čtvrtek 29. dubna 2021

knihovna - P. Štarková: Seif

Je libo špetku sci-fi?

Povídky jsou trochu nevděčný žánr… respektive forma. Jak to s nimi máte? Berete je jako ochutnávku tématu či autorovy tvorby nebo vás naopak rozčilují, protože jsou krátké a příběh tak nemá možnost se dostatečně rozvinout a zazářit? A co sci-fi? Já s ním koketuji jen občas a s povídkami rovněž. Uvidíme, čím nás (ne)překvapí Seif…

Zajímá vás, jaké to je, setkat se o pauze na oběd s vlastním osudem? A co se děje s dětmi odloženými do Dětského hotelu? Co nás čeká v blízké budoucnosti, pokud se budou sociální sítě rozvíjet tak, jako doposud, jak možná bude vypadat konec světa a spoustu dalšího se dočtete v povídkové sbírce Petry Štarkové spolu s krátkými komentáři autorky k jednotlivým příběhům.

Budu se opakovat, ale znovu a znovu se ujišťuji o tom, že jsme typ spíše na ujetý formát v podobě kombinace sci-fi a fantasy z pera Františka Kotlety nebo Martina Moudrého. Snad jen Mise Saturn z této škatulky vybočovala a možná ještě můj oblíbený Star Trek: Nová generace – Imzadi. v tomto žánru nemám tolik načteno, proto je pro mě hodnocení velkou výzvou.

Petru Štarkovou mám zafixovanou jako autorku dětské knihy Jak se dostat z maléru, která byla primárně zaměřena na přehledný úvod do světa zákonů, pravidel, zodpovědnosti a dalšího pro děti. Proto mě překvapilo, že odbíhá i k jiným žánrům. Ne, že bych to vnímala negativně. Vůbec. Jinak doporučuji mrknout dole na odkaz na Petřin web, kde najdete přehledně všechny její knihy. Jako bonus i článek věnovaný sbírce Seif a plány na další publikace.


„…Zhruba od roku 2021 paměťové schopnosti všech osob ve vyspělých částech světa plynule klesají. Důvodem je masivní rozšíření internetu, sociálních sítí a chytrých mobilních telefonů s neustálým připojením…“

Uzemnila mě má oblíbená hláška „Všichni jsou mrtví, Dave!“ Takže ano – čtení jsem si neuvěřitelně a nad očekávání užívala. Osm povídek… nejvíce mě oslovila Apokalypsa, ta byla silná. Navzdory délce měla výtečnou a jasnou pointu. Já totiž nejsem na taková ta skrytá poselství, která si musíte domyslet. Na to jsem moc roztěkaná a nesoustředěná. Faceblok byl mrazivě reálný… nebudeme si tu rozebírat povídku za povídkou. Ještě bych vypíchla Osud čeká za nejbližším rohem a už dám pokoj.

Ve zkratce tedy: Za mě jde o výtečnou ochutnávku pro mě netradičního žánru, kolem kterého běžně chodím obloučkem s uctivou vzdáleností a špetkou respektu. Některé jsem dočetla, pokrčila rameny, jiné mě zasáhly. Osvěžující odbočka od klasické beletrie. Za čtyři!  

Za mimořádnou nabídku a možnost přečíst si tyto povídky děkuji autorce ;-)

Autor:  Petra Štarková

Nakladatelství: Petra Štarková (web) 

Žánr: sci-fi, povídky

Rok vydání: 2021

Počet stran: 114 (ebook ve formátu epub 105 stran)


2 komentáře:

  1. Sci-fi se nebráním, poslední moje česká knížka na tohle téma byli Písečníci a bludný asteroid, nebo tak nějak 😀.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Znamenám si, protože ten název mě rozhodně zajímá! ;-)

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)