pondělí 14. června 2021

knihovna - A. Quick: Fotografie smrti


Další nová autorka?

Je to tak, neodolala jsem a vrhla se na další neznámou autorku. Popostrčila mě anotace, protože rozhodně nezněla jako něžná romantika či provokativní erotika. Vítaná změna, která sem tam přijde vhod. Šlo o krok vedle nebo jsem se trefila do černého?

Vítejte v Burning Cove v Kalifornii, kde se pod hollywoodským pozlátkem skrývá nemilosrdný vrah...
Vivian Brazierová si nikdy nepředstavovala, že jako umělecká fotografka bude čekat na noční telefonáty, aby vyfotila děsivá místa činu. Ačkoliv se snaží proměnit fotografování v novou uměleckou formu, ví, že díky současné práci může zaplatit účty. Po nafocení místa činu, na němž došlo k vraždě slavné herečky, poslední oběti zabijáka, jemuž tisk přezdívá „vrah s dýkou“, si Vivian všimne děsivých podobností s úmrtími předchozích obětí – detailů, jež by zaregistroval jen další fotograf – detailů, které Vivian staví na vrcholek vrahova seznamu obětí.
Nick Sundrige byl vždy schopen „vidět“ věci, jež ostatní nevidí. Jeho talent, nebo jak tomu sám říká – jeho prokletí, spolu s temnou minulostí z něho udělaly samotářského, ale brilantního vyšetřovatele. Jako jediný, kdo může Vivian pomoct, je Nick poslán, aby ji ochránil. Společně zjistí, že vrah s dýkou má vazby na nablýskaný a oslnivý svět hollywoodské smetánky a vyšší společnosti. Je to nemilosrdný svět klamů a iluzí, jímž musejí Vivian a Nick projít – aby odhalili vraha, který se nezastaví před ničím.

Obal se tváří tajemně a absolutně nic nenapoví. Bude tam špetka thrilleru? Detektivky? Romantiky? Jaké časové období? Pátrání po autorce mě ovšem přesvědčilo, že se rýsuje zajímavý kousek. Proč? Oblíbená dětská otázka. Protože tato dáma je trošku jako chameleon. Podle všeho má sedm různých autorských pseudonymů! Nejaktivněji v poslední době používá tři:

  1. Pod jménem Amanda Quick vydává knihy, které by se daly označit jako historické romance se špetkou napětí. Historické proto, že třeba dnešní Fotografie smrti se odehrává ve třicátých letech dvacátého století.
  2. Jako Jayne Ann Krentz píše romány ze současnosti
  3. A když chce utéct do budoucnosti, najdeme ji pod jménem Jayne Castle.
  4. Další jména, která v minulosti používala, jsou: Jayne Taylor, Jayne Bentley, Stephanie James a
    Amanda Glass – tomu tedy říkám matení nepřítele!

Ke knize – já mám na ty anotace jednoduše pifku. Zase mi přijde zbytečně obsáhlá. Ale chápu.

Doporučím vám následující postup: Čtěte anotaci, když si knihu vybíráte, kupujete nebo půjčujete. Než se pustíte do samotného čtení, už ji nečtěte. Pokud budete tápat, kdykoli po ní můžete sáhnout. Mně se tento postup velice osvědčil. Snadné jako facka a funguje to.

Rozjezd je oproti jiným příběhům pomalejší, což nebývá nutně na škodu. Někdy je lepší neskočit do všeho rovnýma nohama, nýbrž postupně se ke všemu propracovat. Počet stran není nikterak ohromující ani svazující, takže směle do prvních kapitol. Přestože nejde o nic světoborně akčně strhujícího (jsouc rozmazlena Carterem, Bryndzou, Castillo či jinými), byla jsem mile překvapena.

Možná jsem čekala víc temnoty nebo násilí, ale Fotografie smrti není prvoplánově ani thriller, natož detektivka. Spíš napínavější romantika s thrillerovo-detektivním nádechem. Je hodně těžké zařadit do škatulky něco, co je avizováno prostě jako román. Jinak: Chcete-li čistokrevný thriller, vyhledejte tři výše zmíněná jména. Žhavou či průměrně žhavou erotiku ze současnosti? Moreland, Keeland, Ward, Lauren. Brutálnější a pikantnější erotiku? Reisz, možná Whitney G., Easton, Wilder… tady erotiku nečekejte a ani nehledejte.

