pondělí 15. listopadu 2021

knihovna - K. Smolíková: Fantastické psaní

Konečně něco i pro starší dítka!

Prosím vás, ne, nehráblo mi. Jen mi přijde, že se tu nejčastěji objevují knihy pro mrňousky. Je to celkem logické, když mám doma pětiletou cácorku. Ale jsem ráda, když je záběr recenzí co nejširší. I proto mě baví střídat témata, žánry a podobně. Takže dnes tu máme – a cituji přímo z obálky – pracovní listy pro podporu čtenářské gramotnosti dětí staršího školního věku!

Pojďme se společně rozepsat na žánrech, které mladé čtenáře baví. Ať už je to fantasy plné draků, magických předmětů a vrtošivých bohů nebo sci-fi, ve kterých se létá vesmírnými loděmi či ve vznášedlech, cestuje časem a vyjednává s roboty. Velkou popularitu mají též příběhy strašidelné, takže pisatele čeká sestup do temných zákoutí lidské duše nebo aspoň do sklepa. Třicítka pracovních listů obsahuje originální texty, k existujícím knihám a dílům se pouze sekundárně odkazuje v metodice. Literární hry, etudy a rozehrávky by měly pomoci učitelům, knihovníkům či vedoucím tvůrčích dílen žáky a studenty aktivizovat, vést je k předjímání, porozumění, a především psaní vlastních textů. Autorka v publikaci zúročila své bohaté zkušenosti z literárních workshopů, na kterých se setkává se žáky 2. stupně a středoškoláky.

Klárou Smolíkovou, autorkou dnešního pracovního sešitu, se nesetkávám poprvé. Už mě nadchla, když se pokusila dětem přiblížit Jana Amose Komenského zábavnou formou – v komiksu! A podařilo se jí to fantasticky. Přesto jsem netušila, co si od dnešního kousku slibovat. Pomineme teď, že se v poslední době hodně zaměřuji právě na různé formy pracovních sešitů. Však i ty jsou potřeba. A právě jejich praktická stránka, která směřuje děti, bez ohledu na věkovou kategorii, k nějaké tvůrčí činnosti, mě zajímá.

Jak z pohledu mámy, tak z pohledu někoho, kdo ve svých studijních letech pracovní sešity zbožňoval. Proč? Dodávají látce nový rozměr. Díky nim si moje hlava spoustu věcí spíš zapamatuje a dokáže zpracovat. Líbí se mi, že se ty vědomosti, fakta, informace aplikují a člověk si je vlastně zažívá. A to já potřebuju, abych si věci pamatovala. Ne se je učit zpaměti a za měsíc netušit, o čem to bylo. Proto pracovním listům a sešitům fandím a vidím v nich smysl i pro své dítko, které školní docházka teprve čeká.

Vzpomínáte si, jaká témata měly slohové práce na základní či střední škole? Nebylo to nic moc originálního, což? A nedělám si iluze, že v dnešním zkostnatělém vzdělávacím systému se to nějak výrazně změnilo.  Přitom je to o maličkostech. Taková prkotina jako téma může rozhodnout o tom, zda to bude puberťáka bavit či se nad to vyprdne, odflákne zadaný úkol nebo ho někde obšlehne.

A stačí tak málo – zvolit správné zadání! Klára Smolíková připravila (což už jste si přečetli v anotaci) rovnou 30 pracovních listů a rozdělila je do 3 základních „okruhů“: Fantasy, Sci-fi a Horor! Obsah i náhledy vám sem, samozřejmě, vložím. Já mám pro celý projekt a nápad jen jedno slovo: „Boží!“

Fakticky s nadšením kvituji tento počin! Zadání ke každému tématu je popsáno srozumitelně. Je tam prostor pro rozšíření, návrhy pro další rozvíjení i popis polopatičtější, jak s konkrétním listem pracovat, kdyby někdo tápal nebo potřeboval odrazový můstek. Ilustrací se ujal Viktor Svoboda (jeho instagram) a naprosto sedí – jak tematicky, provedením i tím, pro koho jsou pracovní listy určeny. Řečeno slovy laika: působí komiksově, ne dětinsky, ale dospěle a skvěle podtrhují to, co je aktuálně zadáno.

Jaký mi z toho plyne závěr? Modří už dozajista vědí a vysloužili si zlatého bludišťáka: Bezvadný kousek, který by měl být snad povinně alespoň nabídnut, když už ne rovnou předán, učitelkám a učitelům na základních a středních školách. Protože by se nestačili divit… netvrdím, že to nadchne všechny děti. Co kus, to originál – platí pro všechny bez ohledu na věk. Nicméně bych se s vámi klidně vsadila, že ohlasy by rozhodně byly. A vesměs kladné!

Rok vydání: 2021

Počet stran: 64

Ilustrace: Viktor Svoboda

V případě zájmu vás tento kousek vyjde na krásných 161,- Kč (stále je v platnosti 25% sleva) a nevím, jaký názor na to máte vy, ale já rozhodně podporuji nakupování přímo u vydavatelů – tudy do eshopu!

Klára Smolíková píše knížky pro děti a scénáře ke komiksům, počítačovým hrám i Večerníčkům. Publikuje také metodické materiály pro ZŠ a externě spolupracuje s Pedagogickou fakultou UK v Praze. V Portále je spoluautorkou knih Viktorka a vesmírná dobrodružstvíHračky a masky z papíruChyťte BychaVe škole strašíŠPL 11 a 12Zakousněte se do knihyPřípad ztraceného koně a autorkou knihy S Komenským do komiksu



Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)