pondělí 16. listopadu 2020

knihovna - P. Kohout: Vražedkyně


Úprk k české detektivce

Nebudeme si nic nalhávat, občas je i erotiky a dětských knih moc a pravidelní čtenáři mě znají – mám ráda změnu a sem tam zdrhnu jinam. Pravda, detektivka není úplně netradiční žánr, objevuje se tu celkem často, čili vás nejspíš ničím nepřekvapím. Po nadšení z knihy Les Bor jsem kývla panu autorovi, kterému tímto děkuji za opětovnou důvěru, na nabídku recenze dalšího kousku.  Jdeme!

V rodinném domku v Soběslavi nalezne policie tři mrtvá těla. Jedná se o bývalé partnery a jejich půlročního vnuka. Jediný, kdo z rodiny zbývá naživu, je jejich dcera, která je nyní pravděpodobně v nebezpečí. Případ vyšetřuje zkušený podplukovník Petr Machala a policejní nováček Martin Tůma. Vyšetřování zavádí policisty do slepé uličky a do hry promlouvá také varianta, že dcera budoucí obětí není a motiv vražd byl úplně jiný, než se zdál…

Na úvod si přiznejme, že ten zelený obal… nemohu si pomoct, fakt mi není sympatický. Respektuji však, že kniha patří do jisté série a je potřeba, aby zapadla/ladila. O to více si vážím autorovy iniciativy (a zejména vytrvalosti!) a nápadu na fotografii. Pokud by vás zajímalo, jak vznikala, kdo je na ní a další podrobnosti, směle sem! Můžete se podívat, jak vypadal pracovní návrh obálky od nakladatelství a jaké varianty navrhl sám autor. Která zvítězila, už víme a upřímně, díky bohu za ty dary!

Na úvod si bez velkého otálení dáme malou výtku. Sama nejsem dokonalá a z mých povídek by dozajista nejeden korektor dostal osypky, nicméně bylo by fajn, dávat si pozor na časté opakování stejných slov krátce za sebou. Uvedu příklad:

„…Domluvenou návštěvu u rodičů s pozváním na sobotní oběd kvůli výjezdu zrušil a místo toho se nyní před místem činu uklidňoval a připravoval na prohlídku místa činu…“ (chápeme se? „místo“ třikrát v jedné větě je vážně trošku moc)

Druhá malá technická výtka bude směřovat k mému oblíbenému „přeci“. Ano, jsem s tím otravnější než činže, nicméně každý máme svou úchylku či zlozvyk. Tak můj je právě toto slovo. Neexistuje. Jediná přípustná varianta je přece. Děkuji! (usmívám se, aby bylo jasno, přestože sama sobě nepřijdu ani trochu vtipná)

Z jiného soudku – děkuji Pavlovi za naprosté zamotání hlavy. Některé zvraty byly tak nečekané, že jsem valila oči. Neuvěřitelně mě baví vsuvka z pohledu zvířete. Malý, možná nepodstatný detail, ovšem vždycky mě tak zmate a rozesměje. Mám pocit, že v Lesu Bor to byla laň nebo pes, teď si nejsem jistá. A tady moucha, geniální!

„…Čas nám určují hodiny. Jenže ač je rychlost ručiček neměnná, vnímání času je relativní. Někdy je sled událostí tak rychlý, že i krátký úsek lidé vnímají násobně déle. Jako například parta tří studentů, kteří se v noci blížili ke starému židovskému hřbitovu…“

Co se charakteru postav týče – slušný kolotoč. Jasné, něco se dalo tušit, ovšem některé obraty ani omylem a o to víc byly šokující a neskutečné. Sem tam se mi zdály věci nepatrně uspěchaně nebo nahnané moc za sebou, jenže to je čistě subjektivní pocit. Na poli české čistokrevné detektivky jde rozhodně o výborný kousek, který by byla velká škoda minout.

„…„Pěkná kočka, co?“ prohodil k mladíkovi. „I když se nenamaluje, přesto upoutá.“…“

Pokud bych v rámci hodnocení měla Vražedkyni srovnat s Lesem, pak by vítězně vyšel Les, jenže tam hraje jistou ovlivňující roli místo odehrávání. Přece jenom k Soběslavi a Táboru žádný vztah nemám. Abych tedy byla spravedlivá, musím dát i dnešní knize plný počet, protože pominu-li dvě technické výtky, mám za sebou příjemnou detektivku s dobře vykreslenými postavami, reálně působícím zpracováním, dostatečným množstvím detailů a jako bonus, budu se opakovat, několik nečekaných zvratů a rozuzlení. Tleskám, smekám a doufám, že bude další!

Autor:  Pavel Kohout

Nakladatelství:  MOBA (web – klik)

Žánr: detektivka

Rok vydání: 2020

Počet stran: 240

Výborných knih není nikdy dost – velké díky panu Pavlu Kohoutovi, který mimo jiné stojí za nakladatelství KKknihy.cz, za poskytnutí recenzního výtisku. 

Náhled do knihy

Facebooková stránka knihy

Objednat s podpisem autora za 255,- Kč plus záložky



2 komentáře:

  1. Co máš proti zelený obálce, vždyť ti krásně ladí s pozadím! :D
    Zase jsem se dozvěděla něco nového, netušila jsem, že přeci neexistuje, budu si muset dávat pozor :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, vidíš, to mi vůbec nedošlo :D :D Fakticky? No, vidíš!

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)