sobota 5. října 2024

Recenze - L. L. Sullivan: Milady

Historická romance s lehkým nádechem dobrodružna

Jejich příběh známe všichni – Athos, Porthos, Aramis a D´Artagnan. „Jeden za všechny a všichni za jednoho“. Tři mušketýři, symboly cti a oddanosti. Ale bylo to skutečně tak? Nezromantizovali jsme si je až příliš? Nic není jenom černé nebo bílé. Každá mince má dvě strany. Mohu to tu okecávat dle libosti, faktem však zůstane, že i vedlejší postavy si zaslouží, aby byl odvyprávěn jejich příběh. Tak proč ne třeba právě Milady. Míra mé zvědavosti je na maximu, dost otálení:

Vystupovala jsem pod mnoha jmény, ale znáte mě jako Milady de Winter: svůdnici, soupeřku tří mušketýrů a jednoho mladého Gaskoňce, nástroj mocného kardinála. Ale všichni víme, že dějiny píší vítězní muži. Než mě odsoudíte, dovolte mi, abych vám vyprávěla svou verzi. Příběh o tom, jak se dívka z venkova stala nejobávanější ženou celé Evropy. Nežádám, abyste mě měli rádi. Jen se potřebuji osvobodit.

Je to velmi odvážný krok, pustit se do vyprávění příběhu notoricky známé postavy, na kterou si už všichni dávno vytvořili názor. Ale jak už jsem zmínila v úvodu jiným slovy: vždy záleží na úhlu pohledu a některé věci se mohou zdát jiné, než doopravdy jsou. Zvlášť pokud máme k dispozici jen kusé informace. Laura L. Sullivanová se vydala zajímavou cestou a zprostředkovala nám úžasně čtivý životní příběh Milady de Winter.

Alexander Dumas starší nechal spoustu věcí skrytých za oponou, ať si je domyslíme sami. Laura L. Sullivanová tohoto dokonale využila pro svůj prospěch a přichystala nám čtivou historickou romanci s lehkým nádechem dobrodružna. Nic nevyhnala ad absurdum, nesnažila se vytvořit senzaci, ani uměle přehánět. Zhostila se zvoleného úkolu se ctí, grácií a čtivostí. Vykouzlila čtení, se kterým byla radost strávit dva až tři večery. Kéž by bylo více knih, ve kterých i vedlejší postavy dostanou vlastní prostor!

“Podle mě jsi dokázala, že se ti můžeme svěřit se svými plány do všech podrobností,” prohlásila. Když vám někdo sdělí, že vám řekne úplně všechno, můžete si být jistí, že před vámi zatají alespoň polovinu, obvykle tu větší.

Děj mě neuvěřitelně vtáhl. Přestože měl pár pomalejších a nudnějších míst, nelze mu upřít nápad, náboj, kreativita, napětí, intriky i romantika. Od všeho kousek tvoří poutavý celek na 432 stran. V podstatě se nekoná žádný wow efekt. Přesto jsem neuvěřitelně spokojená. Milady přinesla přesně to, co slíbila. Anotace není nijak přehnaná. Navnadí a nespoileruje. A chválím i trefnou obálku, která není nijak přeplácaná a přesto zachycuje přesně to, co k příběhu sedí.


Vydalo nakladatelství Fortuna Libri 8. 5. 2024, recenze byla primárně sepsána pro web Knižní díra.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)