středa 23. září 2020

knihovna - L. Elys: Noc, ktorá mi zmenila život

Novinka od slovenské autorky!

Schválně – dá se slovenština počítat jako cizí jazyk? Osobně bych řekla, že ne. Je nám hodně blízký a důvěrně známý. Alespoň ještě mé generaci. Slovensky čtu neuvěřitelně ráda, neb mi zní melodicky a něžně, proto směle do dnešní recenze!


Jedna noc dokáže zmeniť celý život. Svoje o tom vie Anna, mladá interiérová dizajnérka, ktorú po traumatickej udalosti nebaví ďalej žiť. Do života jej však vstúpi mladý pohľadný automechanik Adam. Oboch prenasledujú démoni z minulosti. Prvotné priateľstvo sa mení na lásku. Lenže Adam skrýva tajomstvo… Celou anotaci a další podrobnosti o knize najdete tady. Odkazy na autorčin facebook i instagram a já tímto Lině děkuji za projevenou důvěru. Bylo mi velkou ctí!


Zhltla jsem ebook jako malinu… Však počet stran není nijak náročný, o to větší radost jsem měla z komplexnosti příběhu.  Nikdy nevíte: Máme spisovatele, kterým je 400 stran málo a vše je v pořádku. Jiní naopak natahují, natahují, ideálně na víc knih a je zaděláno tak akorát na královský průser. Nebo nastává případ třetí, a sice že to uteče tak rychle a čtenář nadává, neb dalších sto stran by si klidně ještě dal.  V dnešním případě nic nepřebývalo, ani nechybělo. Značka: Ideál.

Nešlo přestat. Jakmile jsem začala, musela jsem číst a číst a číst. Autorka naservírovala příběh, který měl od všeho trochu. Drama hned na úvod, zamotané vztahy, napětí, romantiku… ideální mix. Nechyběla realističnost. Běhal mi mráz po zádech, s jakou zdánlivou lehkostí se Lina poprala s emocemi, které do příběhu zapracovala.

Jak se pozná skvělá kniha? Zaprvé, že mě donutí nejít spát, dokud nedočtu. A zadruhé mě rozbrečí nebo rozchechtá – myslím upřímný smích, ne ten ironický. Splnění obou bodů však nutně neznamená nulové výhrady. Začneme obalem. Ústřední motiv sedí. Patří k příběhu, i ta ruka na zadní straně. Bohužel rozmazanost a zvolené mdlé barvy způsobují, že zaprvé zaniká jak název, tak jméno autorky a zadruhé je to celé neostré, nemastné a neslané.

„… začal spievať svojím zamatovým hlasom známu pieseň od Bryana Adamsa. Look into my eyes – you will see

What you mean to me

Search your heart, search your soul

And when you find me there you´ll search no more…“ (poznámka Vendi: Nemám ráda názvy písniček a citace z textů v knihách… ale jak se trefí do mé zamilované – Aj!)

Příběh jako celek? Nádhera. Vývoj postav, posuny, zvraty, dialogy, chemie. Nepatrně mi vadil konec. Jak to vysvětlit bez prozrazení podrobností… velká výzva… Kdyby autorka zvolila jiný, myslím, že by kniha získala na větší hloubce a síle. Pokud by vás přemohla zvědavost, neváhejte napsat a popovídáme si soukromě.

Ve stručnosti je síla, proto uzavírám hodnocení číslem čtyři a půl! Tleskám výbornému prvnímu počinu, který si nevedl vůbec špatně, ba právě naopak. Překvapil, potěšil, vtáhl, rozbrečel, zaujal a co víc, zanechal dojem, což znamená, že pokud spatří světlo světa další kousek a ukázky nasvědčují, že by mohl, nebudu váhat!

PS: z logických důvodů nemohu hodnotit text co do gramatiky, slovosledu, interpunkce a dalších věcí, neboť slovenština není můj mateřský jazyk a některé odlišnosti mě přivádějí k šílenství. My, pokud se jedná o dvě ženy, píšeme u sloves tvrdé y – Obě dvě jsme šly… ve slovenštině ne :D

Autor:  Lina Elys

Nakladatelství:   samovydání , vytvoření elektronické verze Dibuk s. r. o. – vytvořeno prostřednictvím Publico.sk

Žánr: trošku oříšek – nepodařilo se mi najít jiné zařazení, než slovenská próza – za sebe bych hlasovala pro kategorii romantika, drama, eventuálně jemný thriller – není to vždy jednoznačné

Rok vydání: 2020

Počet stran: 262, ebook ve formátu epub 161


4 komentáře:

  1. Je pravda, že co se slovenštiny týká, tak tam jsem taky měla problém s odlišnou gramatikou a nedokážu posoudit, jestli to tak má být, nebo to je fakt blbě :D. Naposledy mě vážně rozchechtaly knihy o Stoletém staříkovi :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty a já mám snad dojem, že by měla o staříkoví vyjít další kniha - herdek! Hledám, hledám, hledám - moment! Mám to! Sladká pomsta - vychází 19.10. ale tedy se staříkem to asi nesouvisí. Za mě - analfabetka byla ještě lepší, zabijáka jsem však nedočetla, tak u vidíme další kus :D

      Vymazat
    2. Super, udělala jsi mi fakt radost, to jsem nevěděla, že vyjde další, a to si to poctivě hlídám! Analfabetka se mi líbila stejně, jako staříkové, i když knihy byly úplně odlišné. Do zabijáka jsem se nemohla dlouho začíst a tak jsem ho odložila. Nakonec mě to po měsíci chytlo a úspěšně jsem dočetla :D.

      Vymazat
    3. Skvělé - to já ráda dělám radost! :D Mně tedy chybí ještě druhý stařík a zabiják - uvidíme, až přijdou dlouhé zimní večery, teď jsem nějak v jednom kole co začala školka a je to hukot, plus hledání práce :)

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)