úterý 23. ledna 2024

Recenze - M. Štumpfová: Klárka a noční zahrada

Znovu o tom samém…

Proč neustále melu o těch samých tématech? Strach, emoce… ani jedno na webu nevidíte poprvé. Pojďme si ale přiznat, že boj se strachem je běh na dlouhou trať. U nás dospělých, i u dětí. Nepanuje přímá úměra ve smyslu: čím více přečtených knih, tím menší strach či lepší vypořádávání se s emocemi. Nehledě na to, že strach můžeme mít z více věcí. Dnes si posvítíme na tmu!

Klárka nemůže spát. A tak pozoruje zahradu za oknem. Je tam tma. A spousta podivných zvířat, záhadných stínů a strašidelných zvuků. Klárka se tmy bojí. Ale jen do té doby, dokud jí na pomoc nepřiletí můra a neprovede jí čarokrásnou letní nocí a tajuplnou zahradou. Kniha o tom, že na vlastní strach je nejlepší si sáhnout.

Na první pohled nás upoutaly zvolené barvy. Všechny možné odstíny fialové, modré a růžové jsou něco, čemu nedokážu odolat ani já, ani cácorka. Ta už je ve věku, kdy mi do výběru knih mluví a kdy už sama louská první kratší texty. Klárka a noční zahrada je zamýšlena pro děti od čtyř let. Ty si samozřejmě samy ještě číst nebudou, ale prvňáček v druhém pololetí nebo čerstvý druháček už s přehledem ano.

Textu je málo. Jeho barva je vzhledem k pozadí a velkoformátovým nádherným ilustracím vhodně zvolena, tím pádem je krásně vidět. Klárku na jejím dobrodružství provází Můra, objeví se i ježek a já jsem nadšená. Reálně by se mi asi nelíbilo, kdyby se mi dcerka v noci po tmě toulala po zahradě, ale tady jde o fantazii, která pomáhá osvětlit, že tma s sebou nenese jen to negativní, ale i krásné. Ožívá zahrada, probouzí se zvířata, vynikají jiné odstíny, hvězdy… stačí jen nechat oči přivyknout. Zároveň však zůstává respekt a obezřetnost, což je na místě i ve dne.

Marie Štumpfová vytvořila oku lahodící krásku o 32 stranách, která je celá v neuvěřitelně uklidňujících barevných tónech. Překvapilo mě, jak na mě celostránkové ilustrace působily a jak realisticky noc evokovaly. Příběhu jako takovému nemám co vytknout – noční dobrodružství ukazuje dětem, že je dobré se strachu postavit a neznámé si takříkajíc osahat, klidně i s doprovodem, nejsou v tom samy. Možná se hned bát nepřestanou, ale budou klidnější, získají jistotu a třeba objeví i něco krásného a nečekaného.

Vydalo nakladatelství Portál v roce 2023.

Marie Štumpfová je vystudovaná výtvarnice. Její tvorba zahrnuje poetické ilustrace, knižní grafiku i volnou tvorbu. Mezi její nejznámější knihy, na kterých se ilustračně podílela, patří např. knihy Jak zvířata spí, Předpovídej počasí, Uspávanky a vstávanky nebo První sníh.