úterý 10. prosince 2019

knihovna - J.E.Malpas: Ochránce

To nekrvácím já, to je můj osobní strážce!

Okřídlená a důvěrně známá „hláška“ z oblíbeného stejnojmenného filmu s Kevinem Costnerem v hlavní roli – Osobní strážce. Ano, tato kniha se sice jmenuje Ochránce, ale má asociace v prvním momentě byla jasná a nezastavitelná. Schválně, kolika klišé se autorka dopustí a s kolika body nakonec odejde po mém hodnocení?

zdroj obrázku klik



Očekávání:

Snažně vás prosím, ať mám o čem psát. Nemít ke knize co říct je snad to nejhorší, co se recenzentovi může stát – no ne?

Skutečnost:

Lidé si myslí, že mají Camille Loganovou přečtenou: tatínkova holčička; krásná, rozmazlená mladá žena, které tatínek financuje její životní styl. Ale Camille je zvyklá mít život ve vlastních rukou. Jednou udělala chybu, která se jí krutě vymstila. Nyní se snaží být nezávislá, ovšem kvůli obchodním aktivitám svého otce je v ohrožení. Jake Sharp také v minulosti udělal chybu a následky byly zničující – a to jak osobně, tak profesionálně. Přísahal, že už nikdy nedopustí, aby se to opakovalo. Proto přijme práci bodyguarda Camille Loganové. S její pověstí v tom nevidí žádný problém… celá anotace např. tady.

Mám za sebou prvních padesát stran a řeknu vám jedno – tohle nedopadne dobře. Nemám na mysli knihu, leč můj názor. Už teď se mi chce řvát: Proč z nás autorky erotických knih dělají totální krávy? Na vlastní kůži vím, že existuje ten pocit, kdy se na chlapa podíváte a chcete s ním být okamžitě někde sama, nahá a rozhodně si nemíníte vyprávět pohádky. Jenže tohle se vám stane jednou, maximálně dvakrát za život! V erotických románech se to v poslední době začíná stávat pravidlem a já kvetu! Hlavní postavy k sobě chemie táhne takovou silou, až kolem prskají jiskry, a prakticky hned na začátku, že se skutečně začínám obávat pořádného průseru.

„…Přímo přede mnou byl ten nejhorší druh ženský, se kterou bych se rozhodně neměl zaplést na dobu delší, než abych jí vy*ukal mozek z hlavy. A přesto zjišťuju, že místo toho, abych to okno zavřel a odeslal odpověď, klikám na další obrázky…“

A za dalších sto stran nejsem o moc nadšenější. Jako kdyby se kvalita příběhu odvíjela od toho, kdy si autorka dala kávu a kdy naopak měla naprosto vybité baterie. Buď to jede jak namydlený blesk a já tleskám radostí, nebo nadávám jak starý dlaždič, protože se to nudně vleče a jen se míchá omáčka, která nakonec vede sice k celkem slušné erotice, jenže všechno okolo mi bere radost. Přitom autorka ukazuje (a dost názorně), že psát umí. Tak proč je ta kniha taková… nevyrovnaná?

„…Připadám si jako hlupák. „Ty blbko!“ Donutím se posadit na kraj postele a strávím dobrou půlhodinu tím, že se snažím vtlouct si do hlavy nějaký mozek…“

Jsem vážně tak náročná? Nechci přece zase tolik. Jen aby příběh měl hlavu a patu a konstantní vývoj a ne, že bude vše lítat ode zdi ke zdi. Jsem na rozpacích, protože polovina věcí v knize se mi líbila (zejména ve druhé části). Jenže ten rozjezd byl zdlouhavý, nudný, klišé až na půdu, že by z toho jednomu trnuly zuby. Vzteky! Zároveň nelze knize upřít čtivost. Nápad. I krásný, neotřelý a nepodbízivý obal. Tak mi teď řekněte, jaké mám udělat závěrečné hodnocení?

„…„Neudělej žádnou blbost, Jakeu!“
Rozesměju se. Blbost? Já jsem se zamiloval. Nic stupidnějšího už neexistuje…“

Řekla bych, že pro průměrnou romantickou lamu (ano, tohle označení se rozhodně ujme!) představuje Ochránce rovněž průměrné čtivo s celkem slušně podanou erotikou. Jste-li v klubu náročnějšího čtenáře (rozuměj: mám za sebou celou kopu romanticko erotických knih a hned tak něco mě nevyndá, takže potřebuju, aby to autorka fakt uměla, nevařila z vody a odpustila si ta největší klišé), pak může vyvstat problém a nadávky jsou nasnadě. Jinými slovy uděluji tři a půl. Nebyl to úplně průšvih, ovšem taky jsem si z toho nesedla na zadek.  Jinak sem s doporučeními na novinky v tomto žánru – inspiraci beru měrou vrchovatou!

„…A vymazal z něj tvoje číslo, takže jsem ti nemohla zavolat. Ale i kdybys nechtěl riskovat hovor, měl jsi mě nějak kontaktovat!“ hádá se.
„Jak?“ Jsem naprosto zmatený.
„Já nevím!“ Ty jsi tady v tom vztahu nindža!“…“

Autor:  Jodi Ellen Malpas
Nakladatelství:  Grada (web – klik)
Žánr: erotika
Rok vydání: 2019 (rok vydání originálu 2016)
Počet stran: 448, ebook ve formátu epub 359
Série: neměla by být
Překlad:  Kristýna Vyhlídková


Za zaslání recenzní eknihy mnohokrát děkuji eshopu Palmknihy.cz

4 komentáře:

  1. Musím říct, že knih s podobnou tématikou mám za sebou taky slušnou řádku a naprosto chápu tvé rozčarování nad knihou (pár takových už jsem taky četla)... Upřímně i z těch úryvků, které byly vtipné, jsem si říkala, že dám knize přece jen šanci, apson pro tu srandu... pak jsem na konci článku zahlédla počet stran a to "nadšení" si to přečíst mě přešlo. Nebudu číst něco o čem VÍM že to bude průměrné, když to má přes 400 stran :D takový blázen se spouuustou volného času vážně nejsem. Každopádně ale moc hezky podaný článek. Má hlavu, patu a řekne mi všechno co chci vědět. :)

    Měj se hezky
    …ARI
    AriDrobna.COM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé - díky za milá slůvka a pochvalu - a máš pravdu - mě docela často u knihy drží to, že mám napsat recenzi a vychování a zásady mi nedovolí ji odložit, i když mi třeba nesedne. Tady je to ještě průměr, ale u jiných to dopadlo i mnohem hůř. Pak zase přijdou jiné, které mě nadchnou a dokáží, že autorky nejsou všechny (t)lamy a některé umí psát a přemýšlet :D

      I ty se měj hezky ;-)

      Vymazat
  2. A proto erotiku nečtu, že jo :D. Jinak lama je u nás dost používané slůvko :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si naopak připadám, že nečtu nic jinýho, i když to není pravda :D Lama je krásný zvíře :D

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)