„…„Já vím.“ Vivian se zhluboka nedechla. „Jenže je to moje sestra.“

„A ty si myslíš, že bys ji měla chránit. Rozumím. Občas ale člověk musí narazit hlavou do zdi, aby se mu rozsvítilo.“…“ 

A rozhodně její absenci nevnímejte coby výtku. Autorka ve vás vyvolá tolik otázek, že si na nějaké detailnější popisky milostného aktu a vášnivých tužeb ani nevzpomenete! Zvědavost vás bude pohánět kupředu, stejně jako teorie, kterou vymyslíte. Jestli budete jako já, absolutně pohoříte, neboť budete ještě víc vedle než ona pověstná jedle. Hltala jsem stránky v domnění, že naprosto přesně vím, odkud vítr vane… prdlajs!

Takovou knihu miluji! Nepředvídatelnost! Ano, cynický rýpal ve mně by mohl podotknout, že už to možná bylo překombinované moc, avšak pšt, necháme ho spát. Čtení byla zábava. Velice fandím příběhu, který je vyprávěn z pohledu několika postav. Takovým skoro ustáleným prvkem už je střídání náhledů muže a ženy. Tady se těch postav vystřídalo několik a za mě opravdu palec hore. Amanda Quick odvedla výtečnou práci a naservírovala velmi milé překvapení.

Nesednete si na zadek. Možná dokonce budete knihu považovat za trochu tuctovější. Obal vám maximálně napoví, že v hlavní roli by mohla být žena. Anotace dodá zdání tajemna a nezbývá, než doufat v příjemné čtení. A ono příjemné bude… i napínavé. Žádný velký vtip, vtíravá jiskřící chemie, ani vášnivá výměna… to už by stačilo. Výše řečené shrnu takto: Fotografie smrti představuje svěží vánek romance z třicátých let dvacátého století s prvky lehké detektivky a se zapojením malé špetky thrilleru. Nevyhne se některým klišé, nespadnete z postele na zem smíchy, ale i tak budete chtít číst dál a dál, dokud nebude konec. Tak se pozná slibný autor – když je vám všechno jedno a chcete jen, sakra, vědět kdo, jak a proč!

Autor: Amanda Quick

Rok vydání: 2021 (rok vydání originálu 2020)

Počet stran: 336

Série: podle webu Baronetu není, ale podle Goodreads.com ano – konkrétně je Fotografie smrti 4. díl zatím z 5 (1. již vyprodaný – Dívka, která věděla příliš mnoho/2. Dáma na útěku/3. Na hraně)

Překlad:  Daniela Čermáková (poznámka – pokud máte oblíbeného překladatele či překladatelku, na webových stránkách Baronetu máte možnost snadno a rychle si zobrazit knihy právě podle tohoto kriteria!)

Na webu Baronet si můžete knihu pořídit aktuálně se slevou 25%!


6 komentářů:

  1. Mám sto chutí ti napsat, ať jdeš do prdele, protože tohle je, sakra, další zajímavá kniha.... Nebo napíšu Baronetu, že jim budu taky psát recenze nebo nevím už...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D ale tak já klidně půjdu, že jo! Na druhou stranu, je jen otázka času, kdy se seknu a už moje doporučení nebudeš poslouchat :D

      Vymazat
  2. Čtu teď knihu Za objektivem - David Suchet, tuším, že jeho pradědeček byl policejním fotografem utonulých v Temži. Zajímavé povolání!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by mě zajímalo, jak se k takovýmu povolání dostaneš... to si jako jednou ráno řekneš: Budu patolog! nebo Budu fotit mrtvoly! :D

      Vymazat
    2. Tak to jsem se nedočetla, ale dovedla ho k tomu láska k fotografování. A je jedno, kde začneš 😀.

      Vymazat
    3. Jo, tak to sedí :D někde se prostě začít musí!

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)