sobota 11. listopadu 2023

Recenze - A. Parks: Jen moje štěstí

Sázíte?

A kolikrát jste si představovali, jak byste s obrovskou výhrou v řádu miliónu naložili? Tak to dělali i hlavní hrdinové dnešní knihy. Výmluvná a nepřeplácaná obálka láká na napínavé čtení a já jsem sama zvědavá, jak si Adele Parks se svou zápletkou poradí.

Lexi a Jake už patnáct let sázejí spolu se svými přáteli Pearsonsovými a Heathcotesovými pokaždé šest stejných čísel. Během večeří, večírků nebo letních grilování spolu vždy probírali důležité věci a společně se zasmáli, když v loterii vyhráli nanejvýš deset liber. Jenže pak se jedné sobotní noci stane nemyslitelné skutečností. Jejich šest čísel vyhraje a všechno je jinak. Lexi a Jake mají tiket s hodnotou 18 milionů liber a nechtějí se dělit. A jejich přátelé jsou odhodláni získat svůj podíl. Kam až jsou schopni zajít?

Pojďme si říct, že ta prvotní myšlenka je skutečně zajímavá. Už tak velká výhra sama o sobě nese různé zásadní otázky a z okolí vím, že tomu, kdo vyhrál vysoký jackpot, zpravidla zrovna moc štěstí s výhrou nepřišlo. Právě naopak. I z toho důvodu mě Jen moje štěstí ohromně zajímalo. Stejně tak mi učarovala výřečná a nijak nepřehnaná obálka.

Adele Parks na to šla dobře. Hlavní kostru příběhu má neuvěřitelnou. Trochu však pokulhává omáčka. Místy je nudná a utahaná. Zmatečné je i skákání mezi Lexi a její patnáctiletou dcerou Emily v ich formě plus k tomu se sem tam ještě přimotá bezdomovec Toma v er formě. Ono to do sebe zapadne, ne že ne, ale myslím, že šla zvolit trochu lepší forma. Rozdělení je přehledné, toho se bát nemusíte.

První polovina z 384 stran je pomalejší a pozvolnější, druhá už sviští jako namydlený blesk. Nápad je úžasný a práce s lidskými charaktery obdivuhodná. Z realističnosti mrazí a to není potřeba ani zapojit nadmíru násilí či krve. Já jsem tedy spokojená, protože Adele Parks zvolila úžasnou psychologickou hru. Jde tak o skvělou alternativu, pokud nemáte chuť na klasický krimi thriller, ale chcete něco, kde nesledujete detektiva (a případně jeho tým) při vyšetřování, ale jste s normálními lidmi a ty doprovázíte. A že tady to byla cesta velmi krkolomná.

Umím si představit, že kdyby Jen moje štěstí mělo o něco větší spád, kniha by se ocitla na výsluní. Takhle trošku zapadla a mně to přijde jako velká škoda, neboť jde rozhodně o lepší průměr. Rozhodně se těším na cokoli od této autorky, nevidíme se naposledy! (Chystá se podle všeho další kniha s názvem Připoutaná. Podtitul: Šťastná. Vdaná. Pohřešovaná.)

Knihu vydalo nakladatelství Cosmopolis 8. 6. 2023