyknout. Ono… jí táhne na třináct… mně za dva týdny na 36. To je sakra rozdíl.

Fajn, přestanu blbnout, čestně! Nabídka od Megaknihy.cz se neodmítá. Proč? Protože je s holkami skvělá legrace, pokec a zatím jsem s nimi nesáhla vedle. Ocelot šel do sebe. Strážce zakázaných měst je jejich třetí kousek a od Kinga, který byl první, ušli obrovskou cestu. Nenašla jsem žádnou chybu. Žádný překlep. Odstavce jsou uspořádané. Vážení, já vám tleskám a klaním se, neb ten progres je neskutečný! Výborně a jen tak dál.

„…Dovedl Sophiinu třídu do přírodovědného muzea v parku Balboa a myslel si, kdovíjak nebudou studenti z celodenního výletu nadšení. Očividně mu nedošlo, že dokud repliky obřích dinosaurů neobživnou a nezačnou požírat lidi, zůstane zájem studentů na bodě mrazu…“

A ve chvále budeme pokračovat. Nejdřív jsem si skepticky říkala, že si autorka dala dvě deci a splácala dohromady Hobita s Harry Potterem. Což není pravda. Kouzelnou hůlkou tu nikdo nemáchá, Elfy ovšem potkáte. A půjde o setkání zajímavé, napínavé, opředené magií a tajemstvím. Užijí si ho dospěláci i puberťáci. HP je pro mě svatý grál… srdcovka největší… nesahat… nic mi však nebránilo ponořit se do příběhu spolu se Sophií, nechat se jím pohltit a užívat si jeho atmosféru. Díky bohu, že autorka se nesnaží (jako reklama) kopírovat již mnohokrát zmíněné HP. Skutečně si jde vlastní cestou a je to jedině dobře a ku prospěchu všeho a všem.

Vytvořila krásný tajný svět propojený s lidským, do kterého nás zavedla, a já si ho užívala. Někdy na mě těch detailů a novotin bylo až moc, proto mi dělá problémy číst fantasy, neb moje unavená mysl se potřebuje pohybovat spíše v místech, která zná, než se pouštět do vod představivosti a nechat je tvořit a plynout. Což je můj problém, nikoli autorky. Je to také jeden z důvodů, proč mi kniha trvala trochu déle. Ve vypjatém životním období mám tendence vyhledávat jiný žánr. Nicméně nelituji!
Shannon Messenger se chopila těžkého úkolu, protože zaujmout dnešní mládež není věc snadná a stejně tak vytvořit sérii, která bude zdárně konkurovat zaběhnutým a léty ověřeným klasikám. Za mě však uspěla a upřímně se těším a doufám v další díl.

„… Sir Conley vtipkoval, že by si Sophie měla osvojit techniku lahvování ohně, dřív než rozfajruje celý Foxfire. Lady Anwenová se jí v rámci mezidruhových studií svěřila, že takhle od plic se nezasmála 324 let. A Sir Faxon musel zrušit svou přednášku z metafyziky, protože se v záchvatu smíchu celý poprskal zelinkovou šťávou…“

Pokud máte obavy, že si s přečtením toho prvního naběhnete a nedočkavě budete vyhlížet další, tak nemějte strach. Kdyby vám příběh nesedl, případně by vám příděl elfů a magie stačil, konec není extrémně otevřený a uspokojí i v okamžiku, kdy budete chtít hrdinům dát sbohem. Za mě ovšem všech deset hore a doporučuji. Pro fandy fantasy, kouzelných světů, elfů, magie, tajných měst, konspiračních teorií a tajemných tvorů… nádherná jízda za pět z pěti.

Osvobozující svět fantazie, kde neplatí to, co ze života známe. Věci běží jinak a vše má jiný řád. Jsou tu dobří i špatní. Sympatičtí i méně sympatičtí. Hrdinové i grázlové. Mazánci i sígři. Kamarádky i mrchy. Od všeho trošku. K tomu i sem tam vážnější nota nebo naopak vtipná hláška či glosa. Ideální osvěžující mix s nádechem magie… vím, že se opakuji a ty tři tečky vám také musí lézt na nervy, avšak já jsem vážně spokojená a velmi mile překvapená.

Anotaci jsem v době souhlasu se spoluprací nečetla. Znala jsem jen autorku a název. Nic jsem nehledala. Jen jsem kývla. Proč? Protože každá výzva se počítá. Zajímalo mě, co si Ocelot vybral jako svou další knihu. Stejně tak mě zajímalo, jestli se korektoři polepšili a šli do sebe. Takže: šli a já jim tleskám, nepolevujte, jen tak dál! A výběr? Tleskám podruhé pestrosti. Nejdřív drsná, sprostá a peprná akční erotika (mimochodem doufám, že bude pokračování Kinga!), potom thriller s až děsivě reálným tématem a teď? Fantasy! Nemůžu se dočkat, s čím přijdete dál!

Jo, jednu výtku – technickou – bych víceméně měla. Respektive spíš takový malý rýpavý šťouch – proč není logo vydavatelství na přebalu? Hej, máte tak krásné a ani na hřbet knihy, ani na hřbet přebalu ho nedáte? Škoda! Obrovská, obrovská škoda!

Za zaslání recenzní eknihy mnohokrát děkuji Hance a Lence z teamu Megaknih a těším se na případnou další mimořádnou i nemimořádnou spolupráci.


Autor:  Shannon Messenger
Nakladatelství: Ocelot (web – zatím jsem nenašla, až najdu, doplním) 
Žánr: fantasy
Rok vydání: 2019 (originál vydán v roce 2012)
Počet stran: 400
Série: Strážce ztracených měst - díl první
Překlad: Radka Kolebáčová

PS1: V originále vyšlo zatím osm knih! Chystá se devátá a snad by měla být poslední – zdroj info Goodreads.com

PS2: Co jsem pátrala, tak obal zůstává (s pár změnami nebo pootočeními) ve všech jazykových vydání stejný! Zajímavý je, ale tleskám, protože je krásný a vydařený!

2 komentáře:

  1. Super, díky za skvělou recenzi, až nám dojdou knížky na večerní čtení (a asi to hned tak nebude, páč to poslední dobou dost flákáme), určitě se po knize poohlédnu!
    A moje nejoblíbenější zmrzlina jako bonus, nemám slov! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně doporučuju - je to příjemný překvapení! Jakože fakt jsem se takhle dobře trefila? Vivat Lidl! :D

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)