sobota 28. srpna 2021

knihovna - A. Samson: Život je příliš krátký na to, aby...

Malá sonda do našeho mozku!

Aneb kdo všechno ho s vámi sdílí… totiž takhle: Vedete rádi vnitřní monology či dohady samy se sebou? A napadlo vás, že charaktery, které váš protivník v hlavě (čili vlastně vy) má, mohou mít různé povahy a dají se dokonce pojmenovat? Přesně o tom (nejen) je dnešní kniha od nakladatelství Portál. Miluji pestrost jejich nabídky a možnost objevovat, i když občas je ta exkurze do vlastní mysli dost… na palici.

Život je příliš krátký na to, abychom se hodnotili negativně, abychom následovali davy, abychom propadali pesimismu, abychom si života neužívali, abychom jím šli sami… Každý v sobě vedeme dialogy s vnitřními postavami, které nám buď brání naplňovat naše sny, nebo nás podporují a pomáhají nám. Tyto postavy jsou ozvěnami hlasů z minulosti, nejčastěji rodičů, a pokud se naučíme je rozpoznat, pojmenovat a využít, snáze a rychleji začneme svůj život nejen žít naplno, ale víc si ho užívat a být oporou svým blízkým. Příklady ze života, cvičení a užitečné rady pomáhají čtenáři, aby se tyto vnitřní dialogy naučil vést.

Anotace se vám pokusila obsah knihy shrnout o něco zdařileji než můj kostrbatý pokus o úvod. Závěr však zůstává stejný: Ukazuji vám další kousek ze světa psychologie, který se blíže podívá na váš mozek a navede vás, jak si trochu ulevit a snad i najít správný směr, pokud ho hledáte.

Zaprvé vás kniha navede, neučí, směruje. Není to učebnice a psychologie je natolik obsáhlý obor, že vás jedna útlá knížka prostě nespasí. Pomůže vám otevřít oči, to ano. Nebo minimálně pootevřít. Jenže je k tomu potřeba jistá skutečnost a moje zadruhé: Je potřeba mít otevřenou mysl. Čímž nemyslím, abyste si do hlavy vyvrtali větrací otvor! Pokouším se vám naznačit, že jste-li cynici a cokoli motivačního považujete za obyčejné sluníčkářství, čelem zad, odchod. Tady vám pšenka nepokvete, neboť byste se po většinu čtení jen sarkasticky usmívali a Alaina Samsona považovali za blba.

„…Představte si, že jste se ztratili ve městě, kam jste zavítali poprvé. Zeptáte se někoho na cestu, nebo budete zarputile pokračovat v pátrání na vlastní pěst, a budete doufat, že to dokážete sami? Člověk může ztratit spoustu času tím, že se bude snažit dokázat, že druhé lidi přece nepotřebuje… Vlastně když se člověk pouští do nějakého projektu sám, odsuzuje se k tomu, že bude na začátku dělat chyby a znovu „vynalézat kolo“. Zatímco když budeme hledat tu správnou cestu s pomocí někoho, kdo ji už prošel, půjde nám to rychleji a zvýší se šance na dosažení cíle…“

Jakmile totiž někdo řekne, že je osobní nebo životní kouč, mám, minimálně já, tendence dívat se na něj dosti skepticky. A přesně s tím jsem ke knize i přistupovala. Předpokládala jsem, že mě autor nakrmí haldou řečí o tom, jak mám myslet pozitivně a život mi najednou celý zrůžoví, do záchodu budou padat duhová hovínka a ráno mi po probuzení donese usměvavý jednorožec horké kakao. Tak ne. Jistě, použila jsem notnou dávku sarkasmu a ironie, avšak chápeme, co se vám snažím říct?

Život je příliš krátký na to, aby… takový přesně… není! A díky za to. Každá z 25 kapitol (plus závěr) začíná citátem či příslovím a věnuje se shrnutí jedné základní myšlenky a oblasti. Nakolik se v uvedeném textu najdete či poznáte, bude záležet na každém z vás. Na vašich postojích, zkušenostech, přístupu… S něčím souhlasím. Něco mi přišlo přitažené za vlasy. Jindy jsem naopak chvíli přikyvovala a chvíli vrtěla, že ne.

„…Život je příliš krátký na to, abyste byli za zbabělce. Vy přece máte větší cenu. Nepotřebujete se schovávat za klávesnici. Je-li sebemenší riziko nedorozumění, klávesnice není nejlepším komunikačním prostředkem. A jestli máte v sobě tolik agrese, že cítíte potřebu ničit lidi na internetu, kupte si boxovací pytel nebo si najděte nějakou činnost, která dá vašemu životu skutečný smysl. Zaměstnejte se. Nuda nemůže být omluva za to, že se budete snažit kazit život druhým…“

Dokonalost nebo naprostá psychická harmonie není cílem této knihy. Měla by pro vás být malým odrazovým můstkem. Způsobem, jak pochopit vlastní uvažování a občas to všetečné a ukecané vnitřní já trochu usadit. Neuvěřitelně se mi líbila představa, že mám v hlavě i vnitřního Jediho a to Star Wars vůbec nemusím. Jde o podstatu té myšlenky. A vůbec o fakt, že mozek není jen ta kudrnatá věc, kterou nám ukazovali v hodinách přírodovědy, kdy jsme se učili o lidském těle. Jedná se o něco mnohem složitějšího, komplexnějšího a spolu s tím jde ještě větší záhada – naše mysl a podvědomí, nemluvě o nevědomí a dalších termínech.

Sečteno podtrženo je Život je příliš krátký na to, aby… vzat z mého pohledu za správný konec, nicméně nečekejte žádné ilustrace ani vzletné poučky. Spíš názorné příklady ze života, nějaké ty rady, vysvětlení několika zákonitostí a, už jsem to slovo použila, bezbolestnou sondu do vaší hlavy/mysli. Ač má kniha pestrý a poutavý obal, obávám se, že se mezi konkurenčními kousky ve svém žánru a oblasti ztratí. Zapadne, protože nepřichází s ničím originálním a vlastně ani novým. Drží se na pomezí průměru a bohužel nikterak nevybočuje.

Rok vydání: 2020 (rok vydání originálu 2016)

Počet stran: 144

Překlad: Kateřina Bodnárová

V případě zájmu vás tento kousek vyjde na krásných 212,- Kč (stále je v platnosti 25% sleva) a nevím, jaký názor na to máte vy, ale já rozhodně podporuji nakupování přímo u vydavatelů – tudy do eshopu!

Alain Samson absolvoval Authentic Happiness Coaching Program, víc než 20 let se věnuje popularizaci témat, která pomáhají zlepšovat lidem jejich život.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)