úterý 8. října 2024

Recenze - K. Roskifte: Každý (si) cestuje

Velkoformátová kráska!

Kristin Roskifte je zpět a po krásné velkoformátové podívané Každý (se) počítá je tu další titul – Každý (si) cestuje. Opět cílí na děti od pěti do deseti let, ale upřímně, zážitek skýtá zajímavý i pro dospělého, takže proč se nechat nějak omezovat? Tématem je, jak už název napovídá, cestování. Znovu si ale budeme hrát i s čísly a pozorností.

Vzhůru do velkého a rozmanitého světa! Kniha plná čísel o nevyčíslitelných dobrodružstvích. Počítej lidi, provázej je na cestách skutečným i vysněným světem a zjisti, jak se jejich příběhy prolínají. Každý vidíme svět trochu jinýma očima, ale vesmírem plujeme všichni společně. Čím víc kultur při naší pouti poznáme a čím víc přátelství navážeme, tím lepší budoucnost lidstvo i naši planetu čeká. Každý (si) cestuje je samostatným pokračováním knihy Každý (se) počítá, která získala Cenu Severské rady za literaturu v kategorii pro děti a mládež a byla přeložena do více než 40 jazyků.

Je tolik způsobů, jak se na Každý (si) cestuje dívat. Můžete se zaměřit na hlavní text u každé stránky. Můžete vnímat jen ilustrace či sledovat vybranou postavu, která se pohybuje napříč příběhem. Protože i když se to na první pohled nemusí zdát, Kristin Roskifte nám rozhodně příběh vypráví. A dokonce ne jen jeden!

Stran máme k dispozici 72 a já smekám před nápaditostí, propojeností a komplexností. Dejte si první přečtení a prolistování a v závěru si potom otestuje svou pozornost. Zároveň vám Kristin Roskifte dá záminku, jak se ke knize vrátit – klidně i několikrát – neb existuje celá řada variant, co hledat a jak s ní pracovat. A protože se chci vyhnout spoilerům a zkazit vám překvapení, mlčím jako hrob a jen sdílím naše neuvěřitelné nadšení.

Dokážu si představit tuto publikaci zapojit ve škole v hodinách prvouky a klidně i matematiky, neboť ta není jen o sčítání, odčítání, násobení a dělení. Čísla nás provází životem v nejrůznějších formách a podobách. Stejně tak se Každý (si) cestuje hodí skupince žáčků, kteří se s ní zabaví v odpolední družině. Variabilita, hloubka poselství, záběr témat (cestování, rodina, poznávání, úcta, respekt, otevřená mysl, vzpomínky, společně strávený čas,…) – to vše je důležité, neuvěřitelné a poutavé.

Klaním se a jsem vážně napnutá, co si pro nás tato norská autorka připraví příště. Publikace, se kterými se dá pracovat, a nejsou jen na jedno přečtení, si rozhodně zaslouží pozornost a prostor!

Vydalo nakladatelství Portál v roce 2024