pátek 20. září 2024

Recenze - Ch. Myers: Bláznivá jízda

A jedeme!

Je úplně jedno, zda je jaro, léto, podzim či zima. Na výlet je prostor vždy, stejně jako na životní změny, které občas vyvoláme sami a jindy… přijdou nečekaně a často otřesou vším skoro v základech. Na jeden takový příběh je prostor právě dnes. Nelekněte se dlouhé anotace:

Ruthii je osmatřicet. Právě přišla o práci a o snoubence, spí na rozvrzaném gauči u kamarádky a svůj světabol utápí ve víně. Cítí, že ona i její strádající bankovní účet potřebují nutně změnu. Inzerát jistého Davida Marche hledající pečovatelku, která by doprovodila jeho starou matku na cestě z východního pobřeží Kanady až k němu, do Vancouveru na druhém konci země. S představou štědré odměny a vítaného vytržení z každodenní rutiny tedy Ruthie nabídku přivítá s nadšením.

Jejím úkolem je především zajistit, aby bezpečně dojely do cíle. Jakmile se však vydají na cestu, dvaasedmdesátiletá Kay se vytasí s dlouhým seznamem věcí, které by během oné pouti napříč kontinentem ráda zažila a podnikla, a ve hře rozhodně není jen krotká prohlídka pamětihodností. Zatímco Davidovým přáním je mít matku co nejrychleji u sebe, ženy se po cestě navzájem dělí o svůj příběh a Ruthie zjišťuje, že splnit požadavek zaměstnavatele bude obtížnější, než si uměla představit…

Dvojici cestovatelek, jež mají pramálo společného, čeká nejistá a daleká pouť, na níž se přítomnost prolíná s minulostí a žádné přání není tajné. Najde Ruthie tu správnou odbočku, aby konečně vzala svůj život do vlastních rukou? A co Kay? Opravdu má už jen dožít v dusivé péči svého syna? Bláznivá jízda vás zve na road trip nekonečnou, fascinující Kanadou, na jehož konci každý může dostat druhou šanci.

Bláznivá jízda na první pohled zaujme svým nádherným grafickým zpracováním, které koresponduje s obálkou a perfektně doplňuje lehký a příjemný obsah. Příběh je na 240 stranách vyprávěn ich-formou z pohledu 38leté Ruth. Christina Myers zvolila zajímavý přístup, když jako druhou hlavní postavu přidala 72letou Kay, čímž otevřela prostor pro zkoumání mezigeneračního přátelství a odlišných životních perspektiv i priorit.

Vznikl příběh, který plyne nenásilně a možná i lehce předvídatelně. Což je však přesně to, co někteří čtenáři občas potřebují. Neočekávejte dramatické zvraty v každé kapitole - síla knihy spočívá v její schopnosti odvést myšlenky od každodenního stresu a shonu. Je to ideální volba pro chvíle relaxace a vyčištění hlavy.

Mezi hlavní přednosti Bláznivé jízdy patří její schopnost pohladit na duši, potěšit a rozesmát. Ocenila jsem zejména poutavý námět a neotřelé hrdinky. Na druhou stranu, příběhu chybí hlubší propracování některých témat a Christinu Myers bych vytahala za uši za chybějící epilog!

Bláznivá jízda je milým a čtivým feel-good románem, který sice čtenáře neposadí na zadek, ale spolehlivě potěší a zvedne náladu. Je ideální volbou pro ty, kdo hledají lehké, nekomplikované a nepřekombinované čtení.

Vydalo nakladatelství Metafora 28. 7. 2023