pondělí 26. dubna 2021

knihovna - Z. Pospíšilová: Hádej, čím budu

Pochlubte se, čím jste chtěli být vy?

Vybavíte si, jaké bylo vaše vysněné povolání/zaměstnání? Mám dojem, že u mě to snad byla pošťačka… přemýšlím nad tím v poslední době často a na nic jiného nemohu přijít. U cácorky zatím vítězí princezna, jak jinak ve čtyřech a půl letech. Občas chodí a huláká, že je „Kuhař!“ Ano, některá písmenka nám stále haprují. Rozhodně by mohla být generál… Jo, nebo superhero. „Mami, já mám super sílu!“ Pojďme se tedy podívat na stránky dnešnímu titulu. A já do příště vymyslím nějakou lepší úvodní větu!

Víš, kdo je to automechanik nebo meteorolog? A co ke svému povolání potřebuje paní doktorka? Kde potkáš paní družinářku a jak se jmenuje pán, který ve škole leccos opraví? Krátké veršované hádanky o učitelích, instalatérech, řidičích, prodavačkách, kuchařích, policistech, hvězdářích, právnících, programátorech a mnoha a mnoha dalších. Na každé dvoustraně knihy je umístěna hádanka na konkrétní povolání a následně další tři hádanky o nástrojích či prostředcích, které jsou k tomuto povolání třeba. Vše je doplněno bohatými ilustracemi, které mohou dětem sloužit také jako nápověda při hádání. Hádanky jsou určeny pro děti od 5–7 let.

Má smysl předstírat, že „portálovky“ jsou mé srdcovky? S každým titulem se dostávám někam jinam. Jednou jsou to kousky pro děti, jindy se z nich zavaří pro změnu moje hlava. Jindy mi je nenápadně krade děda… Málokdy jsem nespokojená nebo mám výhrady, až si sem tam připadám provinile nebo zbytečně shovívavě. Mám tu pár možných vysvětlení: Stárnu a měknu. Mám jednoduše kliku na dobrý výběr. V Portálu mají prostě kliku na dobrý výběr. Případně jde o kombinaci všech tří předchozích variant.

Jak se pravilo v jednom ze seriálů mého mládí: „Pravda je někde tam venku.“ Hádej, čím budu hravou formou představuje abecedně seřazených 58 různých povolání, přičemž v nadpisu zmiňuje jak ženskou, tak i mužskou variantu. Zároveň však neobsahuje nudný popis toho, co dané zaměstnání zahrnuje. Máme tu celostránkovou ilustraci plus rýmovanou básničku a jako bonus tři hádanky. Jejich řešení jsou zmíněna jak v úvodní básničce, tak napsána hlavou vzhůru pod samotnou hádankou, a znázorňují věci či témata, která s danou prací souvisí.

Rozhodně tedy tleskám kreativitě a hravé formě a potom… rýmům… protože se rýmují! Vám se to zdá možná jako prkotina, ale mám tu pár dětských knih, které by vám dokázaly pravý opak! Existuje jedna věc, se kterou mám v této knize problém… povolání youtuber. Já vím, že to autorka myslela dobře, ale za mě je tohle neskutečná hovadina. Chápu, že to souvisí s mým osobním názorem a ten se může od jiných diametrálně lišit. Respektuji. Chápu rovněž, že se touto cestou dají vydělat peníze, ale ukažte mi jednoho… alespoň jednoho youtubera, který má přínosný a smysluplný obsah, bez nadmíry reklamy, podpory konzumu a… nebudu se tu rozvášňovat tímto směrem. To je úplně jinou debatu jindy a jinde. Za mě ne.

A když se zhluboka nadechnu a vrátím se zpátky ke krásně ilustrované a nápadité publikaci, chválím. Jak za představení jednotlivých profesí, tak vůbec nápad jako takový. Kniha se dá krásně využít ve školce jako průvodce tématy, kdyby paní učitelky nevěděly. A hlavně tak mohou dětem i ony hravou formou představovat a učit je, co kdo dělá, co jeho práce obnáší a podobně. Zároveň jde o dobrou věc i pro rodiče, protože potomci se umí ptát velmi záludně a argument, že něco nevíte, neobstojí. Předevčírem jsem prohlásila, že absolutně netuším, jak se jmenuje druh trávy, který mi cácorka ukazovala. Dožadovala se pojmenování, přičemž s označením tráva se nespokojila.  Odpověděla jsem, že nevím. A na revanš jsem se dozvěděla, že jsem maminka, takže to vědět musím, protože já vím přece všechno!

To sice skutečně nevím, nicméně Zuzana Pospíšilová od nás dostává plný počet. Já tu budu ještě chvíli inhalovat vůni tiskařské barvy a hned poté se pustím do dalšího kousku, protože v Portálu jsou možná už 30 let na hlavu, ale to já taky. A dokud mi budou sloužit oči, budu knihám věrná! Palec hore rýmům, které se rýmují. Básničkám, které znějí. Hádankám, které jsou hravé. A nápadům, které stojí za realizaci! 

Autor: Zuzana Pospíšilová

Nakladatelství:  Portál (web)

Žánr: dětské (náhled do kategorie)

Rok vydání: 2021

Počet stran: 120

Ilustrace: Libor Drobný

Děkuji mé jmenovkyni (Kačence) za zaslání recenzního výtisku a podporu mých šedých buněk mozkových plus překonávání věcí neznámých a obtížných. V případě zájmu vás tento kousek vyjde na krásných 239,- Kč a nevím, jaký názor na to máte vy, ale já rozhodně podporuji nakupování přímo u vydavatelů – tudy do eshopu!

Zuzana Pospíšilová je dětská psycholožka a autorka řady knih pro děti. V Portále jí vyšly knihy Hádanky pro školáky (2017), Máš nadání na hádání (2014), Hádám, hádáš, hádáme (2007), Školní strašidlo (2009), Školní detektiv (2010), Štěpánův podivuhodný stroj (2019) a Školní štěně (2020).


2 komentáře:

  1. Skvělý nápad, tahle knížka! I když šátrám do paměti jak nejvíc hluboko můžu, prostě si nevzpomenu, čím jsem chtěla být!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je skutečně výborná a neskutečnou radost mi udělaly ty rýmy! Bože, jsem ráda, že nejsem sama :D vzpomenout si je skutečně dřina :)

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)