sobota 17. srpna 2024

Recenze - V. Sinclair: Můj vášnivý Skot

Má spoustu much, ovšem čtivost mu nelze upřít

Nálady čtenářů jsou stejně nevyzpytatelné jako počasí. Není proto divu, že jsem při procházení nabídky novinek od nakladatelství Fortuna Libri dostala chuť na návrat k mým začátkům s romancemi. Do dob, kdy Arnette Lamb byla mou velkou favoritkou a její romány ze skotské vrchoviny představovaly neuvěřitelný balzám, stejně jako Mel Gibson a jeho William Wallace ve filmu Statečné srdce. Nechme závan nostalgie stranou a vyražme na výlet pod taktovkou Vondy Sinclair!

MŮŽE MÍT LÁSKA UPROSTŘED VÁLKY KLANŮ NADĚJI? Gwyneth Carswellová si nepřeje nic jiného než odvést svého malého syna pryč, protože ji děsí násilí soupeřících klanů – vzdálených příbuzných MacIrwinů a jejich nepřátel MacGrathů. Alasdair, náčelník klanu MacGrathů, touží dvě stě let trvající spory ukončit, jenže zůstává ležet na bitevním poli na pokraji smrti. Gwyneth život divokého válečníka zachrání, její klan to ale pokládá za zradu. Přijme tedy nabídku Alasdaira, který na oplátku poskytne jí i jejímu synovi ochranu, ovšem tím jen vyprovokuje další útoky MacIrwinů – a vystaví nebezpečí i své srdce.

Zápletka není kdovíjak originální, leč upřímně – to je čím dál vzácnější jev nejen u romancí. Znesvářené klany, nespravedlnost a proč by si hlavní hrdinka ještě navíc nezkomplikovala už tak dost náročný život tím, že se zamiluje do naprosto nevhodného člověka? Musím ale říct, že kostra příběhu je parádní a dobře vymyšlená. O tom žádná. Bohužel je však vše uchopeno tak zvláštně těžkopádným stylem, že to musí zachraňovat dialogy a charaktery.

Vonda Sinclair děj nepřeplácala. Na 304 stranách dokázala vyvážit rozumné množství erotického napětí, hádek, konfliktů i dramat. Vše s ohledem na prostředí výborně funguje, jen text je prostě podivuhodně… zastaralý? Prazvláštní? Kostrbatý? Nedaří se mi najít dostatečně výstižné slovo. Charaktery jsou pestré a skvělé. A to je důvod, proč mám i přes výhrady velkou chuť číst pokračování. Ano, Můj vášnivý Skot je první část desetidílné série Highland Adventure.

Hádají se ve mně protichůdné pocity a dojmy. Vonda Sinclair má rozhodně plusové body za nápady a vyváženost děje i navzdory poměrně vytěženému a otřepanému prostředí i tématice. Nicméně Můj vášnivý Skot dostává nižší hodnocení především kvůli krkolomnému a těžkopádnému stylu vyprávění, se kterým se mi absolutně nedařilo se sžít.

Vydalo nakladatelství Fortuna Libri 15. 5. 2024, recenze byla primárně sepsána pro web Knižní díra