sobota 10. října 2020

knihovna - K. Newman: Anno Dracula


Předpoklady snad nemohly být lepší!

Dracula – jeden z mých oblíbených „hrdinů“ v knihách, filmech i seriálech. Přelouskala a viděla jsem bezpočet zpracování. Pokaždé, když narazím na nové, jsou na místě pochyby nad jeho případnou kvalitou, ale sem tam se dá objevit skrytý poklad či velké překvapení. Ovšem i naopak pořádný průser. Jaký případ nastal dnes?


Nastává barbarský nový věk… Píše se rok 1888 a královna Viktorie se znovu provdala. Za manžela si vzala valašského knížete neblaze proslulého jako hrabě Dracula. Obyvatelé Londýna se stále častěji rozhodují pro upíří existenci a Draculova nečistá pokrevní linie se nezadržitelně šíří všemi vrstvami společnosti. V ponurých uličkách Whitechapelu kuchá mladé upírky vrah přezdívaný „Stříbrný nůž“… celou anotaci najdete zde.

Viktoriánský Londýn… k tomu jakási alternativní verze Jacka Rozparovače a Dracula jako hlavní tahoun? Lépe už ty karty rozdané být nemohly. A přesto došlo k hořkému zklamání a příšerné nudě, která mi zadělala na solidní čtecí krizi. Venku se ochladilo, nálada je všelijaká a nastává tak ideální čas pro úprk do příběhů, které se ukrývají v řádcích a stránkách od různých autorů. Jenže to by člověk nesměl narazit na kousek, který ho pekelně zasekne!


V první řadě, než začnu neurvale prskat, chválím přebal i obal – krásně vymyšlené i zrealizované, rozhodně láká a táhne. Tím ovšem, alespoň za mě, pozitiva končí. Neříkám, že je kniha kompletně špatná. Najdou se zajímavé momenty, svižnější pasáže a napínavé části, jenže nuda, zmatek nad zmatek a natahování převládá. A ze všeho nejhorší je ten pelmel postav! Netuším, co autor zobe, ale měl by toho urychleně nechat.

Splácat do jedné knihy Draculu, Sherlocka Holmese, Brama Stokera (autor románu Dracula), Genevieve Dieudonne (postava ze série Warhammer), Lestrada (inspektor z románů o Sherlocku Holmesovi), Fredericka Abberlina (šéfinspektor londýnské metropolitní policie – vyšetřoval případ Jacka Rozparovače), klub Diogenes (fiktivní klub z románů o Sherlocku Holmesovi), Henryho Jekylla (postava z románu Podivný případ dr. Jekylla a pan Hyda), Oscara Wilda (spisovatel) a dalších známých jmen.

„…V jednom ohledu se zdejší zločiny rituálním vraždám nepodobaly, v případech rituálního vraždění bylo důležité, aby sločin doprovázel nezpochybnitelný podpis, něco na způsob pěti pomerančových peciček, které Ku Klux Klan zasílá zrádci, nebo studené ryby ponechané vedle Siciliána, jenž se vzepřel mafii. Jediným podpisem v těchto případech byla jakási soustředěná zběsilost. Měli co do činění s bláznem, nikoliv s povstalcem…“

Taky vám z toho vznikl v hlavě guláš? Výborně! Jsem ráda, že nejsem sama, protože tohle bylo neskutečné rodeo. Žádná z postav není tak výrazná, snad jen Genievieve má potenciál, aby si čtenář řekl: „Jo, to je ono, ta či ten mě bere!“ Spíš jsem měla potíž se v ději orientovat a užívat si ho, protože když už se něco dělo, musela jsem si udělat jasno, s kým vůbec jsem! Děs běs. Chyběla napínavost, která by mě ke knize připoutala, a probudila ve mně nadšení a chuť do dalších stránek. Místo toho jsem se musela nutit a měla jsem tendence chodit kolem knihy obloukem. Vždy jsem našla minimálně tři zajímavější věci, které jsem chtěla dělat spíš.

Mrzí mě to, ale snad jen díky závěru a přítomnosti alternativního konce plus dvou krátkých povídek a krásnému obalu, dostane kniha dvojku. V plánu byl i film, k jehož natočení na konec nedošlo. Chce se mi říct bohužel, protože na plátně by ten guláš třeba vypadal o něco snesitelněji. Snad budu mít příště s tématy upíři a Dracula lepší ruku. A jak to s nimi máte vy?

Autor:  Kim Newman

Nakladatelství: Laser books (web) 

Žánr: fantasy, steampunk

Rok vydání: 2015 (originál vydán v roce 1992)

Počet stran: 416

Série: ano, ale podle všeho vyšel u nás jen první díl – jinak má série dílů šest

Překlad: Milan Žáček

Pokud vás kniha zaujala, pořídit ji můžete např. na stránkách Megaknihy.cz a já děkuji Haničce s Lucinkou za další recenzní kousek!


2 komentáře:

  1. Méně je někdy více, ale co už s tím, že jo, není každý den posvícení, no ne? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není - občas prostě šmátnu vedle - ono dávat pořád plný počet taky není sranda :D

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)