sobota 16. prosince 2023

Recenze - R. Raisin: Kouzelná Paříž - Obchůdek s knihami

Romantika s nádechem francouzské elegance

Někdo by mohl říct, že držím v ruce ideálního adepta na letní čtení. Copak na podzim, v zimě či z jara nejde číst pohodový a sladký román? Žádné předsudky a jede se na výlet do krásné Paříže. A mihnou se i Vánoce!

Plachá majitelka knihkupectví Sarah Smithová dostala jedinečnou příležitost. Její kamarádka z Paříže jí nabídla, aby si spolu na půl roku vyměnily obchody! Není divu, že s tím Sarah okamžitě souhlasila – vždyť kdo by odmítl výlet do města lásky? Sarah kvůli tomu sice musí opustit rodné hnízdo, ale je přesvědčená, že ji čeká životní dobrodružství. Představuje si, že dny bude trávit toulkami městem, ukusováním croissantů, popíjením café au lait a pozorováním lidí na Champs-Élysées. Ale opravdu bude v Paříži šťastná? Nebo zjistí, že skutečnost není ani zdaleka tak růžová, jak čekala?

Jsou prvky, které Rebecce Raisin vyšly na výbornou. A potom tu máme části, ve kterých má rezervy. Pochvalu si rozhodně zaslouží za popisy atmosféry a míst. Stejně tak za pestré charaktery postav a jejich různorodost. Z příběhu dýchá vůně knih, ale stejně tak i stres a starosti hrdinů, které vyvažuje kouzelná atmosféra Paříže a svižné dialogy.

Kamenem úrazu je hlavní romantická linka. Ať jsem se snažila sebevíc, nedokázala jsem těm dvěma věřit, natož jim něco přát či dokonce fandit. Ano, to není striktní podmínka úspěchu knihy, nicméně pokud čteme romantickou linku a mezi hlavní dvojicí nefunguje odpovídající chemie, je fuk, jak moc jsou mi či nejsou sympatičtí, prostě vzniká problém. Zajímalo mě tedy vše okolo – detaily, místa, vedlejší postavy, ale vztah Sarah a Ridge byl prapodivný, plochý, nedotažený a především minimálně uvěřitelný.

Vyprávění v ich formě je skvěle zvolené, jen kdyby občas Sarah nebyla… rozpačitá. Bez spoilerů vám to vysvětlím jen těžko, ale její chování jednoduše nekorespondovalo s její povahou. A když už, tak se chovala v naprostém nesouladu s tím, jak v podstatě chtěla a jak o všem neustále přemýšlela.

Rebecca Raisin zvolila úchvatné prostředí a zajímavé postavy. Jenže pár věcí jednoduše drhlo. Ať už to byla podivná a nedotažená komunikace Sarah se Sophií či zvláštně podivná povahová nesourodost hlavní ženské hrdinky. Pere se tak ve mně touha víc brblat, ale rovněž se k příběhu vrátit, pokud by vyšlo pokračování (není nezbytné, ale jsou ponechána jistá vrátka) a kniha je označena jako první díl.

Obchůdek s knihami si plyne pozvolně. Nikam nespěchá, je přiměřeně sladký a neobsahuje erotiku. Může tak představovat skvělý balzám, přestože mám výhrady k ději a chování ústřední dvojice. 320 stran je rozsah vcelku rozumný a já bych řekla, že jde o takový lepší průměr. Nijak nenadchne, ale pohladí a na druhou stranu, je po dočtení o čem diskutovat a není to tak, že by člověk knihu odložil a za týden si nevzpomněl ani na jména hlavních hrdinů.

Vydalo 24. 8. 2023 nakladatelství Cosmopolis