středa 2. října 2019

knihovna - B. Stoker: Dracula

Má oblíbená klasika

Dostavila se krize o velikosti vrat hangáru na airbus… a čím jiným se s ní pokusit vypořádat, než s klasikou, o které jsme slyšeli snad všichni. Svrbí mě na jazyku výraz povinná četba, ale to si necháme na jinou diskusi. Dracula je příběh starý tak, že snad není nikdo, kdo by o něm nikdy neslyšel. Ženy – nebo tedy alespoň já – mají slabost pro záporáky. Já mám miláčky dva… Hannibal Lecter a hrabě Dracula… a Lucius Malfoy, pšt! Zhltnu cokoli: seriál, film, knihu, komiks, animák, povídku… ale občas to chce vrátit se ke kořenům. K tomu základnímu. Protože stejně jako Bram Stoker našel inspiraci v historii, další tvůrci pro změnu chodí pro inspiraci k němu. Někdy se jim zadaří a jindy tvrdě pohoří. Takže dnes, vážený pane Hrabě, si dáme menší dostaveníčko my dva (Kotletka promine!).
zdroj obrázku klik




Očekávání:

Tady naprosto přesně vím, do čeho jdu. On i výběr byl ovlivněn dvěma faktory. Zaprvé: ráda bych si přečetla Draculu od Brama Stokera. Zadruhé: Moje staré paperbackové vydání je kdesi mezi ostatními knihami v krabici mezi jinými krabicemi v garáži. Jajks. Proto jsem poprosila Lenku s Haničkou, aby mi vybraly libovolné vydání hraběte Draculy, protože já sama jsem nebyla schopná se rozhodnout (ke koupi je celá řada variant, viz níže).

Skutečnost:

Román Dracula Brama Stokera není třeba dlouze představovat, slyšel o něm snad každý: právě v něm se totiž v dokonalé podobě zrodil moderní mýtus upíra. Ne každý ovšem tento klasický román o fatálním střetu s nesmiřitelným zlem četl – a naše nové vydání nabízí ideální příležitost, jak to napravit. Na své si tu ovšem přijdou i znalci a milovníci Stokerova příběhu – Dracula totiž nyní vychází v revidovaném překladu Tomáše Korbaře, s rozsáhlým, zasvěceným doslovem anglistky Aleny Dvořákové a s fascinujícími dřevoryty Františka Štorma… více info zde.

A potom jsem najednou rozbalila balíček a zůstala stát v němém úžasu, protože to, co jsem držela v rukou… to nebyla kniha… to je SKVOST!

 I teď na ty semišové černé desky se stříbrným vyvedením názvu i obrázku hledím jako na poklad největší. Bojím se, že je ošoupu, zamažu, odřu. Pokaždé knihu otvírám se skoro až posvátnou úctou a pokorou, protože tohle luxusní vydání je něco neskutečného. A víte co? Stejně neskutečná je i cena. Sedíte? Ne? Tak si sedněte. Za tu nádheru chtějí POUHÝCH 283,- Kč (Momentálně v Akci – doporučená cena od vydavatele je 398,- Kč). Jo. Doopravdy. Při ceně nově vydávaných knih, kdy některé jsou dobré tak možná na podložení stolu (abych tu nemluvila o materiálu na podpal)… sedám si na prdel. Bez přetvářky!

„…„Pane doktore, bohužel jste zřejmě nepochopil mé přání. Chci odejít okamžitě – teď – hned – v tuto hodinu – v tuto chvílí, jestli bych směl. Čas kvapí a v naší výslovné dohodě se zubatou tvoří přece čas podstatu smlouvy…“

Zpátky k Draculovi… kniha je psaná formou deníku a upřímně – mně to neskutečně vyhovuje. Působí to víc autenticky. Neuvěřitelně mi právě toto uspořádání přibližuje nejen děj, ale i postavy samotné. Obecně nemám moc ráda vyprávění v třetí osobě. Ich forma zcela jednoznačně vede a deníkový způsob podání příběhu? Za mě dokonalost. Na druhou stranu je naprosto jasné, že to nejde použít u každé knihy. Plus jsou příběhy, kde mám ráda střídání pohledů, i s tím se setkáváme zde, a pak není deníková forma nezbytná a stačí zcela obyčejné vyprávění. Jaký styl psaní knihy vyhovuje vám?

