úterý 13. září 2022

Recenze - J. Leigh: Babičky na cestě za sluncem


V 70 letech život teprve začíná!

Tady by se mnou asi ne každý souhlasil, ale nevadí. Babičky jsou třetí knihou Judy Leigh, která u nás vyšla a mou první od této autorky.  Předchozí dvě rovněž vypadají velmi lákavě. Vždycky řešíme obálky – mají upoutat a to tady splňují. Evokují cestování, no ne? Jenže bude to opravdu vtipné? Nebo spíš trapné či tragické?

Mollyiny sedmdesátiny přicházejí jako šok. Žena, která se na ni dívá ze zrcadla, na sedmdesát let rozhodně vypadá, to je bez debat, ale Molly v hloubi duše cítí, že má před sebou ještě spoustu zážitků. Je vdova, žije sama jen s kočkou a začíná se bát, jestli už pomalu nesklouzává do čítankové podoby babičky. Když se u dveří objeví její sestra Nell, celá zoufalá, protože její manžel Phil, s nímž prožila přes čtyřicet let, si našel mladší milenku, rozhodnou se popadnout příležitost za pačesy. Ráno už mají koupené letenky i sbalené kufry a vyrážejí do Španělska…

Než se zeptáte – ne, knihy na sebe (alespoň podle anotací) nenavazují. A po dočtení této konkrétní mohu říct, že každá z nich nám poskytuje samostatný příběh, protože babiček není nikdy dost. Vtípek, pardon. Bez mučení přiznávám, že ač jsem na první straně zajásala, neboť Molly slaví narozeniny ve stejný den jako já, tak jsem se posléze celkem prala se začtením. Dobře 60 stran se mi nedařilo nechat se příběhem pohltit a ani poté to nebyla žádná velká sláva.

Nemůže za to ani tak humor, ten mi přijde v pořádku. Je jemný, nenásilný, přirozený a velmi příjemný. Spíš autorčin styl je takový pomalejší, hodně obsáhlý, popisný a sem tam má tendence něco nakousnout a už se k tomu nevrátit… Kapitoly obsahují Mollyiny deníkové zápisky v ich formě a děj jako takový je potom vyprávěn ve třetí osobě. Ani v tom problém nevidím. Bylo to příjemné proložení a zpestření. Rovněž postav je přesně tak akorát, aby se člověk v ději neztrácel. Nikam se nepřeskakuje, vše si hezky plyne.

Sobota 21. srpna

Jsme na místě. Apartmán je skvělý a opravdu v pohodlné vzdálenosti od pláže. Nell vypadá, že je tady šťastná, a náš soused je pohledný Švéd, který má ve zvyku sedět nahý ve vířivce na střešní terase. Komu by se ve Španělsku nelíbilo?

Možná mě rozmazlily předchozí knihy, ve kterých byl spád a drive. Babičky na cestě za sluncem místo toho jedou pohodově. Nechci říct poklidně, protože v ději je pár pěkných životních kotrmelců, které působí hodně reálně. Nicméně se nemůžu zbavit pocitu, že ač s humorem ani věkem postav problém nemám, nesedl mi příběh jako takový. Když to řeknu hodně prostě – přišel mi líný. Jistě, v Mollyině věku už asi nemůžeme čekat nějaké vášně a ztřeštěnosti, přesto nás hned několikrát překvapí, protože některé situace jsou hodně parádní a vtipné. Mně se však nedaří uchopit slovně, co mi vlastně vadilo.

I přes lehký pocit zklamání jsem ráda, že jsem sáhla po knize s odlišnou věkovou skupinou, než je u mě běžně zvyklé. Bylo to příjemné osvěžení, přestože jsem se s knihou trochu prala. Na vině jsou však moje preference co se týče svižnosti, než že by za to mohla kniha sama. Příběh Molly a potažmo její nevlastní sestry Nell je dobrý. Judy Leigh se podařilo vyvážit cestu za dobrodružstvím, životní moudra, rány osudu, lidské chyby i prosté náhody. Že mi kniha úplně nesedla a jsem z ní rozpačitá ještě neznamená, že je špatná. I proto hodnotím nečekaně vysoko. Že já jsem mrzutá, protože jsem měla chuť na něco krapet jiného? Z toho se nestřílí. Někdo třeba naopak ocení, že má před sebou dospělé hrdiny, milý humor, žádnou erotiku, životní moudrost, ale i přešlapy a nedorozumění. Shrnula bych to asi následovně: Babičky na cestě za sluncem jsou milé, nepřehnané, letní a především hřejivě lidské.


Počet stran: 360

Překlad: Marie Frydrychová

Knihu vydalo nakladatelství Metafora 15. 6. 2022 a zakoupit ji můžete přímo u vydavatele na webu grada.cz a věděli jste, že ke každému nákupu u Grady si můžete z dárkové nabídky vybrat knihy (pokud kupujete ebooky, tak potom ebooky) ve stejné hodnotě, jakou jste naházeli do košíku? Mně to většinou vychází tak, že objednám pět knih a pět jich vybírám jako dárky – aktuální nabídku (pravidelně ji obměňují) najdete vždy tady! Navíc se vyplatí sledovat jejich Instagram nebo facebook, protože velice často mají slevy (25, ale i 30%) na celý sortiment či jeho část! Konec reklamního okénka :-P


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)