sobota 30. října 2021

knihovna - S. Jones: První chyba


Není thriller jako thriller!

A teď nenarážím na stejnojmennou píseň a videoklip od Michaela Jacksona. V tomto žánru je to stejné, jako v jiných – má spoustu subžánrů… Nejčastější druh thrilleru, kterému holduji já osobně, je krimi thriller… První chyba by se pro změnu dala označit za thriller psychologický. Pro pána, hlavně nečárkujte, kolikrát dnes zazní THRILLER! Ještě nám to všem poleze na nervy. Přejděme raději k anotaci:

Nenapadlo ji, že se ještě někdy bude mít tak dobře. Po smrti prvního manžela se Alice znovu provdala, se svým druhým mužem má úspěšnou firmu, dvě báječné děti a překrásný dům. Uvědomuje si, že život by byl jiný, kdyby její první muž tragicky nezahynul. Ale s Nathanem se jí vrátilo štěstí, po kterém tolik toužila. Alice také ví, že s nejlepší přítelkyní Beth po boku přežije všechno dobré i zlé. Beth je ten nejspolehlivější a neoddanější člověk, jakého zná. Takže když se Nathan začne chovat podivně a Alice se zmocní podezření, že má milostný poměr, požádá Beth o pomoc. Nejlepší kamarádce přece může věřit za všech okolností, nebo snad ne?

Pokud jste ze stejného těsta jako já = máte raději thrillery ve spojení s detektivkou, a pokud možno ještě na brutálnější notě alá díla od jmen jako je Linda Castillo nebo Chris Carter, jste tady na úplně špatné adrese. Musíte na opačnou stranu města. Sandie Jones s vámi totiž rozehraje parádně promyšlenou psychologickou hru. Nechá vás hltat stránky, sem tam se zaseknout u trochu nudnější pasáže, ale jen na chvilenku, než se do toho zase opře. Dovolí vám spřádat teorie, aby vám do nich vzápětí s chutí hodila vidle, protože ona to má vykoumané úplně jinak. Líp. Co líp – výborně – nad očekávání!

Příběh je rozdělen do tří částí. První z nich vypráví v ich-formě o Alici a jejím současném životě. Seznamujeme se se situací, nahlédneme do karet, se kterými budeme hrát. Dozvíme se i něco málo o všem, co ji potkalo, trápilo a co ji trápí teď. Druhá nás, opět v ich-formě, přenáší za Beth do její ne tak dávné minulosti, protože s Alicí je pojí i něco jiného než jen přátelství. A bez spoilerů je to vážně fuška. V závěrečné části přichází ke slovu opět současnost a v er-formě sledujeme vyústění rozehrané partie, kde už sice známe všechny hráče, nicméně nemáme nejmenší tušení, jaká esa si Sandie Jones nechala v rukávu.

Připouštím, že v oblasti psychologických thrillerů nemám načteno zase tolik, a proto je možná snadné mě ohromit. Na druhou stranu mám už léta praxe a z příběhu pocit, že autorka si dala práci s promyšlenou zápletkou, kolem které vystavěla velmi uvěřitelnou omáčku. Jistě, a už jsem to zmiňovala, najde se pár míst, kdy jsem trochu trpěla a měla pocit, že usnu před koncem kapitoly. Nicméně tyto situace se vždy rychle obrátily a děj mě opět vtáhl. Má zvědavost jela na plné obrátky. Teorie střídala teorii a ani jedna mi nevyšla. Přičemž závěr je tak logický, že to je až na palici!

„…Podívám se na Beth. „Možná by mě dokázal přesvědčit, kdyby se neděly všechny ty další věci kolem. Ale právě teď pro stromy nevidím les. Všechno je tak komplikované.“…“

Ač se se Sandie Jones setkávám poprvé, o její prvotinu v žádném případě nejde a já si ji okamžitě připisuji na seznam. Ráda bych si od ní v budoucnu přečetla cokoli dalšího. Natolik mě její styl a způsob podání příběhu zaujal. Musím přiznat,že se mi dokonce první dvě části v ich-formě četli lépe, než ta poslední. Zároveň připouštím, ač nerada, jistou dávku počáteční skepse. Ne proto, že jsem autorku neznala, ale proto, že jsem ji podezírala z něčeho, co bude nemastné a neslané a potáhne se jako sopel. Má očekávání se nenaplnila. Byla jsem velmi důrazně vyvedena z omylu. První chyba mi uštědřila velmi mlaskavý políček a já si tu červenou tvář budu chvíli mnout, než se zase pustím do něčeho dalšího.

Všichni fanoušci napínavých příběhů by neměli váhat. Netečou tu hektolitry krve, nikdo nikoho nemučí. Máte tady lahůdku, která vás donutí přemýšlet, zavaří vám mozkové závity, až budete postupně rozplétat klubko intrik a hledat zakopaného psa, který se vyplíží zpoza rohu a rafne vás do pr*dele ze zálohy. Důrazněji své nadšení už podat nedokážu. 

Počet stran:  344

Rok vydání: 2021 (originál vyšel v roce 2019)

Překlad: Michaela Martinová

Knihu můžete zakoupit přímo u vydavatele na webu grada.cz za 322,- Kč (ebook verzi za 274,- Kč) a věděli jste, že ke každému nákupu u Grady si můžete z dárkové nabídky vybrat knihy (pokud kupujete ebooky, tak potom ebooky) ve stejné hodnotě, jakou jste naházeli do košíku? Mně to většinou vychází tak, že objednám pět knih a pět jich vybírám jako dárky – aktuální nabídku (pravidelně ji obměňují) najdete vždy tady! Navíc se vyplatí sledovat jejich Instagram nebo facebook, protože velice často mají slevy (25, ale i 30%) na celý sortiment či jeho část! Konec reklamního okénka :-P


2 komentáře:

  1. Snad se červená tvářička od políčku vzpamatovala a já ti děkuji za skvělý tip! :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)