sobota 9. března 2024

Recenze - E. Briggs: Třinácté znamení

Sázka na jistotu?

Ruku nahoru pokud jste dospívali ve společnosti upírů, vlkodlaků či démonů.  A tím nemám na mysli jen romance či erotiku. Tyto skupinky nadpřirozených bytostí se promítly do knih, filmů i seriálů a stále se vrací a táhnou. I já jsem neodolala a s notným závanem nostalgie jsem sáhla po nové sérii od neznámé autorky. Co se z této new adult erotické romance vyklube?

Ayla se už odjakživa cítí jako vyděděnec. Její matka byla člověk, takže Ayla nikdy nebyla uznána jako právoplatný člen smečky znamení Raka. Velké naděje vkládá do Konvergence – shromáždění všech smeček, kde konečně získá nejen schopnost přeměňovat se ve vlka, ale bude jí také přidělen osudový druh, partner vyvolený Slunečními čarodějkami. Naplní se konečně její sen o lepším životě? Nebo bude muset čelit ještě horším výzvám?

Největším potencionálním strašákem je tuctovost a překombinovanost. Elizabeth Briggs (prosím, neplést s autorkou Patricií Briggs – případný příbuzenský vztah se mi nepodařilo dohledat) v současné době bojuje s rakovinou ve čtvrtém stádiu a mezi spisovateli není žádným nováčkem. Ve svém portfoliu má hned několik sérií a nás může potěšit, že Vlci zvěrokruhu (Zodiac Wolves) jsou venku komplet – zatím alespoň v originále.

Tato fantasy romantická série má čtyři díly plus pátý speciál, který obsahuje epilog a krátké povídky k některým vedlejším postavám. Důrazně bych vám doporučila nečíst si anotaci pátého dílu! Vydatně si vyspoilerujete celou sérii a o to vážně nestojíte!

U nás jsou prozatím venku díly dva a já pevně věřím, že další budou následovat, neboť jde o čtení poutavé a zajímavé. Ano, není to nijak originální. Máme tu měnlivce, kteří patří do různých skupin/rodin podle znamení zvěrokruhu (Lvi, Raci, Blíženci, Střelci,…), měsíční čarodějky, sluneční čarodějky, alfy čili hlavy jednotlivých rodin, beta alfy, vzájemnou rivalitu, tajemství, intriky, partnerská pouta… skutečně nic, co by tu v průběhu cca dvaceti let ještě nebylo.

Elizabeth Briggs (web) však píše čtivě. Ani se nestačíte rozkoukat a jste za půlkou knihy. Některé myšlenky Ayly jsou lehce naivní, což ovšem souvisí s jejím mladým věkem (22 let) a nezkušeností. Jsem hodně zvědavá na její vývoj. Chemie mezi postavami funguje, zákonitosti zvoleného fantasy světa rovněž a zvolená ich forma je nádhera.

Zároveň se mi líbí, že se na děj díváme opravdu jen očima jedné postavy a nikam neskáčeme. Vše si plyne s příjemným a přiměřeným spádem. Nebudu lhát, je samozřejmě předvídatelné, kam se vše bude ubírat. Nicméně je potřeba podotknout, že se objeví i menší wow momenty a zvraty.

320 stran uteče jedna radost a já v podstatě nevidím nic negativního. Ano, neposadila jsem se vysloveně na zadek, ale upřímně, to od každé knihy také neočekávám. Někdy chci prostě vsadit na jistotu a číst přesně to, na co mám chuť a co mi obálka, potažmo anotace naznačuje a slibuje. A Třinácté znamení je přesně takový kousek - čtivý, příjemný, ne příliš naivní a erotikou vkusně protkaný. Na nic nečekám a vrhám se na Osudové pouto!

Vydalo nakladatelství Cosmopolis 27. 3. 2023