Když píšete recenzi na něco tak notoricky známého jako je právě Dracula, narazíte na pár překážek. Můžete klidně rozebírat děj, ale vám se nechce, protože spoilerům se vyhýbáte. Sama je nerada čtu. Co nerada, zuřím! Viz třeba předchozí recenze na Sirénu! Stejně tak nemám ráda recenze, kdy se pisatel pouští do charakteristik a skoro až psychologických rozborů postav.

Co čekám od recenze? Že shrne pro a proti. Co čtenáře bavilo? Co ho zaujalo? Co mu pilo krev? Co ho bavilo? Kvůli čemu si knihu vybral? Udělal by to znovu? Vrátí se k autorovi? Co čekáte od recenze vy?

Plus tedy nechci číst elaborát na šest normo stran! Ne nadarmo klasik praví: „Všeho s mírou!“

„…Jedním jsem si jist: žádný dům, na který dnes budou po celou dlouhou dráhu denního oběhu dopadat paprsky právě vycházejícího slunce, není tak nešťastný jako náš!…“

Zahrnula jsem vás otázkami a pustila se tu hned do několika polemik. Takže se hezky vrátíme ke staré a poctivé recenzi. Dracula je ideální volba pro milovníky klasiky, upírů, tajemna, mystiky, špetky dramatu a trochy thrilleru. Když knihu čtete poprvé a nevíte, bojíte se, čili se přidává i horor. Tedy já se rozhodně bála. Podruhé už si všímáte detailů a potřetí si užíváte, protože už máte k tomu tématu kde co nastudováno a jste ovlivněni i jinými knihami.

Za sebe mohu jednoznačně doporučit právě toto vydání s krásným překladem a děsivě dechberoucími ilustracemi. Co je potom má další srdcovka úzce související právě s Draculou a jeho příběhem, je kniha Dracula, má láska a po té sáhnu, jakmile se mi při vybalování dostane do ruky! A že jsem vám stále neřekla konečný verdikt? Skutečně se musíte ptát? Pět bez jakéhokoli zaváhání!


A my se podíváme na další verze Draculova příběhu, které jsou na Megaknihy.cz k dostání!

klasický příběh v dvojjazyčném podání, pokud chcete spojit příjemné s užitečným a u čtení známého se naučit nová anglická slovíčka – za 89,- Kč

pro fajnšmekry tu máme originální anglické vydání, které vůbec nevypadá marně – za 343,- Kč

vydání od nakladatelství Naše vojsko o 480 stranách z roku 2016 za 258,- Kč

kousek za 131,- Kč, který vám přiblíží historickou podstatu příběhu čili něco pro milovníky dějepisu

kniha, která mě svým námětem a prací s příběhem neuvěřitelně láká, a rozhodně si ji připíšu na svůj seznam přání pro příští rok – 311,- Kč

a něco z českých luhů a hájů pro fandy Miloslava Švandrlíka za 189,- Kč

Za zaslání recenzní knihy mnohokrát děkuji Lence a Hance z teamu Megaknih a těším se na případnou další mimořádnou i nemimořádnou spolupráci.



Autor:  Bram Stoker
Nakladatelství: Argo(web) 
Žánr: horor
Rok vydání: 2018
Počet stran: 398
Série: není
Překlad: Tomáš Korbař
Ilustrace: František Štorm

2 komentáře:

  1. Miluju, když má kniha krásné ilustrace. Díky za tip, Vendi a přeji, ať je krize velikosti hangáru brzy menší, tak o velikosti myší díry :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není vůbec za co - jsem z ní unešená a navíc, když vezmeš poměr cena, kvalita a luxusní vydání... smekám a žasnu :)

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)