středa 12. srpna 2020

knihovna - N. deGrasse Tyson: Astrofyzika pro lidi ve spěchu

 
Ovlivňují seriály výběr knih?

The Big Bang Theory aneb u nás Teorie velkého třesku (vysílá Prima Cool nebo Nova 2) – seriál, který mi otevřel oči do světa nejen fyziky. Myslím, že nejsem ojedinělý divák, u kterého se objevil zájem o témata, jež ho dříve nechávala chladnými, právě v souvislosti se zmíněným seriálem. Však jsme ho sledovali dvanáct let! To by bylo, aby nám do hlavy nenásilnou formou nevtloukli nějaká ta jména, poznatky a podrobnosti. A že si tvůrci dávali záležet, aby to, co prezentují na obrazovce, bylo přesné. Sám autor této knihy se objevil rovnou ve dvou epizodách! 


Čas zabývat se úvahami o kosmu má v dnešní době málokdo. Pro nás ostatní je ideální právě tato stručná a srozumitelná kniha plná Tysonova osobitého humoru, jejíž lehce stravitelné kapitoly se dají konzumovat bez ohledu na čas a místo, kde se právě nacházíte… celou anotaci najdete zde.

I proto mě kniha upoutala na první dobrou. Jméno mi jednoduše utkvělo v hlavě a trklo mě. Jakmile jsem ten skvost držela v ruce, bylo nakročeno k úspěchu. Zpracování obálky je naprosto… miluji zvolené holografické písmo i menší formát. Ano, v knihovně to může dělat nepatrně neplechu, ale já to té krásce odpustím.

Než přejdu k obsahu samotnému, sluší se poznamenat, že trochu (rozuměj dost) postrádám ilustrace nebo fotografie, které by text oživily, osvěžily a doplnily. U podobné publikace by se daly očekávat. Toliko tedy první menší mínus. K obsahu: Jednotlivé kapitoly nás provedou vesmírem, velkým třeskem a dalšími pojmy, které nemusíme znát dopodrobna, ovšem jisté povědomí bychom o nich mít měli bez ohledu na to, zda v úvodu uvedenému seriálu fandíme či nikoli.

„…Těm, kdo nemají dostatek času poznávat kosmos na přednáškách, studiem učebnic nebo sledováním dokumentů, a přesto hledají stručný, leč smysluplný úvod do dané problematiky, je určena Astrofyzika pro lidi ve spěchu. Díky této útlé knize získáte základní povědomí o všech významných myšlenkách a objevech, které řídí naše současné chápání vesmíru…“

Rozhodně bych nepředpokládala, že si s knihou sednete na terasu a zvládnete ji slupnout na posezení. Nevylučuji existenci výjimek, nicméně průměrný čtenář, který fyzice neholduje, si bude raději kapitoly dávkovat a nepojede stránku za stránku jako u klasické beletrie. Což ovšem nijak neubírá knize na zajímavosti a přínosu. I když máte chvílemi pocit, že se vám z čteného motá hlava, stejně se druhý den ke knize vrátíte a znovu se do tajů nejen vesmíru ponoříte.

Osobně jsem, vyjma chybějících ilustrací, čekala spíše pojetí alá encyklopedie nebo taková malá příručka hlavních a nejdůležitějších pojmů či teorií, což bych si užila o poznání více. Pozitivem budiž nejedna zajímavost, perlička či pikantnost, protože k objevům nemusí vždy docházet za nudných laboratorních podmínek. Mohou vzniknout i velmi poutavé a komické historky, o které je škoda přijít. Věda není jen suchá a plná faktů, může být i hravá a vtipná.

„…Znalost fyzikálních zákonů vám někdy může dodat jistotu při konfrontaci s hulváty a neurvalci. Před několika lety jsem si v jedné cukrárně v kalifornské Pasadeně objednal horké kakao. Pochopitelně, že se šlehačkou. Když mi ho přinesli, po šlehačce nebylo ani stopy. Obrátil jsem se proto na číšníka s výtkou, že jsem dostal kakao bez šlehačky, ale on mě ujistil, že ji vidět nemůžu, protože klesla na dno šálku. Jenže šlehačka má nízkou hustotu a drží se na hladině všech nápojů, které lidé pijí. Nabídl jsem proto číšníkovi dvě možná vysvětlení: buď mi někdo šlehačku zapomněl na kakao dát, nebo v jejich restauraci neplatí univerzální fyzikální zákony. Zůstal nepřesvědčený, ale vzdorně přinesl kopeček šlehačky a jal se mi své tvrzení dokazovat. Šlehačka se jednou či dvakrát zanořila, načež se bezpečně usadila na hladině…“

Konečné hodnocení tedy bude čtyři z pěti. Pro úplnou a naprostou spokojenost mi pár věcí scházelo a bylo by nefér vůči jiným knihám dát počet plný. Astrofyzika je pro mě velkou neznámou i nadále. Jistě, z knihy si odnáším nemalé množství informací. Nejsem si však jistá, kolik v mém unaveném mozku zůstane, nic mi však nebrání jednotlivé kapitoly v budoucnu pro osvěžení procházet znovu a klidně odděleně, protože není potřeba dodržovat striktně chronologii a lze si vyzobnout to, co vás zaujme nejvíc. Já osobně hlasuji za své dva favority, a sice kapitolu číslo 3 – Budiž světlo a 7 – Vesmír na stole prostřený!

Autor:  Neil deGrasse Tyson

Nakladatelství: Jota (web) 

Žánr: populárně naučné (náhled do kategorie)

Rok vydání: 2020

Počet stran: 216

Série: ne

Překlad: Radomír Beneš

Pokud vás kniha zaujala navzdory mému názoru, neváhejte! Pořídit ji můžete např. přímo na stránkách Joty za 209,- Kč a já děkuji Lucce za příležitost i důvěru!


3 komentáře:

  1. Tak tohle by byl můj šálek kávy, protože vesmír, to je moje srdcovka. Těším se, že se jednou, na stará kolena, odstěhuji se svým dalekohledem někam z dosahu světelného znečištění a budu se kochat krásou vesmíru :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježíši, přepište dějiny! Já se trefila Janince do vkusu! Hustý! Ten dalekohled mě hodně láká už sice nejsme na samotě u lesa, ale na Šumavu to máme kousíček a mohlo by to být hodně zajímavé! :)

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)