sobota 12. října 2024

Recenze - M. Bos: Překvapení? Jen to ne!

Další oblíbená kniha!

Cácorka má teď ve druhé třídě jednou za měsíc vzít do školy oblíbenou knihu, ze které potom při hodině na ukázku čtou. V září to byla Koza rohatá… a na říjen si vybrala novinku z poslední zásilky od nakladatelství Portál. I mně učarovala, tak si o tomto titulu pojďme něco říct:

Lišáček Augustýnek nejvíc na světě nesnáší překvapení. Jeho kamarádka, veverka Zuzanka, zase překvapení miluje. Co se stane, když Zuzanka nachystá pro Augustýnka den plný překvápek? Bude se bát, co ho čeká, nebo se nakonec bude dobře bavit? Nechte se překvapit.

Velkoformátové ilustrace jsou pro děti skvělou záležitostí. Textu je malé množství, takže obrázky hrají jednoznačně prim. Jsou jemné, barevné, hravé a vyprávějí příběh o přátelství, toleranci i vzájemném respektu. Co má rád jeden, nemusí mít rád druhý. Miriam Bos předává dětem nenásilnou formou ponaučení, které vyplívá z děje samozřejmě a bez velkých cirátů.

Máte rádi překvapení? Lišáček ne. Veverka je jeho pravý opak. A přesto jim to funguje. Navzájem si vychází vstříc. A i když se dají oba najevo své obavy, pustí se společně do dobrodružství. Jsou k sobě ohleduplní… Překvapení? Jen to ne! fantasticky zachycuje základy správně fungujících mezilidských vztahů, byť prostřednictvím polidštěných zvířátek.

Příběh o 32 stranách hravě slupnete během odpoledne či večer před spaním. Kniha je vhodná pro děti od tří klidně až do osmi let. Začínající knihomol (prvňáček či druháček) může text louskat už krásně sám, což jen podpoří dětské sebevědomí. Písmenek není moc a jsou velmi dobře čitelná, děj naprosto srozumitelný. Není potřeba zdlouhavé okecávání - u nás doma velká spokojenost.

Vydalo nakladatelství Portál v druhé polovině roku 2024

Miriam Bos je známá nizozemská autorka a ilustrátorka dětských knih.