úterý 12. března 2024

Recenze - J. Gaudin: Byl jednou jeden člověk...Leonardo da Vinci

Slavný animovaný seriál opět ožívá v komiksové podobě

Byl jednou jeden… vesmír, člověk, život, vynálezce a objevitel: seriály z francouzské produkce, které vzdělávaly nejednu generaci, jsou tu stále s námi. Neztrácí jiskru a tentokrát vychází v knižní variantě, které může někdo před televizí či počítačem dávat přednost. Jak to máte vy?

Vydejte se na fascinující cestu do historie lidstva. Doprovázet vás bude moudrý Maestro a jeho zvídaví, bystří a vtipní přátelé. Tentokrát s nimi zamíříte do 15. století, kdy končí středověk. Na jeho místo nastupuje renesance a ve Florencii se ve vynalézavosti předhánějí ti nejlepší vědci a umělci své doby. Po boku našich hrdinů se seznámíte s jistým Leonardem da Vincim, jehož nesmrtelnému dílu se obdivujeme dodnes.

V červenci loňského roku jsme se podívali na zoubek desáté epizodě ze série Byl jednou jeden člověk, v níž jsme se seznámili s Vikingy. Dnes je tu díl s pořadovým číslem sedm (ne, nehledejte v pořadí logiku). Vydáváme se spolu s Maestrem a jeho žáky do Itálie, abychom se seznámili s Leonardem da Vincim. Ten byl proslulý nejen svou všestranností a neuvěřitelně širokým záběrem, ale i svou vynalézavostí, otevřenou myslí, talentem a vizemi, které dalece přesahovaly možnosti patnáctého století.

Byl jednou jeden člověk…Leonardo da Vinci je sázka na jistotu. Naprosto přesně vím, jaký styl příběhu se mi dostává do ruky a ten vyhovuje. Grafické zpracování je tomu seriálovému naprosto věrné a pro mě jako knihomola je to způsob, jakým si příběh více užít a snáze zapamatovat. Nelze předpokládat, že po slupnutí tohoto komiksu o 48 stranách budete o da Vincim vědět úplně vše. Jde spíše o naťuknutí tématu a základní zevrubnou představu, o koho šlo, kdy a jak žil a vypíchnutí toho nejznámějšího, co světu dal.

Komiks se tak hodí nejen pro malé zvídavce na první stupni, ale klidně i pro větší děti, aby si alespoň něco zapamatovaly a měly alternativu, která hodinu dějepisu velmi oživí a osvěží. Je to další podnět, jak vzbudit zvědavost a podpořit zvídavost, což úplně stačí. Jako fanoušek zejména série Byl jednou jeden život jsem spokojená a coby rodič rovněž. Očekávání byla naplněna, zklamání se nekoná. Jean-Charles Gaudin vytvořil nadčasovou záležitost, která se jednoduše neomrzí. Chválím a doporučuji.

PS: milovníci Hannibala Lectera si určitě užijí krátkou část věnovanou „spiknutí Pazzi“!

Vydalo nakladatelství Fragment 25. 1. 2024, recenze byla primárně sepsána pro web Knižní díra.