pátek 8. října 2021

knihovna - C. O´Leary: Letuška


Ahoj, tady klišé!

Těší mě, tu kýč! Tato dvojice se doopravdy hledala, až se našla. Hrůza a děs. Jistě, jsou autoři, kteří umí klišé podat výborně. Stejně tak se to má s kýčem. Jenže potom existují knihy, které to degraduje a skončí hluboko pod hranicí průměru. Kam spadá Letuška?

Co všechno může způsobit jedna tropická bouře a nucené mezipřistání v srdci irské letušky a australského milionáře…Jako dítě snila o tom být mořskou pannou. A když za dramatických okolností opustila rodný Dublin a naskytla se jí možnost pracovat jako letuška, neváhala ani minutu. Na jednom z pravidelných letů z Melbourne do Londýna musí Sinéad řešit nečekané potíže. Vlivem velmi nepříznivých povětrnostních podmínek je její let odkloněn do Singapuru, kde musí všichni setrvat, dokud se počasí alespoň trochu nezlepší. A mezi vyděšenými cestujícími se nachází také jeden krásný, ale velmi arogantní obchodník.

Já nevím, že vždycky po pár skvělých kouscích přijde něco, co bych s chutí prohodila oknem. Co mě nalákalo? Obálka – já mám tyhle jednoduché, bez obličejů, polonahých chlapisek, dam či dokonce párů prostě nejraději. A taky Londýn, který byl zmíněný v anotaci. Plus prostředí! Pilotů a letušek v příbězích tolik není, proto jsem neváhala!

Letuška je jednoznačně čtivá. Slupnete ji, ani nebudete vědět jak. Bohužel, to je tak jediné její pozitivum. Děj nepřináší vůbec nic nečekaného nebo nedej bože nového. Zápletka je tak nablblá, až je to škoda papíru. Posuďte sami: krásná mladá žena – letuška - narazí na palubě letadla na charismatického krasavce, který jí voní, pohled na něj není z nejhorších, jiskra přeskočí… vyklube se z něj ultrabohatý a nadprůměrně vybavený úspěšný podnikatel a po společně strávené noci a jednom dni (i když se oba chvíli cukali) je ruka v rukávě a osud zpečetěn. Mohou vykročit vstříc společnému životu a happy end klepe na dveře. Rozprskněte to na 300 stran a průser je na světě.

Ano, je tu jakási nepatrná snaha o zdramatizování děje a pokus o nějaký ten zádrhel, jenže je to celé tak nedotažené a uměle vykonstruované, až by jeden brečel. Za překladem stojí má oblíbená dvojice Hana Netušilová a Kristýna Vítková. Ty odvedly výtečnou práci. Dialogy nejsou úplně marné, ani erotika, jenže chemie a vůbec celý vztah hlavních postav je tak na sílu, že se tomu až zdráhám uvěřit.

Jsem přehnaně kritická? Mám přehnaná očekávání? Upřímně, v případě Letušky je to klidně možné. Už jsem zmiňovala, že toto prostředí není úplně běžné, takže jakoukoli knihu z něj beru jako příležitost nechat se ohromit a může mě šlak trefit, když to nevyjde. Cassandra O´Leary naprosto promarnila svou možnost. Velká škoda.

Pokud hledáte primitivní naprosto průhledný a nepřekombinovaný příběh, který je hladší víc než dětská prdýlka, šup do toho. Letuška vás neurazí, jenže ani neohromí. Prostě strávíte odpoledne či noc s knihou, kterou za dva dny zapomenete. Nic nového pod sluncem. Kýč jak bič bez špetky originality a ani náznak snahy o nějaké oživení. Ne, prostě vzít starý osvědčený rámec – neriskovat, neexperimentovat, narvat postavy k sobě, i když je to na sílu, až to bije do očí, a on si to čtenář nějak přebere. Čtivost za pět hvězd, nápad za jednu.

Počet stran:  312

Pokud hledáte velký výběr knih, sortimentu z papírnictví, deskových her nebo třeba teď před Halloweenem nějaký ten kostým (kupovala jsem cácorce čarodějku s netopýry), omrkněte nabídku webu Megaknihy.cz – Letuška je tam k mání za 232,- Kč! 



8 komentářů:

  1. Ajé, tak to se asi vážně nepovedlo, když i Kachnička dává jen dvě kachničky! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Letos jsem dokonce dala i jen jednu kachničku - to ti byl teprve průser :D

      Vymazat
  2. Tak to teda není dobré. Upřímně, ani knihu vůbec neznám a vůbec mi to nevadí. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé, přitom anotace i obálka by se mi líbily, ale na to, abych četla klišé bez nápadu je můj seznam knížek, co chci číst moc dlouhý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že jo? Ta obálka je přesně pro mě a baví - jen škoda, že text nikoli :) Trefně řečeno - občas bych ráda byla ten typ, který dokáže knihu nedočíst. Toto byl totiž velmi kvalitní adept na odložení!

      Vymazat
    2. No to mi povídej, já prostě nedokážu nedočíst knížku a teď zrovna tady mám jednu takovou rozečtenou a říkám si, že to nedám. Není to úplnej průser, spíš nuda a trochu bizár, ale jak se znám, tak to stejně dočtu. Tak si pak aspoň zanadávám, až budu psát recenzi.

      Vymazat
    3. Na to jsou právě recenze výborné, že si člověk vyčistí hlavu, zanadává si, uleví a může se pohnout k dalšímu příběhu! Tedy minimálně já to tak právě mám.

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)