sobota 31. října 2020

knihovna - R. Eastaway a D. Wells: 100 mozkocvičných hádanek


Zapoj mozek! Logické problémy, matematické úlohy a slovní hříčky...

Aneb činorodostí proti podzimní únavě! Dny se zkracují, únava se hlásí o slovo a za současné situace jsou ventily potřeba víc než kdy jindy. Luštění křížovek, vymalovávání omalovánek, vyplňování sudoku nebo hádanky a kvízy všeho druhu. Vše se hodí a snad i dnešní tip!

Jestli nechcete, aby se vám prášilo na mozkové závity a aby vaše neurony usychaly nudou, pořiďte si tuto knihu. Stovka vtipných hádanek, které se nikdy neochodí a jež navíc napnou vaše synapse až k prasknutí. S touto knihou se nikdy nebudete nudit!

Myslím, že dnes to vezmeme z rychlíku čili krátce. Slovní úlohy všeho možného druhu. Občas jsem si musela zadání přečíst třikrát, než můj unavený mozek pochopil, co se po něm chce. Některé úkoly mi přišly vtipné, rozumné a naprosto v pořádku. Pár se řadí mezi tak zvanou klasiku: přeskládání sirek nebo párátek. U několika jsem však kroutila zmateně hlavou a přemýšlela, jestli jsem divná já nebo autor, totiž autoři.

Líbí se mi zapojení témat jako James Bond nebo i Harry Potter, což rozhodně přidává na atraktivitě a nehraje se tu jen s anonymními jmény, ale je jakási snaha o přiblížení na známých a oblíbených tématech či postavách. Ke každému úkolu je k dispozici i nápověda, stačí otočit knihu vzhůru nohama. A na závěr je samozřejmě zveřejněné řešení.

Něco „vyluštíte“ hned, s jinými úlohami se trochu potrápíte. Já osobně jsem spíš na přesmyčky, doplňovačky a jiné hrátky. Dnešní úlovek na mě byl trochu moc… slovní. Dávám přednost grafickým zadáním. Určitě to bude souviset s činností mozku a půjde to odborně zdůvodnit, nicméně do toho se tu dnes pouštět nebudeme, ale klidně mi můžete napsat, jaká zadání vyhovují více vám – slovní úlohy či grafické více kreativní„příklady“?

Objektivně bych tedy správně měla dát plný počet. Že mi nesedl styl hádanek, není vina autorů. Ale tak je to i v případě beletrie. Náš názor ovlivňuje celá řada faktorů. Knihu, kterou v určité životní fázi milujeme, o pár let později nechápeme nebo nám naopak přijde naprosto… pitomá. Subjektivně proto hodnotím číslem čtyři. Hádanky jsou podařené, mají vtip, mozek dostane zabrat, ale já zůstanu věrná těm, které se více podobají omalovánkám, křížovkám a osmisměrkám a budu happy jak dva grepy. A propos… grep je hořký, proč je tedy synonymem pro výraz spokojenosti a štěstí? Aneb hádanka na konec!

Čtyři z pěti – spokojenost ano, bezmezné nadšení nikoli.

Autor: Rob Eastaway a David Wells

Nakladatelství:  Portál (web)

Žánr: hry a tréninky (náhled do kategorie)

Rok vydání: 2020 (originál 2003)

Počet stran: 160

Překlad: Jakub Krásenský

Pořizovací cena – aktuálně (říjen 2020) zvýhodněná je 180,- Kč plus na stránkách nakladatelství Portál najdete i slušné množství pracovních listů pro všechny věkové kategorie a to… zdarma! Ať si vyzkoušíte, co vám vyhovuje a co by vás a vaše blízké mohlo (za)bavit ;-)

Rob Eastaway je spisovatel, řečník a konzultant. Žije v Londýně a je vášnivým hráčem kriketu a golfu.

David Wells se v roce 1961 stal britským šampionem v šachu v kategorii do 21 let a řadu let působil jako editor časopisu s hádankami a logickými hříčkami.



2 komentáře:

  1. Poslední dobou jsem ráda, že udržím myšlenku, ještě takhle týrat mozek, to tak! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tenhle podzim je skutečně poněkud namáhavější a víc ubíjející, chybí energie na spoustu věcí :D

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)