sobota 18. listopadu 2023

Recenze: J. Manney: modlitba, která mi změnila život


Špetka filozofie do podzimních dní…

Otázka víry (ať už té v Boha či jiné) bývá často ošemetná. Jak to mám nastavené já? Věřím, ale nemám ráda, když mi někdo diktuje, ba skoro nařizuje, jak mám věřit. Snaha o organizaci náboženství napříč mnoha národnostmi i způsoby víry v historii prakticky nikdy nevedla k ničemu dobrému. Církve mezi sebou bojují. A kde nejsou boje, tam je vzájemná nevraživost a tak dále. I z víry se vytratila tolerance.

Pro mnoho lidí je modlitba dost obtížná záležitost. Co by se ale stalo, kdybyste objevili jednoduchou modlitbu, která to změní a přivede vás ke zdroji Boží přítomnosti ve vašem životě? Znalec spirituality Jim Manney představuje křesťanům 500 let starou formu, která změnila jeho vnímání modlitby a způsob, jakým se modlil. Jde o modlitbu zvanou examen, kterou rozvinul sv. Ignác z Loyoly, aby přivedl člověka k neustálému vědomí Boží přítomnosti. To, co dělá tuto modlitbu tak silnou, je její schopnost rozptýlit falešnou představu, že Bůh je někde „tam nahoře“, odtržený od našich každodenních úkolů a starostí. Místo toho nás examen zve ke vztahu s Bohem, který si přeje být osobně přítomný v konkrétních životech těch, které stvořil. Díky pěti jednoduchým, ale účinným krokům se můžeme každý den setkávat s Bohem, jehož přítomnost v našich životech může změnit celý svět.

Ano, modlitba, která mi změnila život nebude publikace pro každého. Určitě ne všichni se chceme nimrat v tom, co modlitba je, v čem tkví její podstata a jak by měla být správně interpretována. Jim Manney otvírá jinou cestou. Ukazuje, že na modlitbu jako takovou se dá nahlížet i odlišně. Představuje examen.

Co si pod tím pojmem představit? Jde o jezuitskou modlitbu, jejíž hlavní podstatou je zpětný pohled. Examen ale nejde do minulosti v řádu let, jde spíše o jakousi rekapitulaci uplynulého dne. Konkrétně za co poděkovat, za co cítit vděčnost, úlevu, radost, smutek, zklamání – nijak neomezuje a nenutí k žádostem o odpuštění, nevynucuje pokoru.

Dává nám samotným prostor uklidnit mysl, zhodnotit den a sám uvnitř sebe si vyvodit to dobré, i to špatné. Zároveň nám vysvětluje, že Bůh není izolovaný tam nahoře, ale je přítomen každý okamžik každého dne. Jim Manney nás postupně provede pěti kroky, které examen obsahuje. Do větší hloubky bych nezacházela. Od toho už je tady modlitba, která mi změnila život.

Rozhodně nejde o knihu, kterou přečtete na posezení, i když má notýskovou velikost a pouhých 128 stran. Jedná se o špetku náročnější čtení a na to je potřeba specifická nálada. Já si ji dávkovala postupně. Představovala pro mě balzám po dlouhých a náročných dnech. Ne ve všem s autorem souhlasím, ne vše souzní s mým vnímáním. Ovšem dělá mi dobře se jednou za čas v obdobných tématech porochňat a sama se sebou diskutovat, polemizovat, přemýšlet nad textem a jet zase na jiné notě, než co mi zpravidla poskytuje beletrie.

Jim Manney je americký publicista a redaktor, působil jako vedoucí redaktor nakladatelství Loyola Press, kde spolupracoval s mnoha velkými současnými spisovateli vycházejícími z ignaciánské tradice, jako je např. James Martin. Napsal řadu knih o duchovním životě vycházejících z moudrosti ignaciánské spirituality.

Vydalo nakladatelství Portál v roce 2023



Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)