pondělí 27. září 2021

knihovna - R. Sutherland: Alchymie

Čti, i když nejsi "markeťák"!

Marketing, reklama, reklamní kampaně… nechcete občas nahlédnout pod pokličku toho, jak podobné pojmy fungují v praxi? Jak se vlastně stane, že z nápadu, asociace či myšlenky vznikne reklama, která nás posléze otravuje kdekoli se objeví? Existuje reklama, kterou máte rádi? Alchymie není učebnice a není to ani příručka. Zasvětí vás, bude vás i špetku nudit, drobet prudit, ale rovněž vás rozesměje a předestře otázky, které vás zaskočí svou hloubkou! Ale jako vždy – odstartujeme dnešní recenzi anotací:

Všichni bychom si rádi o sobě mysleli, že svá rozhodnutí řídíme rozumem. Způsobem, za který se na něj nebudete zlobit, vám však Rory Sutherland vysvětlí, že nás všechny ovládají mnohem skrytější pochody mysli. Díky jeho dekonstrukci lidského chování, zejména spotřebitelského, pochopíte mnohé z behaviorálních věd a procesu tvorby rozhodnutí. Jakou myslíte, že hrají roli tři barevné proužky v zubní pastě? Nebo Red Bull na trhu nealkoholických nápojů? Porozumění tomu, co nás ovlivňuje, jak vytvořit důvěru ve značku, co je signalizace, jak využít placebo efekt a proč konečně aplikovat poznatky behaviorální psychologie nejen v reklamním, ale v jakémkoliv byznysu, vám navíc předá stylem nejzábavnějšího a nejbystřejšího společníka na večírku. Budete se dokonce těšit i na poznámky pod čarou. Nebo si chtít přečíst knihu podruhé. Ale hlavně získáte odvahu vyzkoušet své nejlepší nesmyslné nápady protežované racionalitě navzdory. Protože dávají smysl.

Nevím, jak to máte vy, ale když mně řeknete „alchymie“, vybavím si postaršího pána v brýlích, který je schovaný za zkumavkami. Nebo scénu z pohádky Pekařův císař/Císařův pekař: alchymistická kuchyně na dvoře Rudolfa II. Předsudky stranou – melvilovská Alchymie je úplně o něčem jiném! 

„…Opakem dobrého nápadu je třeba také dobrý nápad…“

Už při zevrubném pátrání budí Rory Sutherland dojem, že naprosto přesně ví, o čem mluví. V praxi se pohybuje mnoho let a stojí za ním nejeden úspěch, o který se může opřít. Odložme ego a vytěžme něco málo z jeho zkušeností. 400 stran, sedm hlavních částí, které jsou rozdělené do kratších podkapitol, plus sem tam obrázek nebo graf na zpestření – tak přesně vypadá kniha po technické stránce. Žánrově spadá do kategorie populárně naučná, případně i psychologie.

„…Lidská mysl ke svému fungování nepotřebuje logiku stejně, jako kůň neběhá na benzin…“

Rozhodně má hlavu a patu. Má i celou řadu myšlenek a postřehů, které jsou aplikovatelné i v životě, nejen pro oblast marketingu. Rovněž se však laik může cítit zahlcen informacemi a pojmy, ve kterých se postupem času začne ztrácet. Přiznám se, že jak ubíhaly stránky, připadala jsem si čím dál zmatenější v tom, co je vlastně racionální a co je iracionální. Zabředla jsem do kolotoče, který mi v hlavě nadělal guláš, a musela jsem knihu na pár dní odložit.

„…Romanopisec Upton Sinclair jednou poznamenal: „Je těžké něco pochopit, když váš plat závisí na tom, že tomu nerozumíte.“…“

Čímž chci říct, že Alchymie chce svůj čas. Nečtete román, ale vstřebáváte informace, které se potřebují usadit, aby vám v kebuli nevznikl galimatyáš, pokud se to budete snažit přelouskat za jeden večer. To nedělejte. Na Roryho Sutherlanda se naštvete, knihu odložíte a budete rozhořčení, což by byla škoda!

„…Řekněme si to otevřeně, když vynásobíte blbost blbostí, nezískáte jen o trochu víc blbosti, ale blbost na druhou…“

Na druhou stranu jsem často měla pocit, že dochází ke znevažování ekonomie, statistiky, matematiky a dalších oborů, jako kdyby „jít proti proudu“ byla jediná možná a správná cesta a kdo se drží čísel a zajetých pravidel, nemá šanci uspět. Potom přišla myšlenka nebo hláška, která mě nahlodala a zaujala, na rozčarování jsem zapomněla a musela číst dál, protože mi to nedalo. Sečteno podtrženo bylo to s Alchymií trochu jako na horské dráze. Jednou jsem nadšeně přikyvovala a s autorem si notovala a jindy jsem kroutila nevěřícně hlavou nebo nesouhlasně syčela.

„…Způsob, jakým položíte otázku, ovlivňuje odpověď…“

O emoce tedy nebyla nouze a přitom bych je v úvodu vůbec nečekala. Spíš bych předpokládala, že budu dávkovat kapitoly, abych nudou nemlátila hlavou o stůl. Nestalo se. Nadchla mě celá řada příkladů z praxe – témata, která známe… kauzy, o kterých jsme slyšeli… výrobky, které jsme zkoušeli… zkušenosti, kterými jsme si prošli… dilemata, před kterými jsme stáli… Alchymie díky tomu působí realisticky jako něco, co může fungovat. Je to o nápadech, otevřené mysli, dialogu, nepopírání vlastní fantazie, boření předsudků a zajetých stereotypů, což je aplikovatelné nejen na autorově domácí půdě – v marketingu – ale i v životě… to jsem si po dočtení odnesla já. Ač jsou pasáže, které mi vadí, a postřehy, se kterými se neztotožňuji, poskytl mi Rory Sutherland i celou řadu mouder, která bych si nejraději nechala zarámovat!

Rok vydání: 2021

Počet stran: 400, ebook ve formátu epub 398

Překlad: Lenka Lichtenberg

Ebook verzi můžete pořídit za 349,- Kč, klasickou knihu za 424,- Kč (aktuálně platí 15% sleva). Audiokniha – ukázku první kapitoly vám vložím níž – za 449,- Kč plus spousta variant výhodných balíčků a kombinací. Jak na co, ukázka, podrobnější popis včetně obsahu – to vše najdete tady!





3 komentáře:

  1. Já když slyším slovo alchymie, vybaví se mi můj předej de Sarth, který vyrobil Rudolfu II. do jeho dílny všechno nářadí :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hernajsky, ty máš ten rodokmen prostě zmáknutý - to je až děsivé :D A zároveň dokonalé a rovněž pořádná hora práce a pátrání :)

      Vymazat
    2. No, někdy to je opravdu děsivé :D.

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)