sobota 13. dubna 2024

Recenze - C. L. Perry: Královna a její corgi

Dětská kniha s přesahem

Dlouho jsme nerozebírali důležité téma – všeobecný přehled. Ten je důležitý nejen pro nás, dospělé, bez ohledu na věk, ale i pro děti. Jsou prostě základní věci a fakta, která bychom měli alespoň povšechně znát. K tomu např. patří i vědět, kdo byla Alžběta II. Na hodiny dějepisu bych moc nespoléhala. Za mě se končilo druhou světovou válkou a dál to bylo tabu. Jsem ročník 1984 a nemám pocit, že v současnosti by se situace výrazně zlepšila. Uvidíme za osm let, až cácorka doputuje do deváté třídy. Zatím musím spoléhat na své zdroje a třeba právě i na dnešní kousek!

Dokonce i tak známý a oslavovaný monarcha, jakým byla britská královna Alžběta II., potřebuje svého důvěrného přítele. Už jako malá holčička ho našla ve svém štěněti plemene corgi, které pojmenovala Susan a s kterým si vytvořila pevné pouto. Královna měla ve svém životě více než 30 corgi společníků a téměř všichni byli přímými potomky její milované Susan.

Tentokrát tedy sahám do šuplíčku s dětskou literaturou a podíváme se na příběh královny Alžběty II. a její psí přítelkyně. Kdo se jen trochu zajímá o britskou královskou rodinu, určitě ví, že královna měla slabost pro pejsky plemene Welsh Corgi Pembroke. Královna a její corgi tak na krásném a v podstatě jednoduchém příběhu představuje nejen toto roztomilé a vznešené plemeno, ale především samotnou nejprve princeznu a později královnu. Maličko ji sundává z piedestalu a ukazuje nám, že i ona měla „obyčejné“ starosti a strasti, které řešíme i my.

Caroline L. Perry uzpůsobila příběh pro dětské hlavičky tak, aby mu snadno porozuměli i nejmenší dětští čtenáři už od čtyř let. Ilustrací se ujala Lydia Corry a pojala je jemně, realisticky, ale zároveň i do jisté míry hravě. Textu je pomálu a s počtem 48 stran se jedná spíše o jednohubku, která je výborným podnětem k diskusím či startovní příčkou k dalšímu rozvíjení tématu.

Historických faktů není nijak závratné množství, přesto se Caroline L. Perry (web) drží reality. Zároveň právě díky psí společnici Susan dodává příběhu zvláštní nádech lidskosti a částečně i pohádkovosti. Alžběta II. byla a je výrazným symbolem nejen britské monarchie, která má své odpůrce, fanoušky, i lidi, které nechává naprosto klidnými.

Královna a její corgi představují milou exkurzi za pomyslnou oponu a i my, starší, se dozvíme něco nového. Minimálně o historii psího rodu, který dělal královně společnost většinu jejího života. Věděli jste kupříkladu, kdy dostala královna své první štěně? Jak se o ně vlastně starala? Či jak její psí společnice reagovala na budoucího manžela své paničky?

Na závěr nechybí úžasný a velmi elegantně vyvedený rodokmen. S úsměvem a radostí se ke knize určitě ještě vrátíme a znovu si ji projdeme. Jako bonus přidáme hravé úkoly, byť v angličtině, které jsou k dispozici na autorčině webu. Maličkost, která velmi potěší a dodá další rozměr!

Vydalo nakladatelství Bambook 5. 2. 2024